…bør du kanskje se hvordan mennesker som bruker for mye tid der, blir omgjort til noen manipulerte og gruppe­tenkende personer som gir avkall på kritisk sans, hemninger og alminnelig menneskelighet.

Ikke bare er det nå godt kjent hvordan Facebook, i likhet med resten av Big Tech, gjorde alt de kunne for å påvirke det amerikanske presidentvalget ved å holde tilbake eller blåse opp kompromitterende informasjon etter ønsket virkning.

Lenge før den tid ble det også vitenskapelig påvist hvordan Facebook hadde gjennomført eksperimenter på massiv skala for å påvirke brukerne emosjonelt.

I artikkelen «Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks», som er offentliggjort i Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America i juni 2014, redegjør forfatterne for hvordan selskapet eksperimenterte med å påvirke 700.000 brukere til å bli sintere eller gladere ved å styre noen endringer i det mange tror er deres personlige nyhetsstrøm, men som er det Facebook vil at du skal se.

Hvor mange andre lignende påvirkningsoperasjoner som er blitt gjennomført, er ikke godt å si, men selskapets fremgangsmåter skremmer uansett dets egne toppfolk.

Dette såkalte sosiale mediet er derfor å sammenligne med et narkotikum som påvirker menneskers naturlige adferd og følelsesliv, dog uten at det er pålagt å merke sitt produkt med advarsler, slik det gjøres med alkohol og tobakk – og langt mindre er forbudt på linje med hardere stoffer.

Folk som ønsker at samfunnet skal bli annerledes, må ganske enkelt selv begynne å leve annerledes. Man trenger ikke oppgi alle rusmidler, men det er nokså sikkert dumt å bruke dem tett hver eneste dag. Man blir dum i huet av det.

 

Lei av Facebook? Følg oss på MeWe.

 

Kjøp Asle Tojes siste bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.