Dette er historien om den hydrogen-elektriske lastebilgiganten Nikola, som seriegründeren og -svindleren Trevor Milton sto bak. Han er nå tiltalt for gigantsvindel. Oppskriften Milton fulgte er gammel og velkjent, og inkluderer store visjoner, grønne ambisjoner og offentlige subsidier, samt drahjelp fra naive politikere uten teknologisk kompetanse eller kritisk sans, ukritiske finansmedia, og naturligvis investorer som faller for glansbilder og løgner, og skaper en børsboble som ingen kan eller vil stoppe før det er for sent.

Den mest kjente grønne svindelen før dette var Enron-skandalen i 2001. Her i Norge husker noen REC-skandalen  i 1998, som også var basert på energimarkedet. Dette er slett ikke tilfeldig: Strøm kan ikke lagres i bulk, og selges til riktig tid som andre varer. Det er ikke synlig, kan ikke vare-opptelles og produseres samtidig som det forbrukes i samme mengde som forbrukes.

På toppen er strøm en samfunnskritisk basisvare ingen kan klare seg uten, og det innebærer at prisen på strøm i praksis kan gjøres så høy man bare vil. Folk har ikke noe valg, for de må ha strøm uansett. Derfor er energimarkedet så utrolig fristende for svindlere, og av nøyaktig samme grunn er «grønn omstilling» eller det like misbrukte «grønt skifte«, rene gullgruven for finansfolk uten samvittighet.

Hils på Trevor Milton. Bilselgeren alle trodde på, fordi alle ville tro på ham. 

Bak Nikola sto Trevor Milton, en college-dropout som gjorde det stort med sin første forretningsidé rundt et alarmselskap, som han solgte for to millioner dollar, basert på oppblåste tall og regnskaper. Noen måneder etter kjøpet fant kjøperen ut at selskapet var verdiløst, men da var det for sent. Milton hadde penger til å skape nettselskapet uPillar.com som han lovte skulle bli «det neste Amazon» og få over 80 millioner brukere pr måned. Det riktige tallet var «utrolig få», og dette korthuset klappet også sammen over investorene som satt igjen med svarteper.

I november 2009 grunnla Trevor Milton selskapet dHybrid som skulle få diesel-lastebiler til å kjøre på naturgass, med løfter om at dette ville kutte drivstoffkostnadene med opptil 37 prosent. Transportkjempen Swift bet på kroken, og bestilte ti lastebiler ombygget til naturgass. Det tok ikke lang tid før også Swift innså at de var lurt, men en måned før de saksøkte Milton, ble dHybrid solgt til selskapet S-Power, som til slutt også saksøkte Trevor Milton for svindel. Og hva gjør svindlere da? Pulveriserer ansvaret og skaper ny svindel.

Nikola: Den imaginære lastebilen som beviste at hydrogen er fremtiden

Milton opprettet nye selskaper og hyret inn advokater som gjorde at han unnslapp loven, og utrolig nok kunne selge seg ut til Worthington Industries for 16 millioner dollar.  Med de pengene klekket han ut en konkurrent til suksessen Tesla (som heller ikke gikk overskudd) og skapte et nytt «industrieventyr» i 2014: Hydrogen-elektriske lastebiler og trekkvogner. Dette var smart, for Tesla var hot på børsen, men hadde mer enn nok med å produsere og levere biler, og hang derfor etter med lastebiler til et marked fullt av drømmere, ikke realister.

Lastebiler og trekkvogner vil ikke fungere med dagens batterier. De er produksjonsmidler som trenger en løsning med stor tank som kan fylles fort – for eksempel og fortrinnsvis med diesel – og som man kan kjøre lenger enn langt på. Det er ingen mangel på diesel i verden, så det er ingen grunn til at det haster sånn med å utvikle et alternativ, men så var det klimahysteriet da: Det er det ekstreme og tanketomme hastverket rundt klimahysteriet som gjør at «grønt skifte» er rene svindelgeneratoren.

Alt av forsiktighet, bremser, kontrollorganer eller skepsis er uønsket og regnet som ondskapsfullt og samfunnsfiendtlig – og dermed har politikerne laget et paradis for svindlere. Det ser man ikke minst gjennom den absurde handelen med «klimakvoter».

