Kina vil erobre verden, og da nytter det ikke at ungdommen sitter hele natten og spiller Fortnite og andre videospill på nettet. Mandag innførte kinesiske myndigheter derfor et totalforbud mot gaming fra mandag til torsdag for unge under 18 år.
Mandag innførte Kina strenge, nye tiltak for å begrense hva myndighetene beskriver som gaming-avhengighet, noe de mener forårsaker en rekke samfunnsproblemer som at ungdommen ikke tar skolearbeid og familieansvar alvorlig.
Den nye forskriften, innført av National Press and Publication Administration, vil forby mindreårige, definert som de under 18 år, fra å spille online videospill helt mellom mandag og torsdag. På de andre tre dagene i uken, og på helligdager, vil de bare få lov til å spille mellom kl 20 og 21. (WSJ)
Kina pålegger alle internett-leverandører å forholde seg til et nytt regelverk som pålegger alle som vil game på nettet til å legitimere seg med fullt navn og alder, som om de skulle utføre en banktransaksjon.
Avhengighet
Forbudet vil garantert vekke stor interesse også utenfor Kinas grenser. Etter at Kina-viruset rammet verden i 2020, har gaming blitt nærmest en farsott blant ungdom med tilgang på internett. En Ipsos-undersøkelse for Blå Kors, fant at gaming også oppfattes som et problem av norske foreldre:
- 55 % av foreldre oppgir at de er bekymret for barnas spilling
- 8 av 10 foreldre er usikre på hvordan de skal forholde seg til barnas spilling
- Tidsbruk, avhengighet og at barna ikke er sosiale, bekymrer foreldre mest
- Foreldre etterspør mer informasjon om positive effekter ved spilling
- 44 % av foreldrene oppgir at barna har spilt mer dataspill i kjølvannet av pandemien
Enorm verdistigning
Etter pandemien har verdien av gaming-industrien skutt i været. Det svenske selskapet Embracer Group fra grensebyen Karlstad, har i dag mer enn 8000 ansatte i 45 land.
Svenskene har fått et Equinor innen gaming – dataspill – og mye av utviklingen har skjedd det siste året. Navnet er Embracer Group. Etter en suveren spurt det seneste året er kursen opp over 150 prosent. Børsverdien av selskapet er i dag 100 milliarder svenske kroner. Største eier er Lars Wingefors som nå plutselig er blitt en av Sveriges rikeste. (Finansavisen)
Omsetningen av videospill på verdensmarkedet anslås av Statista til å nå 135 milliarder amerikanske dollar i 2021. Nå spørs det om Kinas forbudspolitikk vil spre seg like raskt som koronaviruset.
China Limits Online Videogames to Three Hours a Week for Young People (WSJ)
Gaming til bekymring og begeistring (Blå Kors)
Svenskene viser oss ryggen. Spillaksjene går til himmels (Finansavisen)
Kjøp Alf R. Jacobsens sensasjonelle «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!