Undervannsbåter har for lengst inntatt en nøkkelrolle i stormaktenes sjøforsvar. Det nye er at ubåtene seiler opp til å spille hovedrollen i en diplomatisk krise mellom vestlige land. I skyggen av dette er det også et lite kinesisk-svensk ubåtmysterium.
Mens Sør-Kinahavet mer og mer er blitt et kokende militært opptrappingsområde for Kina og den vestlige verden, oppstår et ganske spesielt ubåt-mysterium, idet en ny, svensk ubåt får sin spesielle kinesiske kopi.
Australia hadde inngått «århundrets kontrakt» om bygging av tolv diesel-drevne undervannsbåter i Frankrike, men kontrakten ble vraket til fordel for bygging ved amerikanske verft. Frankrike svarte umiddelbart med å tilbakekalle sine ambassadører i Australia og USA.
Ubåtavtalen er ledd i et nytt strategisk partnerskap mellom Australia, Storbritannia og USA (derav navnet Aukus), som ønsker å demme opp for økende kinesisk innflytelse i havområdene i Sørøst-Asia. Frankrike ble holdt utenfor AUKUS-avtalen, en militærstrategisk allianse for samarbeid i Sørøst-Asia. Avtalen kalles blant eksperter «Kinas verste mareritt». Den er verdt nesten 570 milliarder kroner. Det tok ikke mange timene etter at avtalen ble undertegnet i midten av september, før Kina kritiserte den.
– Man burde riste av seg «kald krig-mentaliteten», sa en talsmann for Kinas ambassade i Washington. Også Frankrikes toppolitikere reagerer med sinne og bitterhet over å være «ført bak lyset», idet Australia kansellerte den for Frankrike så viktige ubåtavtalen. Uansett vil Kinas egen, storstilte ubåtsatsing kreve militære svar. AUKUS er ett av dem. Kina har i dag en ubåtflåte på 63 fartøyer.
Ubåtmysteriet
Og hva er så det svensk-kinesiske mysteriet? Jo, rett før den aktuelle krisen oppsto mellom Australia og USA på den ene siden og Frankrike på den andre, så dukket det opp en interessant melding i en norsk marinepublikasjon:
«Kinas nye ubåt ligner mistenkelig på svenskenes undervannsbåt A-26. Kinas ubåt-kopi er bygget i Wuhan!»
– Mange mener at Kina har kopiert ubåten som produseres av Saab Kockum-verftet i Karlskrona, skriver Norsk Tidsskrift for Sjøvesen i sin seneste utgave.
Så sent som 12. mai i år ble kinesernes prosjekt kjent for vestlige kilder. Ubåten er bygget ved et verft i «virusbyen» Wuhan, en millionby. Senere er ubåten flyttet nesten 100 mil nedstrøms på Yangtze-elven til Shanghai, der den nå har havn.
Unngår radar-overvåkning
Svenskene har utviklet en stealth-lignende, radar-avvisende beskyttelse for den nybygde ubåten. Kineserne kan ha hatt dette som utgangspunkt for sin nyeste Yuan-båt. Noen industrispionasje er det riktignok ikke snakk om, idet sentrale opplysninger om Kockum-fartøyet finnes i åpne kilder. Men Per-Ola Hedin, leder av avdelingen for sjefingeniører i Saab Kockum, har merket seg flere likhetstrekk med den kinesiske ubåten. Blant annet har det vært nyttig for kineserne å kjenne til den spesielle konstruksjonen av ubåt-tårnet, bygget etter stealth-prinsippet. I det kinesiske Yuan-prosjektet har tårnet noen trekk som minner om de nye svenske ubåtene.
Sveriges marine har bestilt to A26-fartøyer til 7,6 milliarder svenske kroner, og den første ubåten leveres etter planen neste år.
Saab Awarded Contract To Expand Capabilities Of A26 Blekinge-Class Submarines (Naval News)
Les også:
Frankrike eskalerer den diplomatiske krisen med USA og Australia
Kjøp Alf R. Jacobsens sensasjonelle «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!