Lettlurte nordmenn, og ukritisk presse

Trevor Milton er ung, dynamisk, tillitsvekkende, hensynsløs og kynisk, men ikke dum. Han så suksessen til Tesla, og kalte lastebilselskapet sitt for Nikola – fornavnet til geniet Tesla. Han kopierte til og med Elon Musk sin forretningside ved å tilby gratis drivstoff til de første 5000 som forhåndsbestilte en Nikola lastebil, og da strømmet både forhåndsbestillinger og penger inn – også fra Norge.

I desember 2016 skrev NLF at det var det reservert fem Nikola-lastebiler i Norge. Tine bestilte den første, Tenden Transport den andre. VT Gruppen bestilte to og Per E. Kristiansen reserverte én Nikola Two. I 2018 bestilte organisasjonen Hydrogen.no en rapport fra Greensight, som kaller seg «et rådgivende analyseselskap som jobber med å få fart på det grønne skiftet ved hjelp av balansert og teknologinøytral informasjon som kan omsettes i lønnsomme prosjekter».

I den absurde og teknologilåste bestillingsrapporten sannsynliggjør man  1000 hydrogenlastebiler i Norge innen 2023 allerede i headingen.

Det er vel lett å tenke seg at det finnes en kobling mellom denne fantasirapporten, og det faktum at Nikola Motors lanserte den (like imaginære) hydrogen-elektriske lastebilmodellen Nikola Tre i November 2018. Nikola valgte ikke bare et norsk navn på modellen, men erklærte også at Norge skulle bli testland for lastebilen rundt 2020. Naturligvis kastet den klimaysteriske ledelsen i Posten seg over nyheten og kjøpe en usett, med følgende kommentar fra pressesjef John Eckhoff til E24:

– Vi kjenner ikke til prisen, men vi forutsetter at den er konkurransedyktig. Erfaringsmessig er nye kjøretøy konkurransedyktig både på drift og innkjøp. (E24)

Hvordan hydrogenbiler noensinne skal kunne lønne seg, er det ingen innenfor politikk, business og finans som kan eller vil forklare. Det er som de har mistet alt av kalkulatorer og hukommelse. 

Avduking med store løfter og fantastiske spesifikasjoner. Men…

I 2016 avduket  Nikola sin første hydrogen-elektriske trekkvogn: Den hadde nytt og modig design, og spesifikasjonene var fantastiske. Den skulle kunne frakte 38 tonn mer enn 1600 kilometer uten utslipp og uten stopp. Utstillingsbilen så svært tillitvekkende og imponerende ut, og siden Milton sto på scenen og lovet at dette ikke var en modell, men et operativt, fungerende hydrogen-kjøretøy, var det jo ingen grunn til å være skeptisk. En klimakåt presse kastet seg over nyheten, uten fnugg av forsiktighet. Nå var fremtiden her. Jorden var reddet!

Sannheten var at prototypen var koblet til en stikkontakt, og måtte dyttes hvis den skulle noe sted.  De fleste med teknisk kompetanse ville nok stusse over at et så komplisert kjøretøy kunne utvikles så utrolig raskt, men fortsatt ringte det ingen alarmklokker i mediene. I 2017 panikklanserte konkurrenten Tesla lastebilen Tesla Semi, som svar på Nikolas suksess. Dette medførte en patentkrangel, og i 2018 saksøkte Nikola Tesla (pun intended) for patenttyveri.

Det ryktes at Tesla Semi faktisk er sett på veien som prototype, og Musk har indikert storproduksjon fra 2021, noe norsk presse heller ikke har stilt et eneste kritisk spørsmål til. Det får igjen norske transportbedrifter til å svelge nyheten ukritisk, og forhåndsbestille drømmen.  Men det er et stort MEN i alle denne jubelen: Tesla Semi er et batterikjøretøy, og med tanke på hvordan trekkvogner og lastebiler brukes «to the max» som produksjonsmiddel, er det ingen som egentlig forstår hvordan dette skal fungere i praksis.  Hvordan skal egentlig frossenfisken komme frem i tide, fortsatt frossen?

