Oslos rødgrønne byråd får sterk kritikk for sin pengebruk. Foto: Heiko Junge / NTB.

Mens de offentlige oppgavene står i kø i hovedstaden, prioriterer det rødgrønne byrådet å svi av opptil 24 millioner på «klimareklame». Det skaper reaksjoner.

Kritikken har haglet mot Oslos rødgrønne byråd for hvordan fellesskapets penger brukes i byen.

Byrådets økonomiske kompetanse kom ikke i særlig bedre lys etter nyheten om en rekordstor kostnadssprekk på over 5 milliarder kroner i forbindelse med Oslos vannforsyning, som Document omtalte her.

I tillegg har det i flere år vært massiv kritikk mot byrådets omfattende pengebruk til formål som sykkelveier, utekontorer, utekunst, sykkelhoteller, gratis sykkelverksteder, trefelling m.m. Ikke minst har lokalmiljøer i byen protestert på hvordan byrådet opptrer.

Det er samferdsels- og miljøbyråd Lan M. Berg (MDG) som har ansvaret for det meste av prosjektene. Hennes virke som byråd i Oslo har vært svært omstridt, og få utenom hennes eget, ytterliggående parti MDG vil mene hun har vært en politisk suksess.

Kampanje beretter om den nyeste saken der det rødgrønne byrådets økonomihåndtering er i hardt vær. Kommunen skal bruke millioner på ensidig vinklet og kontroversiell påvirkning knyttet til en påstått klimakrise, og hvordan Oslo befolkning kan bidra til å redde verden fra denne.

Noen vil antagelig se dette som viktig informasjon. For andre er det ren og skjær propaganda bygget på syltynt faktisk grunnlag, og fjernt fra det kommunen bør bruke fellesskapets midler til.

Kampanje omtaler det nye anbudet for disse aktivitetene, det er anslått at kommunen vil bruke 24 millioner kroner over fire år.

– Vi har antydet et handlingsrom på mellom 15 og 24 millioner. Det betyr at vi ikke binder oss til å bruke 24 millioner, men at vi har fleksibilitet dersom det kommer større prosjekter og satsinger som krever kommunikasjonstiltak der vi har behov for ekstern bistand, sier kommunikasjonssjef Birgitte Elise Bøen i Klimaetaten.

Kampanje skriver at dersom pengebruken fortsetter på dagens nivå og når 24 millioner kroner over fire år, vil det være dobbelt så mye som Klimaetaten anslo da de tegnet sin første avtale med et reklamebyrå for fem år siden.

Når det svis av slike formidable summer på så diskutable tiltak,  får det opposisjonen til å frese, blant dem bystyrerepresentant Eivor Evenrud i Rødt:

– Hvis Klimaetaten skal bruke 24 millioner kroner på reklame, har den etaten åpenbart fått for mye penger. Oslo kommune kan selvsagt ikke bruke 24 millioner på klimakommunikasjon og reklame i økonomisk krisetid. Vi må gjenoppbygge Oslo etter pandemien, og det gjøres ikke ved å kaste penger ut vinduet på reklame, sier hun til Kampanje.

– Oslo blir ikke en mer miljøvennlig by av at reklamebyrå får flere oppdrag fra kommunen, legger hun blant annet til.

Også bystyrerepresentant Hallstein Bjercke i Venstre mener pengene burde gå til andre tiltak:

– Det tenker jeg at er en veldig merkelig prioritering, sier han til Kampanje.

– Og så er det jo et paradoks at en etat i byråd Bergs portefølje kan bruke 24 millioner på reklame, mens en annen kutter i badevaktene på Oslos strender, legger han til.

(Kampanje presiserer at Byrådets forslag om å kutte ut badevakter ble nedstemt).

Sitatene fra Rødt og Venstres representanter er noe forkortet av Document.

Lei av «klimareklame»?

Kjøp Kents bok her!

Kjøp Ruud Koopmans bok her!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.