Sommeren står for døren, og mye tyder på at det brygger opp til ny migrasjonskrise i Europa. EU har ikke ryddet opp i forholdene som gjorde krisen i 2015 mulig. Refleksjonene vi gjorde oss den gangen, kan snart bli aktuelle igjen.
Før vi går inn i neste kapittel av historien, la oss se hvor vi slapp i 2015. Vi gir ordet til Asle Toje. I sin Europa-trilogi tegner han et portrett av vår brytningstid, som igjen er i ferd med å gjøre seg påtrengende.
Vi selger alle tre bøkene – Rødt, hvitt og blått, Jernburet og Gullbrikkespillet – i vår nettbutikk. Her er et utdrag fra «Jernburet». Hvis det fallet i smak, anbefales alle tre bind.
* * *
Beograd: Europa og migrasjonskrisen
29. september 2015: Jeg var blitt invitert til å holde en tale i Beograd. På flyplassen ble jeg møtt av noen smellvakre jenter som holdt opp navnet mitt på en papp-plakat og fnisende eskorterte meg til bilen som skulle kjøre meg til hotellet. Jeg forsøkte å korte kjøretiden med å prate med sjåføren, Vuk Mihailovitsj. Samtalen dreide mot Serbias fredsforhandlinger med Kosovo, det største hindret for serbisk EU-medlemskap. Vuk svarte tonløst at forhandlingene stod i stampe siden «alle kosovoalbanerne har søkt asyl i Tyskland». Han overdrev, men hadde et poeng. 70 000 kosovoalbanere søkte asyl i Vest-Europa vinteren 2015. Ivrig på å omgå serbernes hang til det dystre spurte jeg om det ikke er naturlig at Europa hjelper mennesker på flukt? Vuk svarte: «Jeg kunne vært enig med deg, men da ville vi begge tatt feil. De er migranter, ikke flykninger.»
Det lakoniske svaret tok fullstendig luven av meg. Lyden av dekk mot asfalt fylte kupeen. Da Vuk rakte meg kofferten utenfor hotellet, fortsatte han som om vi ikke hadde vært stille i 15 minutter: «Ta en tur til sentralbanestasjonen, så kan du selv gjøre deg opp en mening om dette er folk som flykter fra noe eller om de flykter til noe.» Ærlig talt hadde jeg ikke tenkt å følge rådet, men fine hoteller gir meg angst. Rommene med identisk innredning -fraværet av støv og slitasje – hvor målet er å gi inntrykk av at du er det første mennesket som sover der og den liksom personlige-velkomsten på TV-skjermen gir meg følelsen av å være fanget i en parallell virkelighet. Jeg praiet en drosje. Beograd Glavna, byens sentralbanestasjon, åpnet i 1884 som del av Orientekspressen fra Wien til Istanbul. Orientekspressens gullalder var fra 1884 til 1914 da velskodde europeere kunne reise fra Paris til den ottomanske imperiehovedstaden. Den myteomspunne togruta forbandt for første gang Europa direkte med en annen verdensdel, en annen sivilisasjon. Da Agatha Christie skrev krimklassikeren «Mord på Orientekspressen» i 1934, var togforbindelsen alt på hell. Den kalde krigen med sine avskrekkende visumprosedyrer innebar slutten på bekymringsfri togreise til Orienten.
Orientekspressen har gjenoppstått, denne gangen bringer togene Orienten til Europa. En betydelig andel av asylsøkerne som beveger seg fra Tyrkia i sør mot nord, bruker etapper av den gamle traseen. Mange stiger på i Beograd hvor de alternative rutene gjennom Balkan løper sammen. I det tiltakende mørket samles grupper av arabere og afrikanere under trærne foran den palassaktige stasjonsbygningen. De sitter rundt vannpiper, spiller kort og venter på sine «venner», mellommennene som skaffer togbilletter på kveldstoget til Budapest som går 21:48. En skokk journalister går rundt gruppene av unge menn på jakt etter barnefamilier som statister i historiene de ønsker å fortelle. Slike er mangelvare. Bortenfor oss leker to søvnige jenter på jordbakken. Fotografen ber oss om å flytte oss ut av bildet.
De unge mennene er velkledde, mer passende for nattklubbesøk enn flukt. Det er mye uekte Gucci. Praten går langsomt. Alt gjentas som i en hermelek. Vi prater om Tysklands kansler, Angela Merkel, som de mener har invitert dem alle til Tyskland. Ifølge Nabil, den yngste av mennene, er hun ’Europas dronning’ – en annen sier at øynene hennes er «like vakre som kamelens». Jeg flirer, ivrig på å dele spøken. Men det var ikke en vits. Kameler har visst vakre øyne. De fem mennene forteller at de har levd fra hånd til munn i Tyrkia etter å ha flyktet fra krigen i Syria. Nervøsiteten er merkbar, men ikke frykt. Imad, som framstår som gruppas leder, forteller historier om å ha blitt arrestert av gresk og serbisk politi. Men det var ikke så ille. Alle var blitt raskt løslatt, med ordre om å forlate landet innen 72 timer. De ristet på hodet av dette. «Vi er jo på gjennomreise!» Nervøsiteten er knyttet til rykter om at Tyskland vil innføre grensekontroll. Jeg følger de unge mennene til toget. Vi utveksler Facebook-vennskap, tar selfies. De vinker da toget siger fra perrongen.
Høsten 2015 slo den alt historisk høye asyltilstrømningen til Europa over i en folkevandring. Hundretusener fra Syria, Irak og andre vanstyrte land i det folkerike sør krysset Egeerhavet fra Tyrkia til Hellas. Bakgrunnen for denne utviklingen var EUs beslutning om å ta over og intensivere den italienske redningsaksjonen i Middelhavet. Dette skapte et inntrykk av at alle som klarte å komme seg i en båt ville få søke asyl i Europa. Tyrkiske myndigheter bistod flyktningene gjennom ikke å gripe inn. Omfanget av innvandringskrisen rystet Europas ledere. Ifølge tall fra FNs høykommissær for flyktninger kom om lag 700 000 asylsøkere til Europa i 2015. Anslaget virker kunstig lavt. The New York Times talte 1,3 millioner asylsøknader i Tyskland, Østerrike, Ungarn, Sverige, Nederland og Finland i 2015.
Mangelen på troverdig informasjon fra offentlig hold har bidratt til å gjøre krisen akutt. Mange borgerne stoler ikke på sine egne myndigheter. Dette er berettiget. Vestlige land har i lang tid underkommunisert negative aspekter ved innvandring på samme måte som tallene på innvandrere har blitt stykkedelt i et utall kategorier som hver og en er håndterbar, men som i sum er samfunnsomveltende stort. Det kom som et sjokk for mange at «dugnaden» for å hjelpe fortvilte mennesker på flukt også viste seg å være den største masseinnvandringen i Europas historie og at denne migrasjonen vil få varige konsekvenser for europeiske staters økonomi, kultur og befolkningssammensetning. Tyskland mottok over en million asylsøknader i 2015. Dersom de slo seg ned på ett sted, ville asylkullet utgjøre landets tredje største by – på størrelse med München.
Etter et tiår med økonomisk stagnasjon, politisk kaos, massearbeidsledighet og voksende økonomisk ulikhet ville man kanskje ventet at europeiske ledere ville innført innvandringsstopp slik de gjorde under lignende omstendigheter på 1970-tallet. Det har ikke skjedd. Europas ledere syntes for en tid å slå seg til ro med kansler Angela Merkels ord: «Wir schaffen das», dette får vi til. Toneangivende europeiske medier har sluttet opp om dette. The Economist skrev på lederplass 12. september: «Det finnes sikkert grenser for hvor mange innvandrere noe samfunn vil akseptere. Men tallene Europa foreslår å motta er ikke i nærheten av å bryte denne grensa (…). Fryktens politikk kan overvinnes med verdighetens politikk. Fru Merkel har forstått dette; det bør resten av verden også gjøre.»
Hver tidsalder har sine mareritt. På samme måte som klimaendringer hjemsøker mange i dag, og rustningskappløpet holdt folk våkne om natten på 1980-tallet, var «befolknings-eksplosjonen» den foretrukne dommedagsprofetien på 1970-tallet. Smartinger som Norman Borlaug, Aldous Huxley og Richard Dawkins advarte alle mot dagen da menneskeheten ville avle seg ut over sitt eksistensgrunnlag og presses tilbake av sult, sykdom og krig. Hypotesen fant støtte i en mye omtalt studie fra Isle Royale i Lake Superior. Elg svømte over til den store øya for første gang tidlig på 1900-tallet. I fravær av rovdyr vokste bestanden dramatisk til den gikk tom for fôr og mesteparten av elgene sultet i hjel i 1934, og igjen på 1990-tallet. Tanken var at vi mennesker i fravær av naturlige fiender har forplantet oss på samme måte som elgen på Isle Royale, med antatt samme resultat.
Dette dystre scenarioet har, som vi vet, blitt tilbakevist av framskritt. Endringer i hvordan vi dyrker, produserer og lever har gjort de fleste samfunn i stand til å håndtere større befolkninger – men ikke alle. Den FN-finansierte rapporten «Arab Development Report» fra 2002 påpekte at «med sine rundt 15 prosent er gjennomsnittsarbeidsledigheten i arabiske land blant den høyeste i utviklingslandene». Høye fødselsrater i arabiske land betyr at gjennomsnittsalderen i Midtøsten bare er 22 år, mot 28 globalt. Dette medfører at millioner av underutdannede unge hvert år trer inn i arbeidslivet med magre framtidsutsikter. Denne «tapte generasjonen» er nøkkelen til å forstå de siste årenes turbulens i Midtøsten og den pågående migrasjonskrisen.
Fornuft og følelser
Høsten 2015 var Europa preget av en politisk krise drevet fram av tilstrømmingen av migranter. Opinionen i Europa svingte fra jublende idealisme til panikk ettersom tallet på migranter tiltok. Innvandring ble det mest splittende enkeltspørsmålet i europeisk politikk. Konfrontert med hundretusener på flukt fra krig, eller på jakt etter et bedre liv står Europas ledere lammet foran en selvmotsigende opinion. Hvis vi for et øyeblikk setter de mest hyperventilerende scenarioene til side, ser vi at brikkene er stilt opp, klare til en maktkamp Europa ikke har sett maken til siden middelalderens investiturstrider mellom Paven i Roma og lokale herskere: Hvem skal bestemme over grensene?
De fleste vil si seg enig i den danske redaktøren Bo Lidegaards postulat: «Intet samfunn kan bære ubegrenset innvandring». Men hvor mye er for mye? Dette er stridens kjerne. Mens aktivister ser dette utelukkende som et spørsmål om medfølelse og solidaritet, ser kjøligere hoder et mer motsetningsfylt bilde. Hvis hver asylsøker som glir gjennom Europas porøse grenser skulle få rett til å bli, ville sannsynligvis millioner av innvandrere komme til et Europa der negative holdninger til innvandring var historisk sterke alt forut for folkevandringen . Siden de europeiske landene stoppet arbeidsinnvandring på 1970-tallet, har asyl vært en av de få mulighetene underutdannede ikke-europeere har for å bosette seg i Europa. Behov for asyl styres av forhold i opprinnelseslandene, og ikke nødvendigvis av mottakerlandenes behov.
