Finansmannen Peter Warren er en av flere som advarer mot grønn optimisme. Foto: Erlend Aas / NTB.

Stadig flere putter sparepenger i såkalte grønne fond. Men nå mener eksperter at dette kan gå riktig ille, og bli en ny, katastrofal  dotcom-boble

Mange husker den såkalte dotcom-boblen rundt årtusenskiftet, da det ble kastet enorme sparebeløp inn i alt som «hadde noe med internett å gjøre».

Problemet var bare at dette finanseventyret bygde på en illusjon, en forventning om at alle disse faktisk temmelig ulønnsomme  selskapene en dag skulle begynne å tjene masse penger.

Brått tok eventyret slutt. Stadig flere innså at dette var de reneste luftslott, og det ble «trangt i døren» av små og store sparere som ville selge seg ut. Mange tapte mye, noen tapte alt. Det ble et pengesluk av dimensjoner.

En håndfull kyniske «gründere» satt rike igjen.

For mange lyder dette kjent, når man ser på det som kalles «grønne investeringer». For også her er handler det om visjoner og luftig prat fremfor håndfast lønnsomhet. Og det kan også her handle om den lille klikken som til slutt vil sitte igjen med gevinsten, mens andre har tapt.

Innledningsvis er det begeistring og optimisme som med dotcom-boblen. Penger kastes ukritisk inn. Ikke minst er myndighetene med på festen. Småsparere har fulgt etter.

Men det må skapes noe, det må oppstå inntekter. Alle venter derfor på at lønnsomheten skal komme for «det grønne». Men gjør den noensinne det?

Nå begynner eksperter å tvile svært sterkt. I en artikkel i NRK snakkes det i rene ord:

Grønne aksjefond stuper: – Nesten ikke en krone i inntekt, skriver NRK i tittelen, og fortsetter:

Grønne aksjefond var blant fjorårets store vinnere. Nå er situasjonen snudd på hodet. Ekspertene er skeptiske, og ser likheter med dotcom-boblen i 2000.

Det er spesielt snakk om investeringer i solkraft, vindkraft og hydrogen. Men dette har nå begynt å gå trått, beretter NRK:

Sist september ble det grønne aksjefondet Handelsbanken Bærekraftig Energi omtalt som Norges beste aksjefond av E24, og endte opp med en avkastning på 127 % i 2020.

I år har fondet imidlertid opplevd en dramatisk reduksjon. Så langt i år har fondet en negativ avkastning på 1,6 %.

Også Storebrand har «brent seg», et selskap som har brukt store ressurser på å fremsnakke seg selv som grønnere enn grønnest:

Et annet fond som virkelig var i vinden i fjor var Storebrand Fornybar Energi, som mer enn doblet seg under pandemiåret. Nå har imidlertid vinden snudd, og så langt i år er fondet ned 10,2 %, skriver NRK.

Mange av disse vekstselskapene er notert på markedsplassen Euronext Growth, der kravene for notering regnes som lavere enn på Oslo Børs. Det mener Investeringsdirektør og fondsforvalter i Nordea, Robert Næss er et faresignal.

– Hvis du summerer selskapene på Euronext Growth, så er det nesten ikke en krone i inntekt. For oppstartsselskapene er det vesentlig lettere å bruke penger enn å faktisk tjene dem, sier Næss til NRK.

Næss får støtte fra Peter Warren, tidligere fondsforvalter og finansblogger.

– Mange av disse selskapene er nye vekstselskaper som kommer inn, og som ikke tjener penger. Tvert imot, mange av selskapene er forventet å tape penger i flere år fremover, sier Warren.

Warren trekker paralleller til dotcom-boblen i 2000.

– Man håper at disse selskapene har funnet den hellige gral eller liknende som gjør at de vil tjene mye penger i fremtiden.

Han legger til at vekstselskapene er ekstra sårbare for renteendringer, og at det også har bidratt til nedgang i år. Warren advarer mot å tro på kortsiktig gevinst i slike investeringer, og understreker at det må tenkes svært langsiktig om dette skal bli god butikk.

Dotcom-luftslottet har skiftet farge, og er nå grønt. Men det kan være like farlig for både små og store investorer.

Les om «grønt skifte»:

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

 

Støtt Document også i sommer:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.