Ingen investorer har noensinne sittet på med en Tesla Semi, eller sett en Nikola kjøre av seg selv. Derfor begynte kritikken å tårne seg opp mot Nikola. Løsningen ble å rulle den falske utstillingsbilen utenfor en slak bakke i 2019, og vinkle kameraet så det så ut som lastebilen kjørte i oppoverbakke. Det «beviset» gjorde at Milton solgte aksjer for 70 millioner dollar, og kjøpte Utahs dyreste privatbolig til 38millioner dollar. (Det er lov å le.)

Stadige nylanseringer ga børsnotering, uten et eneste fungerende kjøretøy

I 2019 lanserte Nikola en rekke forskjellige kjøretøy og leketøy for adspredelse. Selskapet underskrev også en gigantkontrakt med Budweiser på 800 lastebiler, og som om ikke det var nok, lanserte Nikola nyheten om at de skulle produsere billigere hydrogen. Til og med en helt ny type batterier var funnet opp, og de var naturligvis helt revolusjonerende.

Her ble det lovet 1000 kilometer rekkevidde, for halvparten av kostnadene for dagens LitiumIon batterier – altså det store «gjennombruddet» i batteriteknologi som politikerne har lovet skal inntreffe, og som forbausende ofte «pressemeldes» av aksjeselskaper på jakt etter investorer, men som så langt ingen har sett snurten av. Men trass veksten og suksessen var Nikola fortsatt ikke børsnotert, og uten børsnotering blir det ikke seriøse penger av det. Noe måtte gjøres!

I mars 2020, varslet Nikola at de gikk på børsen, og aksjekursen som hadde ligget irriterende flatt på rundt 10 dollar, eksploderte over natten til rundt 70 dollar. Hypen bare fortsatte, for ingenting kortslutter investorer fortere enn løfter om «grønne investeringer» – det gjeler ikke minst de som forvalter andres penger. Det største pensjonsfondet i USA kjøpte seg inn i Nikola, og til slutt var Nikola verd 34 milliarder amerikanske dollar – på papiret.

Dette skjedde uten å ha levert en eneste operativ lastebil, og fortsatt uten et eneste kritisk spørsmål om hvor alt hydrogenet skulle komme fra, og hvordan det skulle distribueres. (I min bok Klima Antiklimaks beskriver jeg inngående politikernes store satsing på «hydrogenveien» her i Norge.) Så hva gjør svindel-gründere når de plutselig blir søkkrike over natten? Da nyter de livet, og kjøper ikke bare én business-jet – de kjøper likegodt fem fly å leke seg med. Tjohei!

For å oppsummere frem til 2020: Null kritikk, null skepsis, null advarsler, null lastebiler, null hydrogen

Man skulle tro at en slik shoppingfest fra en fyr med bakgrunn i tvilsom forretningsdrift, oppblåste tall, manipulert inntjening, flere rettssaker og ingen rullende lastebiler etter fire år – for ikke å snakke om en plan for hvordan det livsfarlige hydrogenet skulle distribueres, eller hva det ville koste – ville skape en vegg av skepsis og kritikk mot Trevor Milton. Men neida. Han hadde medvind helle veien. Fordi klima…

Symptomatisk nok var det ikke de store finansavisene i verden, eller i Norge, som slo på brannalarmen. Så vidt vi kan se, var det en selvstendig youtuber, «Casgains Academy» som dro i nødbremsen og kalte dette en svindel den 9. juni 2020. Offentlighetens reaksjon var at varsleren var problemet og fullstendig sprø. (Akkurat slik Document.no konsekvent omtales av saueflokken.)  

«Nikola en svindel? Men alle kan jo se at det er en kjempesuksess!»  See?

Kjempesuksess er akkurat det statsministerkandidatene Erna og Jonas kaller vindkraft, havvind, solkraft, CSS, batterifabrikker, datasentre og en haug andre «grønne satsinger» subsidiert av det offentlige, så aksjekursene stiger kunstig og kapitalkreftene bak tjener dullioner av kroner. Fordi klima. Politikere vil ikke forholde seg til det faktum at hverken klimaforskere eller klima-industrien noensinne holder det de lover.

General Motors går all inn, men snubler i sitt eget korthus

Den siste krampetrekningen til Nikola skjedde 8. september 2020, da selveste General Motors inngikk et partnerskap med Nikola for å bygge en hydrogen-elektrisk pickuptruck, som amerikanerne jo elsker. «Nikola Badger» ble også lovet å være «revolusjonerende» naturligvis,  og med General Motors involvert vokste aksjekursen til Nikola med 40 prosent, og GM med åtte prosent, for her kommer FREMTIDEN! Eller ikke:

Styreforkvinnemannmenneske Mary Barra i GM gikk på nyhetene og snakket varm om den gode kjemien med Nikola og grønn fremtid og bla-bla, men avslørte uforvarende noe som fikk boblen til å sprekke, uten at hun selv innså sprengkraften i det: (You clutz!)

Det var GM som skulle bygge «The Badger», og den skulle ikke bygges med Nikolas fantastiske nyvinninger. Den skulle bygges med GMs «gammeldagse» batterier og brenselceller – noe som bekreftet ryktene: Nikola hadde ingenting. Dette utløste en eksplosjon nettet med lekkasjer og interne dokumenter, og bare fire dager etter annonseringen fra GM erklærte myndighetene at de ville granske Nikola.

En uke etter det igjen, meldte Trevor Milton sin avgang fra Nikola, og de som satt igjen gikk til angrep på frie media og bloggere som hadde utløst kollapsen. Og hva gjør elitens woke-media da?  YouTube stengte ned varslerne for «violations of our privacy Guidelines». Det er nøyaktig det samme som skjedde med Document i år.  Det skjer hele tiden med globalist-dissidenter, for ingen skal få ødelegge for eliten. Men esketrollet hadde blitt utløst, og det var ikke mulig å sette på lokket igjen.

Slutten for Nikola. Men neppe for Trevor Milton. Og ikke for klimasvindelen.

Kort tid etterpå kansellerte GM sin investering på to milliarder dollar i Nikola, patentsaken deres mot Tesla kollapset, og 29. juli 2021 ble Trevor Milton anklaget for svindel og for å ha forledet offentligheten i den hensikt å berike seg selv.

Torsdag 29. juli 2021 annonserte Audrey Strauss, statsadvokat for det sørlige distriktet i New York, at Trevor Milton, grunnlegger og sjef for Nikola Corporation, hadde meldt seg for å møte anklager om at han hadde løyet om den elektriske og hydrogendrevne lastebil-selskapet, og derved forledet noen økonomiske grønnskollinger på jakt etter inntekter under pandemien. Posten Norge ble oss bekjent ikke nevnt spesielt under denne pressekonferansen. Foto: Richard Drew / AP / NTB

Den erfarne svindleren Trevor Milton hadde selvsagt mer enn nok penger i banken til å betale 100 millioner dollar i kausjon, så han slapp ut etter noen timer. Han fortsetter å hevde sin uskyld, og med en milliard dollar i banken holder det i bøtter og spann til verdens beste forsvarsadvokater, så det er tvilsomt om han noensinne ender i fengsel. Og Nikola? Vel, de som er igjen sverger på at alt skal gå strålende.

Det norske hydrogenselskapet Nel har helt siden 2017 vært partner med lastebilprodusenten Nikola. Kontakten skulle være verdt milliarder, men Nel-sjef Jon André Løkke lot seg likevel ikke bekymre, da Trevor Milton for et år siden forlot det stillestående el-lastebil-prosjektet.

Nel-sjef Jon André Løkke sier han har fått beskjed fra Nikolas administrerende direktør Mark Russell.

– Mark har for noen timer siden bekreftet at Nikolas strategi forblir uendret og at deres «commitment» til Nel er uendret, uavhengig av nyheter som måtte komme, sier han til E24.

I september 2020 falt Nikola-aksjene dramatisk, da Hindenburg Research (nei, jeg tuller ikke) publiserte en rapport som skjøt ned samarbeidet ved å påvise at hydrogenselskapets partner Nikola er en «intrikat svindel», men pytt. Hydrogen er fremtiden, sier alle de mange aktørene som tjener penger på hydrogen-eventyret.

Les også:

Erna Solberg kan ingenting om hydrogen, og derfor vil hun satse på det

Kjøp Alf R. Jacobsens sensasjonelle «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.