Den gjengse oppfatningen er at den typiske asylsøkeren en flyktning fra borgerkrigen i Syria, men ifølge tall publisert av Eurostat 16. september er bare 20 prosent av dem som har søkt asyl i EU høsten 2015 syrere. De som argumenterer for høyere gjerder, skal huske at millioner av mennesker virkelig oppfyller kravene for asyl hvis de bare kom seg til Europa. Det finnes ifølge FNs høykommissær for flyktninger om lag 60 millioner flyktninger i verden anno 2015, i tillegg til et ukjent antall millioner som sannsynligvis oppfyller kravene til asyl på andre måter, hvis man tar høyde for nylige avgjørelser tatt i overnasjonale europeiske rettssaler og asylpraksisen i land som Norge.
Ifølge meningsmålingsinstituttet Gallup ville 164 millioner mennesker fra Afrika sør for Sahara emigrere om bare utviklede land ville ta dem imot. Tallet på verdensbasis er 700 millioner, mer enn Europas samlede befolkning. Dette er, paradoksalt nok, et resultat av økonomisk fremgang. Rask økonomisk utvikling har gjort at stadig flere har kunnskap om livet i Vesten og har midler til å migrere. Krisen økes av at Europa mangler et fungerende system for å skille mellom økonomiske migranter og mennesker på flukt. Det har ofte vist seg vanskelig å uttransportere de som har fått avslått asylsøknaden, fordi mange av dem kommer fra lite samarbeidsvillige land. Mange fattige land er økonomisk avhengige av landsmenn i utlendighet som sender penger tilbake til sine familier. Resultatet er at mange som ikke oppfyller kravene til asyl får bli, noe som oppmuntrer andre til å prøve lykken.
Den døde gutten på stranden
Europa huser sju prosent av verdens befolkning og står for 25 prosent av verdens verdiskapning. Europa bærer 50 prosent av verdens velferdsutgifter, og mottar 80 prosent av verdens asylsøknader. De europeiske statene har prøvd å rette opp i denne ubalansen ved å begrense adgangen til stedene folk kan søke asyl. Denne politikken har skapt en situasjon der folk kaster loss i synkeferdige farkoster, i håp og forventning om å bli reddet. Om lag 1500 migranter antas å ha druknet i Middelhavet i 2015, blant dem 3 år gamle Aylan Kurdi. Bildet av den døde gutten var tidlig i september med på å avgjøre debatten i favør av de som ønsker en mer liberal asylpolitikk.
Dette dypt umoralske systemet kollapset, dels som en følge av ramaskriket som fulgte offentliggjøringen av bildene av den døde gutten på stranden. Tidlig i september begynte det å komme titusenvis av asylsøkere til Tyskland, deres foretrukne reisemål, hver uke. Kansler Merkel, som var blitt hyllet med store ord i The Economist for sine åpne armer på asylfeltet, fikk panikk og avbrøt midlertidig togforbindelsen med Østerrike. Tyskland syntes å ha nådd sin grense for hvor mange de ville ta imot. 14. september brukte Østerrike – i frykt for å bli endestasjon for asylsøkere på vei til Tyskland – nødutgangen i Schengen-avtalen og gjeninnførte grensekontroll. Titusener av asylsøkere truet med å bli strandet i transittlandene langs traseen til Orientekspressen. Så åpnet Tyskland grensene igjen. Flyktningstrømmen over yttergrensene tiltok. Hellas mottok fra 17. til 21. oktober 10.000 asylsøkere. Hver dag.
Responsen på bildene av den døde gutten fikk mange kommentatorer og beslutningstagere til å se på opinion som en god kilde til politikk. Grunnen til at politikk bør holde opinionen på en armlengdes avstand er at opinionen hverken er konsistent, ansvarlig eller nødvendigvis rasjonell. Dette ble åpenbart da innvandrere forgrep seg på tyske kvinner under nyttårsfeiringen i Köln. Ved inngangen til 2016 var opinionen i mange Europeiske land blitt fiendtlig innstilt til asylsøkere.
Løsningen på krisen vil være å finne blant velgerne, regjeringene eller de europeiske institusjonene, enten alene eller i samarbeid. Dessverre har de lite som forener dem. Høsten 2015 avslørte en avgrunn mellom nasjonale regjeringer og EU-institusjonene. De sistnevnte ser ikke ut til å ha noen tydelig øvre grense for antall innvandrere, makthaverne i Brussel syntes mest opptatt av å utvide sin egen myndighet på medlemsstatenes bekostning. Institusjonenes respons på flyktningkrisen var i 2015 mer fokusert på å presse medlemsstatene til å gjøre plass til flere innvandrere enn å tette sine yttergrenser. Den 14. september møttes EUs justis- og innenriksministre for å enes om en felles reaksjon på krisen. På bordet lå forslag om felles asylpraksis hos medlemslandene. Det var ønsketenkning. Et felles asylsystem var nesten utenkelig i lys av de åpne armene i Sverige og Tyskland, samt den restriktive asylpraksisen i 17 av de 28 medlemslandene.
