Fremtidens energiformer gir politikerne foto-anledninger å sole seg i. Statsminister Erna Solberg får stå bak på en søppelbil som kjører på biogass under åpningen av fabrikken Greve Biogass på Sem i Tønsberg.Foto: Terje Bendiksby / NTB

Natt til fredag forrige uke fikk hybrid-katamaranen Brim problemer i ytre Oslofjord. Skipet var i transitt da det oppsto røykutvikling fra batterirommet, og fartøyet ble slept til kai utenfor Tønsberg. Den 24 meter lange katamaranen har plass til 146 passasjerer, men det var kun fire besetningsmedlemmer ombord, og ingen ble skadet. For sikkerhet skyld opprettet politiet en 300 meters sikkerhetssone rundt skipet.

Det var torsdag ettermiddag at nødetatene fikk et mayday og melding om brann i katamaranen som lå til havs vest for øya Nordre Søster utenfor Fredrikstad i Østfold. 16.43 meldte politiet at alle var evakuert uskadde fra båten. Båten blir blant annet brukt av Redningsselskapet for å lære skoleungdommer om sjøvett, miljø og bærekraft. Torsdag hadde det blitt gjennomført et arrangement i Sarpsborg, og båten var på vei over til Sandefjord da ulykken skjedde.

Katamaranen MS «Brim» kan drives av både batterier og diesel, og er en av to hybridbåter eid av rederiet Brim Explorer. Det var nettopp ombord i Brim Explorer som Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn var med på lanseringen av tjenesten «El-indeks» sammen med 30 gjester i juni 2020. Regjeringen er nemlig en pådriver for den store «elektrifiseringen» av Norge, hvor utviklingen av batterier til alt innen samferdsel står sentralt som fremtidens løsning.

Problemet er at dagens batterier på ingen måte er klare for en slik oppgave, og advarslene er mange. Fossile energikilder for fremdrift er bedre, billigere, mer effektivt, mer driftssikkert og gir skipsoperasjonene langt større sikkerhetsmarginer. Det finnes egentlig bare ett argument for samferdselseksperimentet med batterier som energiløsning: Klimahysteri.

I oktober 2019 oppsto det brann og eksplosjon i batterirommet på den ti år gamle fergen MF Ytterøyningen, som ble ble bygget om til hybridferge med diesel- og batteridrift i 2018 av Westcon Power & Automation, med Corvus som underleverandør av batterier. 15 mennesker var ombord, men ingen ble skadet.

Gjennom «grønn omstilling» ønsker klima-politikere å forlate 100 år med trygg fossilfremdrift til lands, vanns og i luften, til fordel for batterier, hydrogen og ammoniakk.Ikke fordi det er noen akutt mangel på fossil energi, men fordi man innbiller seg at dette skal «redde kloden» og gjøre været bedre i år 2100. Med det har myndighetene forlatt sikkerhet og økonomisk ansvarlighet som rettesnor for samferdsel, og det vil før eller senere koste liv.

 

Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.