Document skrev nylig om hvordan kulturavisen Subjekt hadde fått sin annonsekonto sperret av Facebook. Nå sier Facebook at dette var en feil. Subjekts redaktør Danby Choi er ikke beroliget.
Problemene startet da Subjekt skrev en kritisk anmeldelse Knefall, en bok av Resett-redaktør Helge Lurås. Da Subjekt forsøkte å booste saken på Facebook, ble denne saken stengt for annonseinntekter. Choi kontaktet Facebook for en forklaring, dette endte med at Facebook stengte ned hele annonsekontoen til Subjekt permanent.
Les også: Subjekt anmeldte «feil bok», fikk annonsekontoen på Facebook permanent stengt
Kommunikasjonskonsulent Camilla Nordsted skriver til Journalisten at annonsekontoen ble deaktivert ved en feil, og at sperringen nå er opphevet.
– Det handler ikke om at vi har forvekslet Subjekt med en politisk aktør i stedet for en avis, men at systemet har fanget opp noe som i dette tilfelle viste seg å være ubegrunnet ved nærmere gjennomgang, skriver Nordsted.
Choi bekrefter at annonsene så smått er i ferd med å dukke opp igjen. Men han er fortsatt kritisk:
– Dette beviser at verdens mest avanserte maskinlæringsteknologi er dårligere enn den gjengse redaktør til å fatte redaktørbeslutninger, skriver Choi til Journalisten.
– Tilfeller som dette kan ha en nedkjølende effekt på ytringsfriheten, da frie medier kan se annerledes på vanskelige redaktørspørsmål etter å ha fått konkurransehemmende sanksjoner som følge av å omtale kontroversielle personer.
Choi mener denne saken viser fallgruvene ved å outsource forvaltningen av ytringsfriheten til algoritmene. Han velger allikevel å gjenoppta samarbeidet med Facebook, som er en viktig inntektskilde og en god distribusjonskanal for små medier.