Et annet forslag var å åpne asylmottak i EU-regi utenfor Europa, hvor asylsøknader kunne behandles, for slik å stanse den dødelige båtmigrasjonen. Dette ble også skrinlagt, siden det trolig ville ha resultert i et stort antall gyldige asylsøknader, uten noen tilsvarende vilje blant medlemslandene til å ta imot søkerne. Møtet ble, forutsigbart nok, en fiasko. Europakommisjonens leder Jean-Claude Juncker investerte mye prestisje i et forslag om å gi Brussel mandat til å fordele asylsøkere, basert på en komplisert fordelingsnøkkel. Å overlate retten til å avgjøre hvem som skal få slå seg ned i et land til Kommisjonen, ville innebære å avhende en stor del av medlemsstatenes gjenværende selvråderett til EU. Forslaget ble lansert og avvist i juni, relansert og avvist nok en gang i begynnelsen av september, før EU i 22. september trykket på «atom-knappen» – 120.000 asylsøkere ble tvangsfordelt blant medlemsstatene gjennom kvalifisert flertallsavstemning.
Å vekte stemmer på basis av folketall er vanlig i mindre kontroversielle saker, men hadde aldri før blitt brukt på noe så omstridt som innvandring. Å overkjøre mindretallet var djervt, men korttenkt. 120 000 er en brøkdel av asylsøkerne i EU, og kvalifisert flertall kan trolig ikke brukes på nytt uten å antenne en åpen suverenitetsstrid mellom institusjonene og medlemslandene om hvem som bestemmer. I 1965 ble forløperen til EU lammet i et halvt år da Frankrike gjorde Rådet beslutningsudyktig ved å boikotte møtene. EU brukte således sitt mest dramatiske virkemiddel, uten å komme nærmere en løsning.
EUs institusjoner har gått fra å bygge en stadig tettere union til å motarbeide at byggverket raser sammen. Schengen-avtalen, som garanterer ukontrollert reise mellom 22 av 28 EU-land pluss Island, Liechtenstein, Norge og Sveits, kom under press. Schengen var grunnet på et løfte om at interne grenser skulle fjernes mens eksterne grenser skulle voktes. Dette løftet ble ikke holdt. Under flyktningkrisen degenererte Schengen-området til et gigantisk svarteperspill hvor migranter ble skyflet fra grense til grense av stater som håpet de vil bli noen andres problem. Kjernen i problemet ligger i å ha ukontrollert bevegelse innad, garantert av EU mens de ytre grensene skulle overvåkes av nasjonale myndigheter, men i tråd med EUs (ofte urealistiske) prosedyrer. Mot slutten av 2015 innførte land etter land grensekontrollen. Selv Sverige måtte gjøre retrett. I en minneverdig tv-seanse erkjente statsminister Stefan Löfven, flankert av en gråtkvalt representant for støttepartiet De grønne, at antallet migranter var blitt «uutholdelig» og at Sveriges grenser ikke lengre ville være åpne.
Institusjon, stat, nasjon
Grunnen til at Schengen-regimet kom under press, har å gjøre med forholdet mellom nasjonalstatene. Den såkalte Dublin II-avtalen skulle garantere at asylsøkere ble registrert og avga fingeravtrykk i det første EU-landet de kom til, og at de kunne sendes tilbake til det første landet de var registrert i. På grunn av den innvandringsskeptiske opinionen i mange europeiske land har dette blitt hovedregelen. Dermed har byrden av asylmigrasjonen blitt ujevnt fordelt, til Sør-Europas disfavør.
Mens landene hvor asylsøkerne først ankommer har strenge asylregimer og få velferdsgoder, hadde enkelte land lengre nord gradvis utvidet asylinstituttet. Enkelte, men ikke alle. Derfor innvilget Sverige, med en befolkning på ni millioner, asyl til 33.025 søkere i 2014, mens tilsvarende tall for Polen, med en befolkning på 38 millioner, var 740. Siden ulike land har ulik asylpraksis, kan den samme asylsøknaden bli akseptert i ett land, men avvist i et annet. Alle stater prioriterer asylsøkere som befinner seg fysisk på deres territorium. Transittstater har således sterke insentiver for å gi migranter fritt leide gjennom landet, uten å ta fingeravtrykkene deres. Dublin-avtalen hadde lenge fungert dårlig, men i løpet av sommeren 2015 sluttet transittlandene å late som de håndhevet den. I august fulgte Tyskland Sverige i å undergrave Dublin ved å annonsere at alle syriske asylsøkere som kom seg til Tyskland ville få sin asylsøknad behandlet i Tyskland. Dette forklarer hvorfor Europa nord for Alpene ved inngangen til 2016 opplever en tilsvarende tilstrømming som Sør-Europa. Dette tærer bort den gjensidige tilliten som er kilden til EUs styrke. Mistenksomheten blomstrer, noe som gjør det enda vanskeligere å oppnå konsensus enn det var under eurokrisen.
I løpet av 2015 kom det dobbelt så mange asylsøkere som i 2014, i seg selv et rekordår med 626.000 asylsøknader. I fravær av europeiske løsninger er det ingen grunn til å tro at presset vil avta. Det bringer oss over til forholdet mellom de styrende og de styrte. Opinionen i de europeiske landene nådde smertegrensa for innvandring forut for migrasjonskrisen. Pew Research Centers målinger fra Europa i 2014 viste at det i gjennomsnitt kun var seks prosent av de spurte i de seks største europeiske landene som var tilhengere av økt innvandring. De seks prosentene fikk sine bønner hørt i form av en dramatisk økning i innvandringen. Masseinnvandring er derfor også en demokratisk utfordring, idet redusert innvandring er en sak som velgerne, ifølge Eurobarometers vårundersøkelse i 2015, hevder å gi bemerkelsesverdig høy prioritet. De spurte brydde seg mer om innvandring enn noen annen sak, med god margin. Man må kanskje tilgi velgerne når de konkluderer at deres valgte ledere ikke vil representere dem på dette punkt. Resultatet er en utbredt følelse av maktesløshet. Mange spør hvem som skal forsvare dem mot de negative følgene av globaliseringen. Dette, i sin tur, hjelper til med å forklare framveksten av radikale partier og politisk agitasjon utenfor valgkanalene over hele Europa.
Innvandringsskepsis var inntil ganske nylig ansett som kjetteri blant Europas koksgrå eliter. Dette har forandret seg, men først og fremst på retorisk nivå. Politikere lover å «ta innvandring på alvor», men til forvirring for vanlige folk har dette ikke resultert i færre innvandrere. Storbritannias statsminister David Cameron kan tjene som eksempel: I 2010 lovte han å redusere nettoimmigrasjonen «fra hundretusener til titusener». Tallet for 2014 var det høyeste noensinne: 330.000. Dette er delvis fordi velgerne vil ha noe like umulig som stekt snø: De ønsker en strengere innvandringspolitikk, men de vil også hjelpe de desperate menneskene på TV-skjermen. Asylimmigrasjon til velferdsstater er en kostbar affære. For å betale for dette vil det sannsynligvis bli nødvendig med høyere skatter eller kutt i offentlige ytelser. Europas velferdsstater er alt under press. I 2013 erklærte Nederland, et foregangsland når det gjelder storstilt innvandring fra sør, slutten på sin velferdsstat.
Europa opplever en stadig økende tilstrømning av asylsøkere, noe som delvis skyldes den politiske utviklingen utenfor verdensdelen, og delvis den liberale asylpolitikken innenfor. Rike arabiske Gulfstater har ingen flyktningkrise, for de tilbyr ikke asyl på samme måte som Europa gjør. Det er verken beundrings- eller anbefalelsesverdig, men det er et faktum. Ifølge tall fra Verdensbanken tok Saudi-Arabia imot 559 asylsøkere i tiden 2010–14. Kuwait, De forente arabiske emirater, Bahrain og Oman er like restriktive. Europa opplever en stadig økende tilstrømming av asylsøkere som delvis er forårsaket av den politiske utviklingen utenfor Europa, men er også forårsaket av enkelte lands liberale asylpolitikk. Den enkleste måten å redusere asylinnvandringen på, er å stramme inn asylkriteriene, men den europeiske menneskerettighetsdomstolen ser ut til å ha brukket av nøkkelen inne i låsen på dette punkt. De har avsagt en rekke dommer som tilsier at dagens asylpraksis må fortsette. Presidenten ved den Belgiske grunnlovsdomstolen, Marc Bossuyt, kritiserte i 2010 menneskerettighetsdomstolen for «aktivisme» og for å gå ut over sine fullmakter i en kampanje for å styrke asylsøkeres rettigheter.
Jordens fordømte
Også Norge opplevde høsten 2015 at idealer støtte opp mot realiteter. Flere titalls millioner mennesker vil ha et berettiget håp om asyl i Norge, gitt gjeldende praksis. På tross av at situasjonen var ute av kontroll var styresmaktene påfallende passive. Fokus i 2015 var på å utvide den sprengte mottakskapasiteten. Å stramme inn et av verdens snilleste asylregimer framstår som å gå på akkord med hvem vi er. Hvorfor det, egentlig? Etter 2. verdenskrig har vi sett flere flyktningkriser i samme målestokk som den vi nå ser i Syria. Aldri før har man kommet på å fordele befolkningen i det krigsrammede landet blant vestlige land. Hvordan ble asylinnvandring til et spørsmål, ikke om politikk, men om moral?
Ifølge statsviteren Heinz Theisen ligger problemet i liberal universalisme – altså at Vestens verdier representerer et høyere utviklingstrinn som gjelder alt og alle: «Bak den vestlige universalisme skjuler det seg både sekulære maktmålsetninger og den universelle kristne nestekjærlighetstanken, men i en ikke-religiøs kitschform uten arvesynd, uten den jordiske jammerdal.» Europas skamfølelse over kolonialismen og nazismen ble plugget inn i USAs maktmålsetninger, oppsummert i begrepsparet «humanitær intervensjon». Slik rettferdiggjorde Vesten prosjektet med å spre demokrati, menneskerettigheter, markedsøkonomi og rettsstat i det overbefolkede sør. Dette tankegodset slår nå tilbake på oss når menneskene vi frimodig påtok oss ansvar for, kommer på hjemmebesøk.
«Den neoliberale tanken om interessenes harmoni», skrev den britiske historikeren E.H. Carr, «ser på fellesskapets beste som identisk med de mektiges sikkerhet.» De herskende tanker, er de herskendes tanker. Da Woodrow Wilson erklærte at Amerikas prinsipper var menneskehetens prinsipper eller da Professor Toynbee hevdet at det britiske imperiets sikkerhet var «hele verdens overordnede interesse,» var dette i realiteten å påstå at de «er bærere av en høyere etikk.» I Europa har denne etikken blitt presentert som universell, noe som gjør det intellektuelt vanskelig å argumentere for hvorfor et hjertesykt barn i Burundi ikke har rett til hjertetransplantasjon på Rikshospitalet i Oslo. Tilhengerne av grenseløshet ser menneskeheten som én med de samme rettighetene, uavhengig av hvor enkeltindividet er født.
Dette internasjonale sinnelaget kolliderer med en verden som er organisert i nasjonalstater. I flyktningkrisen støter moralsk universalisme opp mot knapphetens økonomiske lov. Solidaritet er et knapt gode siden staten har en begrenset mengde penger å fordele. Offentlige midler som brukes ett sted kan ikke brukes på et annet. Flykninger er kostbare borgere. Ifølge NRK vil 100.000 asylsøkere (UDIs prognose for 3 år, inkludert familiegjenforeninger i et livsløpsperspektiv) koste samfunnet 767 milliarder kroner. De som mente dette er overkommelig, syntes å glemme at velferdsstaten er en forsikringsordning som for å være bærekraftig må ha balanse mellom de som yter og de som nyter. De vektige innvendingene mot asylinnvandring i denne skala kan forklare hvorfor tilhengerne søker å redusere spørsmålet til et sort-hvitt moralsk valg. Selv moderate motstemmer blir anklaget for umoral – ofte med henvisning til hvordan slike tanker virker på rettroende menneskers fordøyelse.
Mens det synes åpenbart hvorfor USA skulle ville svøpe sine maktambisjoner i moralsk nødvendighet, er det vanskeligere å forstå hvorfor europeiske politikere klynger seg til dette tankegodset. Hvorfor skal Europa, slik den britiske historikeren Antony Beevor uttrykte det, «være verdens livbåt»? Dette har å gjøre med en av de ideologiske kampene sosialistene faktisk vant under Den kalde krigen. Tiersmondisme, eller «tredjeverden-isme», er en skole innenfor venstreorientert politisk tenkning som betrakter forholdet mellom utviklede land og underutviklede stater som klassekamp i stor skala. Tiersmondismen støtter den tredje verden mot vestlig «imperialisme». For norske radikalere var anti-imperialisme et revolusjonssurrogat i en tid da Sovjet syntes lite forbilledlig. De fikk slippe til i bistandspolitikken. Historikeren Helge Pharo har vist hvorledes Arbeiderpartiet etter krigen bevisst brukte bistandspolitikken til å kanalisere radikal energi bort fra vårt eget samfunn.
Franz Fanons Jordens fordømte fra 1961 er tiersmondismens manifest. Forfatteren, en psykiater fra Martinique, hadde blitt en talsmann for den algeriske revolusjonen mot fransk kolonialisme. Han var svart, fotogen og for alltid ung: Fanon bukket under for leukemi i en alder av 36, et år før Algeries uavhengighet i 1962. Fanon var ikke alene om å argumentere for å styrte koloniherredømmet med vold, men hans teft for mobiliserende retorikk var uovertruffen. Selv om Jordens fordømte aldri ble den «håndboka for den svarte revolusjon» som utgiveren skrøt på seg, ble den et oppslagsverk for revolusjonære slagord. «Vold er rensende,» er et av Fanons fyndord.
Fanons beskrivelse av den undertryktes psykologi sikret ham stor innflytelse under den siste fasen av dekolonialiseringen. Denne analysen er treffende. Boka bidro til endelig å vende opinionen mot koloniherredømme. Mer problematisk er det at boka knesatte forestillingen om den evige hvite undertrykkeren og den fargede evig undertrykte. Tenk gjerne på det som speilvendt rasisme. Mens europeisk rasisme så på hvite mennesker som spesielt gode, ser antirasismen på hvite som spesielt skjendige. Dette gir seg utslag i mange «antirasisters» overbevisning om at bare hvite kan være rasister. Som Jean-Paul Sartre skriver i bokas forord: «Du vet godt at vi er utbyttere. Du vet også at vi har lagt hendene på det første gullet og metallene, deretter petroleum fra det ‘nye kontinent’, og at vi har brakt dem tilbake til gamlelandet.»
Fanon kritiserte kolonimaktene for å tiltvinge seg råvarer og arbeidskraft fra kolonisert land. For å rettferdiggjøre sine handlinger skapte koloniherrene stereotypen innfødte som villmenn ute av stand til å styre seg selv. I denne forestillingen var europeisk kultur den de innfødte burde etterligne for å bli siviliserte. Slik, hevder Fanon, gjør kolonialisering politisk, økonomisk og mental skade på det kolonialiserte enkeltindivid. Fanon hadde et poeng. Nedvurdering av ikke-vestlige kulturer har etterlatt enkelte med et kulturelt mindreverdighetskompleks, som blant annet islamistene utnytter ved å definere vestlig kultur som ond. Mange kolonier ble også grovt utbyttet, selv om den økonomiske dimensjonen av kolonialisme ofte overdrives. Den respekterte økonomiske historikeren David K. Fieldhouse påpeker at effekten av kolonialisme er langt mindre omfattende enn det er vanlig å anta.
Derfor fokuserer Fanons disipler på «neokolonialisme» – som legger til grunn at den globaliserte økonomien er en uformell form for kolonialisme, oppsummert i Che Guevaras ord: «Flyten av kapital fra utviklede land er en nødvendig betingelse for etableringen av økonomisk avhengighet. Denne tilførselen kommer i forskjellige former: lån gitt på ensidige betingelser; investeringer som legger et land i investorenes hender; nesten total teknologisk underordning av utviklingslandet i forhold til det utviklede landet; kontroll over landets utenrikshandel gjennom internasjonale monopoler; og i ekstreme tilfeller, bruk av makt som økonomisk våpen for å understøtte andre former for utbytting».
Tanken om at Vesten er ansvarlig for den tredje verden, fysisk grunnet arven etter kolonitiden (som endte for en mannsalder siden) og mentalt i form av latent rasistisk tankegods, var populær i Skandinavia, hvor Fanon ble pensum i skolen. Budskapet «Vi er fattige fordi dere er rike» slo rot i vestlig populærkultur. Den svenske dokumentaren Concerning violence viser høytlesning av Fanons anti-hvite hevnfantasier kryssklippet med tapre, svarte frihetskjempere og dekadente hvite menn som røyker sigar. Filmen The March ble kringkastet av BBC i forbindelse med One World Week i 1990. I filmen fører den karismatiske islamisten El Mahdi en kvart million mennesker ut av en sudansk flyktningleir på en lang marsj mot Europa for å «ta tilbake» velstanden som det antas har blitt frastjålet dem, et budskap filmen gjorde lite for å avkrefte, selv om det beviselig ikke stemmer. Velstand er ikke et nullsumspill.
Norge har gitt vi er «fattige fordi dere er rike»-skolen sin store tenker i Johan Galtung. Galtungs A Structural Theory of Imperialism forutsetter forestillingen om at ressursene strømmer fra en «periferi» av de underutviklede landene til et globalt «sentrum» av velstående stater, og beriker sistnevnte på bekostning av de tidligere. Tiersmondismen har gått av moten ved universitetene, men den har overlevd i den norske bistandsindustrien. Bistandshøvdingene var, på tross av åpenbare økonomiske egeninteresser, flyktningkrisens foretrukne ekspertkommentatorer. Slik har tanken om at Norge skylder verdens undertrykte å slå vinduer og dører åpne, blitt presentert som eneste alternativ. De negative konsekvensene dette vil ha for vårt eget samfunn, ble først et tema etter at migrantene var ankommet. Dette kommer av at enkelte nordmenn føler, i økonomen Victor Normanns ord, at «vi eier ikke Norge» og, i forlengelsen av dette, at migrantene har like stor rett til landet som nordmennene. Dette er det idealistiske synet på flyktningkrisen.
Dommedagsscenariet
«Konstantinopels fall var en personlig tragedie som rammet oss alle i forrige uke». Slik ender Jean Raspails litterære hovedverk Le Camp de Saints – «I helgenenes leir». Den dystopiske romanen fikk en ny vår høsten 2015; som kommentar på den pågående flyktningkrisen. I boka får europeiske aktivister en million underernærte indere til å sette kurs for Vesten i synkeferdige skip. Etter å ha blitt avvist andre steder ankrer de til sist ved Frankrikes solkyst. Den franske presidenten slites mellom sine humanitære instinkter og konsekvensene for hjemlandet dersom han unnlater å være hårdhjertet. Han velger en mellomløsning: Presidenten setter inn hæren, men oppmuntrer soldatene til «å følge sin samvittighet». Forutsigbart går statens tvangsmakt i oppløsning. Dette får skjebnesvangre følger da journalisten som har ledet mediekampanjen for at de «de utstøtte» må gis opphold, trampes i hjel da massene strømmer i land.
Da demningen først har sprukket, følger titalls millioner i båtflyktningenes kjølvann. Fortellingen veksler mellom franske reaksjoner på masseinnvandringen og holdningene blant innvandrerne. Sistnevnte har ingen planer om å bli franske. De vil bare ha velstanden de manglet i hjemlandet. Raspail mener at tanken om at Vesten har plikt til å gjøre opp for all verdens urett, er forfeilet. Slikt tankegods vil føre til utplyndring av Vesten, mener han. I så måte kan boka leses som en antitese til Franz Fanons Jordens fordømte.
I romanen blir det globale nord overveldet av en innvandringsbølge fra det overbefolkede sør. Til sist står Sveits alene. Det er her den fiktive forfatteren Dufort skriver ned sine opptegnelser for å meddele kommende generasjoner hva som virkelig hendte, før historien blir omskrevet av Europas nye beboere. Da det internasjonale samfunn isolerer Sveits som straff for at landet nekter å åpne sine grenser, tvinges også de til å kapitulere. Vesten bryter sammen og dets nedarvede historie og sivilisasjon går tapt, like ugjenkallelig som Bysants.
Jean Raspail var en uventet kilde til konservativ kulturpessimisme. Før boka var han mest kjent som en fransk P. J. O’Rourke, en som skrev vittige reiseskildringer. Jeg minnes hans rapport fra «krigen mot analfabetisme» i Somozas Nicaragua, som bestod i å henge opp plakater hvor det stod «Lær å lese!». Raspail er en connaisseur når det gjelder verdens utkantstrøk. Han hevdet at det nettopp er erfaringen med truede folkeslag som inspirerte ham til å skrive Le Camp de Saints. Bokas første kapittel er, i litterær forstand, det beste. En gammel litteraturprofessor sitter i villaen som har vært familiens ættesete siden 1675 og ser ut på flyktningflotiljen. «Jeg undrer, sa han til seg selv, om i disse omstendighetene det gamle ordtaket har rett, og om døren virkelig må være enten åpen eller lukket …». Professoren kommer fram til at kombinasjonen av hvit selvforakt og antirasisme har knust europeernes selvbilde så grundig at selvoppholdelsesdriften er svekket. «I deres tilfelle handlet dette ikke om bløte hjerter, men en morbid, smittsom overflod av sentiment […]».
Prøvelsen
Professorskikkelsen minner ikke så rent lite om Umberto Eco, slik den europeiske åndsfyrsten framstod i et intervju i den danske avisa Politiken 11. juni 2015. I sitt hjem, omgitt av makeløse arvestykker fra det gamle Vesten og med væpnede vakter i porten, filosoferte Eco om at «Vi står overfor en utvikling som kun kan sammenlignes med tiden før Romerrikets fall, da presset nordfra skapte nye språk og nye nasjoner». Han konkluderte at flyktningstrømmen nok vil innebære slutten for det Europa vi arvet, en pris han ingenlunde syntes var for høy å betale for våre «europeiske verdier». Eco valgte å håpe på det beste og komplimenterte sin afrikanske tjener for hennes italienske sinnelag. Etter at hun forlot rommet, vel å merke.
