Med sitt nye initiativ «The Gender Diversity Pledge» vil Dansk Industri få medlemsbedriftene til å forplikte seg til å jobbe for en 40 prosent andel av kvinner i forretningslivet. Dårlig idé, mener kritiker.
Dansk Industri tilsvarer Næringslivets Hovedorganisasjon, og er en interesseorganisasjon for danske bedrifter.
Daniel Pinderup er en dansk redaktør og samfundsdebattant, som sitter i det danske Manderådet. Han er ikke begeistret for at woke-kulturen inntar dansk næringsliv. Det er både prinsippielt og økonomisk en dårlig idé, skriver Pinderup i Kontrast.
Blandt 16 umiddelbart helt fantastisk klingende principper i Dansk Industris nye initiativ, finder du blandt ord som ’inklusion’ og ’diversitet’ også ’specifikke måltal’ på gennemsnitligt 40% kvinder med særligt fokus på ledelse. Når man fordeler efter køn på dén måde, kan det kun være, fordi man ser en ligelig fordeling som naturlig og retfærdig i alle fag.
Eller rettere, inden for ledelse. Hvorvidt Dansk Industri nogensinde vil foreslå lignende for eksempelvis brolæggere eller dørmænd, er særdeles tvivlsomt.
Dansk Industri gjør på denne måte kjønn til en kvalifikasjon, særlig innenfor felt som kvinner statistisk sett har mindre interesse for enn menn. Eksempler på dette ser vi også i Norge, hvor den evige debatten om kvinner i tech nylig har blusset opp igjen. Også i Norge mases det ustanselig om kvinneandeler, men kun i attraktive yrker og posisjoner.
Som Giolla-, Schmitt-, Falk-, Costa- og McCrae-studierne uafhængigt har vist, har mænd og kvinder statistisk set forskellige interesser. Det benævnes eksotisk kønsparadokset, ’The Gender Paradox’, men er ikke mere kontroversielt eller paradoksalt end at sige, at der sandsynligvis er biologiske forskelle på mænd og kvinder.
Woke bryr seg selvsagt ikke om fakta. Derfor kjører Dansk Industri på og følger etter de amerikanske selskapene. Men i USA er det nå en voksende motstand mot fenomenet.
Firmaet Basecamp har for eksempel forbudt sine ansatte at bruge arbejdstiden på ”sociale uretfærdigheder”. Cirka en tredjedel af de ansatte har forladt firmaet, som har opnået bred støtte for sit opgør med woke-bevægelsen.
I tillegg har den uavhengige non profit-gruppen Consumers’ Research nylig lansert en kampanje som går til angrep på de verste av disse woke-bedriftene, som Coca Cola, Nike og American Airlines.
Kanskje er dette begynnelsen på slutten på woke-kulturen i privat næringsliv. Da er det merkelig at Dansk Industri hiver seg på den døende bølgen i 11. time, mener Pinderup.
Get woke, go broke
Flere store selskaper har måttet betale dyrt for sin trang til å oppdra kundene sine. Mest kjent er kanskje Gillette. Der stupte omsetningen etter en rekke reklamekampanjer som blant annet viste hvordan en mann lærte sin datter å barbere skjegget. I en annen reklame fornærmet Gillette nesten alle sine kunder ved å fokusere på toxic masculinity.
Privat næringsliv tar en stor risiko ved å blande forretningsvirksomhet med sosial rettferdighet, skriver Wall Street Journal (WSJ) på lederplass 19. mai.
The woke business trend isn’t healthy for the free-market cause. CEOs risk undermining support on the grass-roots and Congressional right for business, mirroring the anti-corporate sentiment that dominates the left.
CEOs can never buy enough absolution from the left as long as they believe in profit. Alienating the right leaves them friendless. We warned CEOs that this would happen when they went for woke, and now it has.
Leser ikke ledelsen i Dansk Industri WSJ?
IKEA Danmark la nylig ut en video som viser et grelt eksempel hvor hvordan woke reklame kan arte seg.
Jeg tror IKEA tar skammelig feil. Dette er ikke en verden hvor «alle kan føle seg hjemme».