…bør du kanskje se hvordan mennesker som bruker for mye tid der, blir omgjort til noen manipulerte og gruppetenkende personer som gir avkall på kritisk sans, hemninger og alminnelig menneskelighet.
Ikke bare er det nå godt kjent hvordan Facebook, i likhet med resten av Big Tech, gjorde alt de kunne for å påvirke det amerikanske presidentvalget ved å holde tilbake eller blåse opp kompromitterende informasjon etter ønsket virkning.
Lenge før den tid ble det også vitenskapelig påvist hvordan Facebook hadde gjennomført eksperimenter på massiv skala for å påvirke brukerne emosjonelt.
I artikkelen «Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks», som er offentliggjort i Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America i juni 2014, redegjør forfatterne for hvordan selskapet eksperimenterte med å påvirke 700.000 brukere til å bli sintere eller gladere ved å styre noen endringer i det mange tror er deres personlige nyhetsstrøm, men som er det Facebook vil at du skal se.
Hvor mange andre lignende påvirkningsoperasjoner som er blitt gjennomført, er ikke godt å si, men selskapets fremgangsmåter skremmer uansett dets egne toppfolk.
Dette såkalte sosiale mediet er derfor å sammenligne med et narkotikum som påvirker menneskers naturlige adferd og følelsesliv, dog uten at det er pålagt å merke sitt produkt med advarsler, slik det gjøres med alkohol og tobakk – og langt mindre er forbudt på linje med hardere stoffer.
Folk som ønsker at samfunnet skal bli annerledes, må ganske enkelt selv begynne å leve annerledes. Man trenger ikke oppgi alle rusmidler, men det er nokså sikkert dumt å bruke dem tett hver eneste dag. Man blir dum i huet av det.
Lei av Facebook? Følg oss på MeWe.