Politikerne har de seneste måneder snakket om klima og atter klima, og pressen har spilt lydig på lag. Kampanjen har vært massiv og totalt ensrettet. Likevel er det andre saker som opptar flertallet av velgere mer. Den storstilte propagandaoffensiven ser rett og slett ikke ut til å ha nådd frem.
NTB forteller om en undersøkelse foretatt av Norstat for Aftenposten, der det går frem at bare en liten del av velgerne synes klima er viktigst i valget.
Det kan tolkes som at de brede lag av befolkningen har mer kritisk sans og vurderingsevne enn både presse og politikere.
For til tross for en omfattende skremselskampanje om klimaet fra de store partiene og mediene, har ikke velgerne latt seg rive med. Folk har i stedet beholdt roen, og evnen til å tenke selv.
Underlig nok forsøker likevel NTB å fremstille denne undersøkelsen som et slags bevis på at «det går mot et klimavalg», enda tallene klart viser at klima slett ikke er en dominerende sak.
Valget i høst er i ferd med å bli et klimavalg, viser en undersøkelse om hvilke saker som er viktigst for velgerne. En av fire peker på klimasaken, forteller NTB, nærmest triumferende.
Denne vinklingen er så misvisende at det er direkte oppsiktsvekkende. For undersøkelsen viser tvert imot at velgerne IKKE har noe tydelig fokus på klima.
Sett i forhold til det massive mediatrykket og omfanget av den offentlige klimapropagandaen, er det overraskende at kun én av fire mener klima er viktigst.
Det interessante for NTB og andre medier bør derfor ikke være at 25 prosent har latt seg overbevise om at klimaet er «vår tids viktigste sak», slik mediene ustanselig messer ut.
Det er langt mer iøynefallende at 75 prosent slett ikke synes det. Flertallet er faktisk opptatt av helt andre saker, knyttet til økonomi, utdanning, sosiale spørsmål osv., som ikke har det minste med klima å gjøre.
Velgerne trekker frem en rekke ulike saker de oppfatter som viktige. Det mediaoppblåste teamet klima er bare én sak blant mange, og ikke engang den som nevnes av de fleste:
Sosiale forskjeller er fortsatt den saken flest velgere trekker fram foran valget i høst, med 28 prosent, forteller NTB.
Det er 26 prosent som nevner klima som en av to viktigste saker. Hele 3 av 4 trekker ikke frem klima.
Da er det uforståelig at noen da kan mene at undersøkelsen viser at «det går mot et klimavalg». Man får inntrykk av at konklusjonen i artikkelen mer er uttrykk for journalistenes ønsketekning, enn et resultat av hva de lave tallene for klimaengasjement faktisk viser.
For å underbygge denne merkelige vinklingen, har man intervjuet en politiker fra MDG. Og da vet man jo hva man får. Slik kommenterer MDG tallene i undersøkelsen:
– Det er godt og oppløftende å se, men det skulle også bare mangle etter den siste FN-rapporten. Der ble det veldig tydelig hvilken krise vi står i og hvor mye det haster å gjøre noe med den, sier Oda Sofie Pettersen (21), førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne i Vest- og Aust-Agder.
Oda Sofie Pettersen fra MDG synes altså det er «godt og oppløftende» at 3 av 4 av de spurte overhodet ikke har klima som en av sine viktigste saker. Det klare flertall tror åpenbart ikke på MDGs syltynne historie om «krisen vi står i», noe det er uklart om Pettersen i det hele tatt oppfatter.
Mange vil trolig mene det er «godt og oppløftende» at så mange nordmenn fortsatt ser ut til å ha sitt sunne folkevett i behold.
Så får man heller leve med at 4 av 4 journalister i de store mediene synes klima er «vår aller, aller, aller, aller viktigste sak noensinne». Stadig færre bryr seg om hva de skriver og sier. Det er ikke uten grunn til at mange velger å lese Document i stedet.
Les også:
Forskere: Klimaendringene kan skyldes solen snarere enn klimautslipp
Støtt oss gjerne med noen kroner i dag, ditt bidrag er viktig for vårt arbeid:
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!
Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!
Bli medlem, og få tilgang til alt vårt stoff straks det publiseres. Så støtter du samtidig Document: