Nyhets-appen til det nasjonale kringkastingsselskapet ABC i Australia har gått forbi Facebook på ranking-listen over de mest nedlastede appene i landet etter striden mellom Facebook og Australia om betaling for nyheter.
ABC News-appen passerte Facebook etter at selskapet bannlyste nyhetskilder på sin plattform i Australia, melder The Verge, et amerikansk nettsted for teknologinyheter.
ABC News currently sits at No. 2 in the App Store’s overall app rankings in Australia, according to the analytics firm App Annie, and No. 1 in the news app charts. When Patel noticed the change, the app was also briefly No. 1 overall, ahead of Instagram, Facebook Messenger, and the Facebook app itself.
Bakteppet for suksessen til ABC News-appen er Facebooks reaksjon på nye australske regler om at teknologiselskapene må betale for nyhetsinnhold som gjenbrukes på deres sosiale medieplattformer.
Facebook stengte simpelthen av for muligheten, og rammet med det også offisielle kunngjøringer. Dermed sank trafikken som en stein:
Facebook’s ban dramatically shrunk the audience for some Australian news outlets, sending traffic down 93 percent the day after the ban was put in place, according to NiemanLab.
ABC så dermed muligheten til å fylle vakuumet Facebook etterlot:
But ABC News responded by adding a banner to its home page. “Missing our news on Facebook? — Get the latest news and live notifications with the ABC News app,” it reads. Since then, the app has risen from the high 400s to its current spot at No. 2.
For Facebook er resultatet en utilsiktet virkning av selskapets kompromissløse holdning, analyserer The Verge.