Smitteverndirektør Geir Bukholm og avdelingsdirektør Line Vold ved Folkehelseinstituttet. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Regjeringens skjevfordeling av vaksiner kan være ulovlig. Helsemyndighetene skal vurdere saken og gi sin vurdering på fredag.
Spørsmålet Helsedirektoratets jurister skal ta stilling til er dette: Er det være lov å skjevfordele tilgang til helsehjelp i Norge på basis av innbyggeres bostedsadresse?
– Hvis vi skjevfordeler ut fra bostedsadresse, betyr det at vi kommer til å diskriminere med tanke på helsehjelp, og det må vi faktisk se på, sier smitteverndirektør Geir Bukholm i FHI til VG.
Spørsmålet er om smittevernloven trumfer pasientrettighetsloven og spesialisthelsetjenesteloven i en krisesituasjon, sier han.
Det juridiske spørsmålet trekkes frem i FHIs rapport, som la grunnlaget for regjeringens beslutning om å skjevfordele til Oslo-bydeler og noen andre kommuner med høyt smittettryk.
Beslutningen innebærer at en 70-åring med flere underliggende sykdommer i en kommune med lavt smittetrykk kan havne lenger bak i vaksinekøen enn en 55-åring i Oslo.
Effekten av strategien avhenger av om prognosen for hvordan pandemien vil utvikle seg, slår til. Direktør Bjørn Guldvog i Helsedirektoratet innrømmer at skjevfordeling ikke er uproblematisk.
– Man tar utgangspunkt i hvordan situasjonen har vært, og det er en usikkerhet rundt hvordan det blir fremover. Det er en viss sannsynlighet for at man tar feil og at smittetrykket kommer til å være like stort andre steder, sier han til VG.
Distriktene taper på denne løsningen, bekrefter han.
– Det vil ikke være gevinst begge steder: Hvis vi omfordeler, vil det være et sted som kommer dårligere ut, og et som kommer bedre ut.
FHI-direktør Camilla Stoltenberg mener de vanskeligste dilemmaene er knyttet til risikoen for at man skal tape mer enn man vinner.
– I det forslaget vi har anbefalt er det veldig lite man taper i de kommunene som gir bort doser. Fordelingen etter vedvarende smittetrykk kommer samtidig som en betydelig økning i tilgang til doser, og en endring i nøkkelfordelingen etter folketall som vil bidra til en annen fordeling enn vi har i dag. Både til en del av kommunene som har hatt høyt smittetrykk over lang tid, men også til mange andre.
– Ikke ulovlig
Helserett-ekspert Anne Kjersti Befring ved Universitetet i Oslo sier skjevfordeling nettopp kan sikre likhet, dersom helsemyndighetene kan dokumentere at det hjelper på smittespredning og at man dermed beskytter flere.
– Man har et grunnlovsfestet forbud mot usaklig diskriminering. Det står også i pasient- og brukerrettighetsloven: Man skal ikke ha usaklig forskjellsbehandling, altså gjøre forskjell uten å ha saklig grunn. Men har du en saklig grunn, for eksempel at færre vil dø om vi gjør det på denne måten, ja da er det lovlig, slår hun fast.