Hos MDG går man aldri tom for nye, kreative måter å bruke andres penger på. Nå lanserer partiet noe de kaller en «elsykkelmilliard». I alt vil de bruke gigantsummen 23,5 milliarder på sykkeltiltak.
MDG finner stadig nye ideer for å øke syklingen, som de tror er en metode for å redusere bilbruken. Massiv utbygging av sykkelveier, sykkelgarasjer, sykkelhotell og sykkelverksteder er noen av påfunnene.
Felles for det meste partiet foreslår, er at det koster store beløp, det er andre enn dem selv som skal betale for det, og ikke minst: Det er knapt noen som har bedt om det.
I serien av slike ideer har det nå kommet en ny, nemlig lansering av en «elsykkelmilliard».
NTB forteller om saken, og skriver at MDG vil likestille elsykkel med elbil og fjerne momsen. I tillegg ber partiet om at det settes av 1 milliard kroner i kontantstøtte til elsykkelkjøpere.
Forslagene lanseres på verdens sykkeldag, 3. juni.
Det handler ikke om småpenger. I alt vil partiet sette av 167 millioner kroner til dette hvert år i en seksårsperiode, til sammen 1 milliard kroner.
– Elsykkelen har potensial til å bli den nye folkevogna, sier Oslos miljøbyråd og stortingskandidat fra Oslo MDG, Lan Marie Berg, til NTB.
Hun ser muligens for seg at folk reiser med familien på vinterferie med hver sin elsykkel, med ski og snowboard på bagasjebrettet.
Lan Berg har tidligere bidratt til å dele ut millionbeløp fra det offentlige til elsykler i Oslo. Nå vil hun at dette skal skje i hele landet.
Hun viser ifølge NTB til Oslo, der byrådet har gjennomført et prøveprosjekt med tilskudd til kjøp av elsykler og transportsykler.
Nå opplyser Berg at partiet vil ha samme satsing i hele Norge, slik at enda flere får råd til å skaffe seg en elsykkel, sier Berg.
Ifølge MDGs beregninger vil denne støtteordningen alene gi minst 180.000 nye elsykler på veiene de neste årene. Hvordan disse beregningene er foretatt, angis ikke nærmere.
Krever momsfritak
I tillegg krever MDG at elsykler får momsfritak på lik linje med elbiler.
– I dag gir staten ut mange hundre tusen i avgiftslette til dem som kjøper seg nye elbiler, men man får ikke en krone om man kjøper en elsykkel, sier Berg, som påpeker at den samlede skattefordelen for elbiler ble beregnet til 19,2 milliarder kroner i 2020.
Om elsyklister får den samme avgiftsletten, vil det koste rundt 300 millioner kroner i året, har MDG regnet ut.
Sykkelpakke til 23 milliarder
MDG vil øke satsingen på nye sykkelveier kraftig og gi mer penger til kommuner som prioriterer gang- og sykkelveier, samt støtte bedrifter som tilrettelegger for sykkel på arbeidsplassen.
– I tillegg til å gjøre elsyklene billigere, er det helt avgjørende at vi bygger flere og bedre sykkelveier, sier Berg.
I alt foreslår partiet sykkeltiltak for den nette sum av 23,5 milliarder kroner fordelt over det neste tiåret. Det er mildt sagt et formidabelt beløp.
Det er uklart hvor MDG vil hente alle milliardene de vil svi av på sine ytterliggående hjertesaker. For samtidig krever partiet stans i den oljevirksomheten som til nå har gjort det mulig for «sløsepolitikere» å bruke offentlige penger til all verdens underlige påfunn i inn- og utland.
Få et annet syn på klimahysteriet: