Afrikanske migranter ligger i en livbåt under en redningsoperasjon 70 nautiske mil sørvest for Malta den 29. august 2020. Foto: Santi Palacios / AP / NTB.

Regjeringen på Malta betalte inntil i fjor vår den maltesiske fiskebåt­rederen Carmelo Grech tre-fire ganger for å stanse migrantbåter med kurs for maltesisk farvann, slik at migrantene kunnes tvangsreturneres til Libya.

Det innrømmet Grech selv onsdag overfor en maltesisk domstol, der det pågår en sak som 52 tvangsreturnerte asylsøkere har reist mot Maltas stats- og forsvarsledelse, skriver Malta Today.

Mr Justice Lawrence Mintoff is hearing the case against Prime Minister Robert Abela, National Security and Law Enforcement Minister Byron Camilleri and AFM Brigadier Jeffrey Curmi, filed by lawyers Paul Borg Olivier and Eve Borg Costanzi on behalf of 52 would-be asylum seekers who had been pushed back to Libya in the Spring of 2020.

Det var den 15. april 2020 at asylsøkerne etter et forgjeves forsøk på å komme seg til Europa ble satt i land på havnen i Libyas hovedstad Tripoli, uten at det var klart hvordan det hadde skjedd.

Gravende journalister avslørte kort tid etterpå at myndighetene på Malta stod bak outsourcingen av denne lyssky formen for grensekontroll, og nå er altså det som var blitt lekket av anonyme regjeringskilder, blitt bekreftet under ed i åpen rett.

Grech vitnet at han var blitt kontaktet av en representant for Maltas væpnede styrker (AFM):

Grech said that at the time, his boat had been in the Grand Harbour for between four and six weeks when he was approached by an AFM representative, whose name he didn’t know. The AFM gave him a set of coordinates of a dinghy, but the dinghy wasn’t found at first, he said.

Siden ble gummibåten funnet, og både overlevende og druknede ble tatt ombord på en av Grechs båter, og transportert tilbake til Libya. Da migrantene protesterte, fikk fartøyet assitanse fra Libya:

After taking the bodies on board, the crew were instructed to sail to Tripoli and transfer them onto a Libyan patrol boat. “There were heavy seas, and the [rescued] people on board mutinied, but the Libyans helped quell the uprising,” Grech said.

Tvangsreturen til Libya var kort tid i forveien blitt koordinert internasjonalt av en tjenestemann ved den maltesiske statsministerens kontor (OPM), som også vitnet i retten:

Also testifying today was former OPM staffer Neville Gafà. Today self-employed, Gafà said his role in the operation between the 9-10 April was to make contact between Libya and Malta. “After the contacts were established, I was engaged to ensure that the people returned safely. My role was never inside Maltese territorial waters but in Libyan ones, so that jurisdiction applies.

Gafà handlet på ordre fra statsministerens kontor, men gjorde jobben hjemmefra:

Gafà told the court he would take orders from the AFM to coordinate with the Libyan Coast Guard.” He would coordinate this from home, he said.

Også i tiden etter at dette samarbeidet ble oppdaget, har det kommet relativt få migranter til Malta.

Pr. 11. mai 2021 hadde det ifølge FNs høykommissær (UNHCR) kun kommet 147 migranter til øya hittil i år, hvilket reiser spørsmålet om hvorvidt andre aktører fremdeles gjør den samme jobben som Grech gjorde.

Nå har Malta også gitt Libya en større rolle i arbeidet med å stanse migranttrafikken til øya.

Den libyske kystvakten avskjærer nå migrantbåter inne fra den maltesiske søk- og redningssonen (SAR), skriver Libération. Ifølge NGO-en Alarm Phone ble 88 migranter som den 19. mai befant seg ombord i en trebåt i Maltas SAR, stanset på denne måten. Det er helt klart at Malta gir Libya frie tøyler, fastslår den franske avisen.

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» fra Document Forlag her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.