Fredag 12. mars holdt Sandra Lyng konsert i Bjerkreim samfunnshus. Dagen etter hadde Magnus Bokn konsert samme sted. Til sammen trakk de to konsertene ti betalende tilskuere.
Ifølge Stavanger Aftenblad hadde de to artistene konserter på Vanse utenfor Farsund den samme helgen, og trakk ti tilskuere hver.
Totalt tretti tilskuere utløste en kompensasjon for arrangøren Multievent Drift AS på nesten 725.000 kroner.
Dette får de gjennom stimuleringsordningen for kulturlivet, som er «ment for at man skal kunne avholde fysiske kulturarrangement til tross for smittevernbegrensninger», ifølge Kulturrådet, som også behandler søknadene.
Arrangøren hadde tillatelse til å selge 50 billetter til hver konsert, men anklages nå for elendig markedsføring. Lokale tilhengere av Sandra sier at de ikke hadde noen anelse om at hun skulle opptre i bygda.
– Datteren min ble veldig lei seg da hun hørte at selveste Sandra Lyng hadde vært her, men at hun ikke hadde fått gå, sier bjerkreimsbuen Borghild Hvidsten Gjedrem.
– Man mistenker jo at dette er kalkulert, og at de har regnet seg frem til en måte å tjene på dette ettersom det er såpass dårlig annonsert. Man føler seg jo litt lurt
Gjedrem skrev et innlegg i lokalavisen Dalane Tidende som skapte stor debatt.
Kulturrådet har fått med seg debatten, og har registrert innvendingene som varsler. De vil nå undersøke saken nærmere før de utbetaler resten av kompensasjonen til arrangøren.
– Jeg kan ikke si så mye om innholdet i disse varslene, men det er ganske likelydende med det som har vært kjent gjennom mediene, sier Thomas Hansen, kommunikasjonsrådgiver i Kulturrådet.
For ordens skyld: Artistene er helt uskyldige her, de har fast honorar uansett hvor mange billetter som selges. Antageligvis hadde artistene satt pris på at det var litt flere folk til stede under arrangementene.
Kulturrådet understreker at arrangøren ikke får økt støtte ved at billettsalget er fire i stedet for femti. Men markedsføringen av konsertene er arrangørens ansvar.
– Poenget med ordningen er at det er smittevernbegrensningene som skal føre til redusert billettsalg, ikke manglende markedsføring, understreker Hansen.
Arrangøren avviser at de har spart inn på markedsføringen, og de var på forhånd overbevist om at annonsering via Facebook ville sørge for at billettene ble raskt utsolgt.