Da regjeringen bestemte seg for å arrangere en internasjonal konferanse til minne om ofrene for Holocaust, valgte de å legge den til Malmö. Samtidig forlater Malmös jøder byen – på grunn av den ekstreme antisemittismen …
Malmö har blitt forvandlet til en beleiret by i forkant av onsdag, da konferansen «International Forum for the Remembrance of the Holocaust and against antisemitism» vil finne sted på Malmö-messen. Toppolitikere og eksperter fra 50 land har blitt invitert, og sikkerhetsoppbudet er ekstremt. Allerede tirsdag var det tungt bevæpnede politifolk på gatene som var blitt tilkalt til Malmö fra hele Sverige, mens innstilt kollektivtransport og lukkede nabolag førte til store problemer for Malmös innbyggere.
Men all sikkerheten er nødvendig. Lokalmyndighetene i Malmö mener at regjeringen har valgt å være vertskap for konferansen der til bys fordi mange jødiske overlevende kom til Malmö i 1945 med de hvite bussene som evakuerte dem fra konsentrasjonsleirene. Et stort antall av dem ble værende, og det jødiske livet ble en del av byens identitet. Det Malmö kommune derimot ikke sier, er at dagens Malmö er en by preget av multikulturalisme – over halvparten av byens innbyggere er første eller andre generasjon innvandrere –, men også av ekstrem antisemittisme.
På Malmö Stads nettsted presenterer man seg på følgende måte:
”Malmö stad arbetar aktivt mot antisemitism, antiziganism och alla former av rasism. Därför välkomnar vi regeringens beslut att arrangera forumet just här. Det ger Malmö en möjlighet att visa vad som görs på lokal nivå och för att värna principen om allas lika värde.”
Jøder flykter fra Malmö
Det er fine ord, men virkeligheten er en annen. Denne uken publiserte magasinet Bulletin et intervju med en jødisk familie som har tatt beslutningen om å forlate Malmö for å flytte til Israel – de vil at barna skal få en trygg oppvekst. Eller kanskje det er riktigere å si «enda en jødisk familie». Av den tidligere blomstrende jødiske menigheten er det bare rester igjen i dag. På 1970-tallet hadde menigheten 3000 medlemmer, i dag er det bare 300 igjen.
Antisemittismen i Malmö har blitt diskutert siden 2010, da byens ordfører, sosialdemokraten Ilmar Reepalu, gav uttrykk for antisemittisme i flere sammenhenger. Tenketanken Timbro gjorde i en rekke rapporter oppmerksom på Reepalus betydning for den økende antisemittismen i Malmö. Reepalu sa for eksempel at en demonstrasjon mot antisemittisme som ble avholdt i 2009 kunne «sende feil signaler», og fikk det til å se ut som om jødene i Malmö hadde blitt trakassert fordi de ikke hadde tatt klart nok avstand fra den israelske regjeringens politikk. Til britiske Sunday Telegraph sa Reepalu at «hvis jøder fra byen ønsker å flytte til Israel, er ikke det en sak som angår Malmö», og i et intervju med dansk tv sa Reepalu at kritikken av ham var drevet av «den israelske lobbyen».
Importert antisemittisme
Det at byens politikere har hatt det så vanskelig med å håndtere den økende antisemittismen, skyldes i stor grad at den er importert. Den globale undersøkelsen ADL Global 100: An Index of Antisemitism med 53.000 respondenter, utført av den internasjonale organisasjonen Anti-Defamation League i 2019, viste at Sverige var et av verdens minst antisemittiske land, hvor bare fire prosent av befolkningen kan anses å ha slike synspunkter.
Imidlertid er det ett unntak: Malmö. At byens befolkning er mer antisemittisk enn resten av Sverige, forklares med at byen har en stor muslimsk befolkning. Ifølge ADL Global 100 har halvparten av verdens muslimer antisemittiske synspunkter, sammenlignet med en av fire kristne eller en av fem ateister.
Samtidig er Malmös sosialdemokratiske styre avhengig av støtte fra innvandrervelgere for å beholde makten, og den muslimske gruppen er stor. Nøyaktig hvor mange muslimer som bor i Malmö i dag, er ikke kjent, men ifølge Islamsk senter i Malmö er det rundt 100.000 muslimer i regionen, som dermed kan sammenlignes med den jødiske menighetens 300 medlemmer.
«Vi vil skyte jødene»
Den åpne antisemittismen i Malmö kulminerte den 8. desember 2017, da en protestdemonstrasjon mot USAs beslutning om å anerkjenne Jerusalem som Israels hovedstad utartet. På et torg i Malmö sentrum samlet en palestinsk gruppe seg for å synge «vi skal skyte jødene» og «vi har erklært en intifada fra Malmö», mens de oppfordret byens jøder til å «huske Khaybar» – slaget der Muhammeds styrker beseiret Khaybars jødiske befolkning i 628. En film fra demonstrasjonen ble utgitt av Samnytt.
Trakassering er en del av hverdagen
Antisemittismen i Malmö har blitt en del av hverdagen for byens jødiske befolkning. Synagogen er blitt omgjort til et pansret fort, og en rask googling av «jøder trakassert i Malmö» får 159.000 treff. Artiklene inkluderer historier om jødiske lærere som blir mobbet og misbrukt av muslimske studenter, rabbinere som blir trakassert og spyttet på i gatene, og foreldre som ikke tør la barna gå på jødisk førskole av frykt for attentat. Å bære en davidsstjerne åpent rundt halsen er å utfordre skjebnen, og den jødiske kirkegården blir jevnlig vanhelliget.
Sydsvenskan rapporterer at en arkivar ved Stadsarkivet i Malmö før onsdagens konferanse hadde utgitt bøker med titler som «Judar och andra Malmöbor 1933-1951», «Judarnas historia i Sverige» og kartguiden «Judiskt liv i Malmö» i byarkivets butikkvindu. Men sjefen beordret at bøkene skulle dekkes med et tøystykke – for å unngå at butikkvinduet ble vandalisert. Stadsarkivet er en del av Malmö Stad …
Det er i den byen regjeringen velger å holde onsdagens konferanse.
På den ene siden kan du se det som en markering mot alle byens antisemitter, på den annen side pirker du i et vepsebol. I forkant av onsdagen har politiet forseglet byens søppelbøtter for å hindre at de blir gjemmesteder for bomber. Men torsdag forsvinner både de internasjonale gjestene, politiet som kom dit og de forseglede søppelbøttene. Byens jøder blir værende – så lenge de tør.
Kjøp Primo Levis «Hvis dette er et menneske» fra Document Forlag her.