MDG vil tvinge nordmenn til å endre sitt kosthold, og ønsker blant annet forbud mot kjøtt-reklame. Det får Senterpartiets leder til å ta i bruk sterke uttrykk.
Det stadig mer aktivistiske partiet MDG har fått det for seg at de skal påtvinge befolkningen nye levesett på en rekke områder i hverdagen. Maten er ett slikt område.
Basert på en forestilling om at nordmenns kosthold har stor betydning for jordas klima, vil partiet at vi slutter å spise kjøtt.
Her som på andre felter er partiets oppskrift forbud og atter forbud. De totalitære trekkene skinner igjennom i alle deler av partiets politikk.
For de fleste voksne mennesker høres denne kampanjen mot kjøtt ut som et påfunn fra et gruppearbeid blant barneskoleelever. Men det handler om reelle politiske utspill fra et parti representert i landets nasjonalforsamling. De tror faktisk på dette.
Insekter er blant de produkter dette partiet i fullt alvor mener skal erstatte fårikål, biff, svinekoteletter, kjøttkaker og grillpølser som daglige og populære innslag i vanlige folks kosthold.
Nettavisen forteller om ytterligere et MDG-utspill i denne forbindelse. Også nå handler det om forbud:
Sentrale politikere i partiet går inn for å forby reklame for ulike kjøttprodukter, som for eksempel i forbindelse med påsken. I MDGs verden er «propaganda», og visstnok skadelig for barn og unge å utsettes for.
– Vi må skjerme barn og unge for kjøttpropaganda. Vi må redusere kjøttforbruket for klimaet og av hensyn til helsen, sier 2. kandidat Josefine Gjerde i Vestland MDG, til Nettavisen.
Hun er selv veganer, og reagerer kraftig på at nettsidene til Matprat promoterer kjøtt overfor barn og unge. Siden er finansiert av bønder gjennom egne avgifter.
MDGs talsperson fortsetter:
– Det er ingen grunn til å oppfordre folk til å spise kjøtt. Reklame påvirker forbrukerne i stor grad, og jeg ser ingen grunn til at reklame for kjøttprodukter bør være tillatt, sier Gjerde til Nettavisen.
Avisen forteller at dette synet også deles av toppkandidat i Rogaland MDG, Ulrikke Torgersen.
Et slikt utspill vekker sterke reaksjoner fra mer reflekterte og modne mennesker enn de unge MDG-kvinnene.
Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum sparer ikke på konfekten når han kommenterer saken overfor Nettavisen:
– Å forby reklame for fårikål, karbonader eller grillpølse til påsken. Det er ekstremisme. Virkelighetsfjern ekstremisme, sier han til Nettavisen. Han har nettopp vært på den lokale butikken og kjøpt inn karbonader.
Vedum mener den kjøtt-tematikken MDG har blåst opp, ikke har noen plass i diskusjonen om klimaet:
– Denne debatten er blitt absurd. Det å ha et variert kosthold hvor man spiser kjøtt er en del av det som er god helse. En biff på lørdagen er ikke noe problem, sier han (sitatet er noe forkortet).
Saken illustrerer først og fremst hvilken avgrunn det er mellom de to rødgrønne partiene MDG og Senterpartiet. Det vil ikke være unaturlig om krefter innad i Sp stiller spørsmålet om partiet er tjent med å befinne seg i samme politiske blokk som MDG, SV og Rødt.
Nettavisen spør også MDGs representant om hva partiet mener om reklame fra andre «skadelige» bedrifter, som oljeprodusenten Equinor. Svaret er enda flere forbud:
– Vi vil vel egentlig forby dem fra å pumpe opp olje. Det hjelper ikke å bare forby reklamene, sier hun.
Mange som har opplevd totalitære ideologier på kroppen, hadde håpet at tiden for den slags politisk tankegods var forbi.
En nyttig motvekt til MDGs tøv:
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!
Støtt Document
Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]
Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]
Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981
Vårt Vipps nummer er 13629