Tesla under lading. Foto: Steven Senne / AP / NTB.

Nettsiden Bilklager.no annonserer nå at de ønsker å organisere misfornøyde Tesla-kunder for å gå samlet imot Tesla, og om nødvendig gå til gruppesøksmål hvis bilprodusenten ikke rydder opp i problemene mange opplever. Tesla er det bilmerket som Forbrukerrådet får klart flest klager på – nesten dobbelt så mange som neste bilmerke, Land Rover.

I tillegg til å gå til sak for å få rettmessig kompensasjon, ønsker aksjonen å få slutt på Teslas dårlige service. Årsaken er at Tesla tidligere har vist vilje til å gjøre opp for seg når kunder organiserer seg: Våren og sommeren 2018 endte to slike saker med forlik, i tilknytning til Tesla Model S P85D.

Bilmarkedet er preget av en spesiell forbruker-psykologi, som gjør at kunder av dårlige biler ofte viser en sterk motvilje mot at innrømme at de har gjort et dårlig kjøp – ikke bare overfor andre, men også overfor seg selv. Citroen-eiere er jo rene legenden rundt denne adferden, og Tesla-eiere viser litt av samme psykologi: Man skal ikke lete lenger for å finne en Tesla-eiers som insisterer på at dette er den beste bilen i verden. Men statistikken viser altså noe helt annet: Listen av problemene som går igjen på Teslas biler er lang og vond, ifølge Bilkager.no:

Autopilot fungerer dårlig
Internett er tregt og virker ikke som det skal
Vindusviskerne virker ikke (godt nok)
Bilen lager en ulyd ved (rask) akselerasjon
Bilen knaker når du kjører over fartsdumper og andre ujevnheter i veibanen
Pyntelister løsner
Lysene virker ikke som de skal
Dørene slutter å virke som de skal
Dører som åpner seg av seg selv
Computeren virker ikke
Gule kanter rundt display-skjermene
Vinduer som ikke lukker seg helt
Systemer resetter seg på egenhånd
Problemer med å lade
Redusert kraft
Rustproblemer på nye biler (særlig Model 3)
Dårlig kvalitet på lakken gjør at bilen må omlakkeres
Du ble lovet gratis lading i bilens levetid, men de nye ladestasjonene passer ikke til bilen
Lavere batterilevetid enn Tesla hevder
Problemer med klimaanlegget
Ikke alle problemer blir løst når bilen er på service
Tesla lover å kontakte deg, men du hører ikke fra dem
Du må vente i telefonen i lange tider, før Tesla svarer deg

Bilklager.no oppgir at de tar 2.490,- kroner for å melde seg på gruppeklagen mot Tesla, hvorav 1.000 kroner går til juridisk arbeid, mens resten går til markedsføring, administrasjon, drift og ikke minst oppfølging av deltakerne gjennom sakens levetid.

 

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.