Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) presenterer stortingsmeldingen om videregående opplæring. Presentasjonen finner sted i Marmorhallen i Oslo fredag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Etter å ha omtalt enkelte fag som «mindre» før helgen, legger kunnskapsminister Guri Melby (V) seg flat i et Facebook-innlegg. Samtidig trekker Høyre i bremsen.
– Debatten om hvilke fag elevene skal ha i videregående er kjempeviktig, og måten jeg startet den på i VG før helga med å beskrive viktige fag som «mindre», kom helt feil ut, skriver Melby, ifølge Utdanningsnytt.
Beklagelsen kommer etter at hun i et intervju med VG fredag, på spørsmål om hva som ville skje med fag som historie, religion, samfunnsfag, naturfag og geografi, svarte:
– Dette er eksempler på mindre fag som vi vurderer som nyttige hver for seg, men vi vil heller prioritere fag som er nyttige for alle å ha med seg. I det vi kaller et tilpasset, mer fremtidsrettet fag løfter vi fram demokrati-aspektet som et fag alle vil ha nytte av å få med seg. Vi bør ta mer hensyn til hva elevene selv prioriterer.
Til NTB sa Melby at hun mener det ikke trenger å være sånn at alle 16-åringer må ha kroppsøving, geografi og naturfag.
Uttalelsene kom etter at regjeringen fredag la fram den nye fullføringsreformen for videregående skole.
Der kom det fram at de ønsker å kutte i antall fellesfag. De har definert en kjerne med norsk, matematikk og engelsk som de mener må bli med videre, mens de altså vil ha ett fag som tar utgangspunkt i historie- og samfunnsfagene.
De foreslår også et nytt fag om demokrati, likestilling og vitenskapelig tenkemåte som blant annet kan bidra til å forberede elever på studiespesialisering på videre studier.
Turid Kristensen, stortingsrepresentant for Høyre, synes derimot at det har gått litt fort i svingene. Hun sier at Høyre er enig i at det bør ryddes plass til større valgfrihet på timeplanen, men understreker at de ikke har konkludert med hvilke endringer som bør gjøres.
– Vi er imot altfor store kutt i fellesfagene slik dette har blitt fremstilt i mediene. Flere av fellesfagene har lang tradisjon som skolefag og er også en del av skolens dannelsesoppdrag, sier hun i en kommentar til NTB.