Uten at befolkningen er spurt, fortsetter «arbeidet» med å forby den typen biler nesten 90 prosent av nordmenn kjører, nemlig bensin- og dieselbiler. Visse soner i byene skal rammes først.
Ifølge SSB utgjør elbilene kun ca. 12 prosent av personbiler i Norge. Likevel er det disse elbilene «alt handler om» for både politikere, såkalte biljournalister og andre i offentligheten.
Den typen biler majoriteten av nordmenn faktisk kjører, bensin- og dieselbiler, omtales mest i negative termer. De er noe som skal forbys, må bort osv.
Neste steg i den offentlige krigen mot vanlige norske bilister, er forbud mot bensin- og dieselbiler. I første omgang skal dette gjelde i bestemte soner i byene, og så utvides derfra.
På politisk hold og blant deres hjelpere i pressen råder en absurd forestilling om at bilkjøring i norske byer har stor betydning for jordas klima. I praksis er dette nærmest en vits.
Vitsen oppsummert: Norske CO2-utslipp utgjør 0,3 prosent av den globale totalen, hvilket for alle praktiske formål er lik null. Av disse 0,3 prosent står den forhatte personbiltrafikken for ca. 10 prosent. Kun en liten del av dette igjen skapes av den trafikken i byene det nå er så fryktelig viktig å få has på.
Alt dette politiske oppstyret handler altså om størrelser som knapt er målbare.
«Alle monner drar», sier noen, «alle må bidra». Men hvor logisk er det at de som betyr minst i sammenhengen, skal ta belastningen ved å gå først og håpe at de store nasjonene kommer etter en dag?
Innbiller noen seg at millioner og atter millioner av bilister i land som Kina, India, USA, Brasil, Japan, Nigeria, Russland og Egypt bare venter på at «Norge skal vise vei»?
Selv om denne forbudspolitikken vil få store følger for nordmenns hverdag, er det noe som planlegges uten at befolkningen er spurt om man vil ha det slik.
Mange vil oppleve dette som en uholdbar arroganse og rent maktmisbruk. Selve ideen om hva et demokrati er for noe, synes stadig mer fjern i norsk politikk.
I Sveits har man folkeavstemninger om slikt. I Norge kjører en klikk med politikere på uten å bry seg om hva folk mener.
Aftenposten forteller om utviklingen (betalingsmur):
For en uke siden ble det endelig klart: Regjeringen åpner for prøveforsøk med forbud mot bensin- og dieselbiler i såkalte nullutslippssoner i Oslo og Bergen. Hybridbilens fremtid er ennå ikke bestemt.
«I nullutslippssoner vil det bli forbudt med ferdsel på veien med fossildrevne kjøretøy», står det i oppdragsbrevet fra Samferdselsdepartementet.
Aftenposten fortsetter:
Byrådet i Oslo er blant dem som har ønsket et slikt forbud.
Som så ofte når det er snakk om forbud som rammer vanlige folk, står det ytterliggående og stadig mer totalitære MDG sentralt:
På bestilling fra byrådet og tidligere byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg (MDG) har Bymiljøetaten lagt frem et forslag om inndeling av sonene, skriver Aftenposten:
- Først i Oslo sentrum innenfor Ring 1, fra Tjuvholmen i vest til Oslo S i øst.
- Deretter kan området utvides til å gjelde innenfor hele Ring 2. Området dekker deler av Frogner, St. Hanshaugen, Sagene, Grünerløkka og Gamle Oslo.
Dette kan gå fort:
Bymiljøetaten skal finne ut om den første sonen kan være på plass allerede i 2022. Den utvidede sonen kan innføres allerede i 2026.
Aftenposten påpeker at forbudet mot fossilbiler vil ha store konsekvenser.
– De som driver varelevering, kan heller ikke nødvendigvis forvente unntak, forteller Ragnhild Århus i Bymiljøetaten.
Vareleveranser i byen må altså foretas med små elbiler og sykler. Har myndighetene noen som helst innsikt i hva logistikk til butikker og annet næringsliv krever? Hvilke kunnskaper har de om transport?
Aftenposten skriver at mange sider av saken er uavklart:
Et aktuelt spørsmål er om det bare skal gjelde kommunens egne veier – eller også i statlige. Hvis det siste, hva skjer da med dem som bare er på gjennomkjøring?
Det store flertall av norske bilister som vil rammes av slike forbud, har fortsatt enkelte støttespillere i politikken.
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum har tidligere kalt nullutslippssoner urettferdig «symbolpolitikk» som rammer de fattigste, skriver Aftenposten.
Cecilie Lyngby, partileder i Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) og bystyremedlem i Oslo, er også sterkt uenig i forbudsplanene:
Hun trekker frem at bilkjøp er en stor investering, og at folk tidligere er blitt oppfordret til å kjøpe både diesel- og bensinbiler.
– Det kommer hele tiden nye endringer. Dette minner om et mediestunt, legger Lyngby til.
Ragnhild Århus i Bymiljøetaten opplyser at man skal be innbyggerne om innspill til nullutslippssonene:
–Vi ønsker å høre hvordan det vil påvirke folks hverdag, sier hun.
Slike «innspill» er tidligere blitt systematisk ignorert i forbindelse med utbygging av sykkelveier, fjerning av parkeringsplasser osv. Undersøkelsene bærer preg av å være skuebrød, man bryr seg filla om hva innbyggerne synes.
Ved høstens valg har imidlertid innbyggere over hele landet sjansen til å gi maktarrogante forbudspolitikere det de fortjener: Nemlig sparken.
Det bør stilles konkrete spørsmål til både til partiene og de enkelte stortingskandidater om hva de mener om forbudssoner.
Bøker vel verdt å lese i sommer:
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!