I boka blir Raspails professor avbrutt i sine lærde refleksjoner av en ungradikaler som stolt erklærer at han har kommet for å plyndre huset fordi «min sanne familie er på de båtene». Han gleder seg til å «ligge med den første som vil la meg og jeg vil gi henne et barn. Et fint mørkt barn. Etter det vil jeg gå opp i mengden». «Ja, du vil forsvinne,» svarer professoren. «Du vil miste deg selv i massen. De vil ikke engang vite at du finnes». «Bra!» svarer den unge. «Det er nettopp det jeg er ute etter.» Da sammenbruddet som professoren var nær å forsone seg med, rent intellektuelt, blir en fysisk trussel, henter han sin børse og skyter for å drepe.
Mens deler av boka framstår som en kritikk av studentopprøret i Paris i 1968, er andre deler av boka forbløffende profetiske. Den emosjonelle berg- og dalbanen hvor humanitær fryd ble avløst av handlingslammet panikk, og hvor stater sluser innvandrerne videre til neste naboland, foregripes treffende av Raspail. De samme kvaler, og den samme usikkerhet om effektene på velferdsstaten, nasjon eller kultur i det hele tatt er akseptable innvendinger i en innvandringsdebatt som toneangivende europeiske medier framstiller som en sekulær versjon av en bibelsk prøvelse, hvor rettskafne idealister står mot syndige konservative.
Europa har opplevd at antallet ulovlige innvandrere som krysser Middelhavet, dobler seg år etter år, og ført til en situasjon hvor Raspails scenario ikke lenger virker søkt. Mens alle synes enige om at Europa ikke kan bosette verdens befolkningsoverskudd, har Europas beslutningstakere så langt fulgt sine humanitære impulser, vel vitende om at det påfølgende innsiget vil overstige evnen til å ta dem imot. Raspails beskrivelse av politikere vil appellere til dem som etterlyser lederskap: Boka er rik på ledere som offentlig hevder «Wir schaffen das», men som bak lukkede dører hviner ‘vi har mistet kontrollen’.
Raspail målbærer en bindestreksløs konservativisme som er i ferd med å gjøre comeback i det europeiske ordskiftet. Det er også en urovekkende bok. Mens enkelte tiltrekkes av det politiske budskapet, trekkes andre mot fortellingen av samme grunn som folk sakker farten ved et ulykkessted. Blodet, volden og avføringen drypper nesten fra sidene. Forfatteren lar aldri leseren glemme at skylden ligger hos idealister som inntok helgenrollen på grunnlag av banale moralske dikotomier og, for å bruke Max Webers begrep, verdirasjonalitet. Verdirasjonalitet innebærer at handling motiveres av troen på denne handlingens absolutte godhet, uavhengig av om handlingen er den mest rasjonelle måten å oppnå et bestemt resultat på. Målet er å statuere et eksempel; å vise sin godhet.
I helgenenes leir
Da boka først kom ut, var mottakelsen preget av bordhamrende applaus og spyttsprutende avsvergelser – fra forutsigbare hold. Raspail kan kanskje best karakteriseres som reaksjonær konservativ. Han mener europeerne har rett og plikt til å bevare sin etnisitet og nedarvede kultur, på lik linje med andre folkeslag. Motstanderne, ledet an av Le Monde-redaktøren Laurent Joffrin, hevdet at boka er rasistisk. Raspail insisterte så sent som i september 2015 på at han ikke er rasist. Dette avgjør ikke saken. For selv om boka trolig ikke oppfyller kriterier for rasehat i juridisk forstand, er konflikten som skildres, mellom raser, ikke mellom kulturer. Ikke-hvite omtales gjennomgående negativt. Det betyr naturligvis ikke at boka bør svartelistes. De fleste bøker i litteraturhistorien er skrevet av mennesker med andre verdier enn våre.
Vi har således å gjøre med meget krass, meget fransk satire som bør leses med en sunn dose skepsis. Ved siden av å være himmelropende politisk ukorrekt, er romanen tidvis tunglest, og de stadige perspektivskiftene, hvor forfatteren ett øyeblikk er den franske presidenten, det neste en amerikansk forsker, det tredje en journalist, fungerer bare delvis. Og på tross av alt dette fikk boka altså sin renessanse i Europa i 2015 – dens tema og innfallsvinkel har gjort den til et av flyktningkrisens litterære referansepunkter. Men enkelte i flyktningkrisen ser en syretest på liberale verdier og internasjonalisme i praksis, ser andre begynnelsen på slutten på et liberalt interregnum, et mellomspill mellom to epoker. Dette er grunnen til at maktkampen over migrasjon forgifter europeisk politikk.
I gapet mellom europeiske institusjoner som meler sin egen kake, regjeringer som enten ikke vil eller ikke kan, og nervøse velgere, vil de rekordhøye asyltallene trolig vedvare til noe brister. Ingen kan vite hva man vil vinne og hva som vil gå tapt i kampen vi har foran oss. En mulighet er at krisen blir springbrettet inn i et føderalt Europa, men det er mer sannsynlig at Europas nasjonalstater vil bites mens grensegjerdene spretter opp. Det er også tenkelig at velgerne vil tvinge fram et nytt politisk paradigme til å erstatte det som har skapt en krise som det ikke evner å løse. Jean Raspail lever fortsatt i Paris*, 91 år gammel. Han kommenterer den pågående krisen med den bistre tilfredsstillelse mennesker kan føle når deres fordommer bekreftes. I et intervju med magasinet Le Point i september 2015 konkluderer han at «Det som skjer nå er uviktig, det er anekdotisk, fordi vi er bare ved begynnelsen».
* Jean Raspail døde den 13. juni 2020, etter at «Jernburet» kom ut.
* * *
Likte du denne smakebiten? Kjøp Asle Tojes trilogi her!