Stengte grenser og få utenlandsreiser gjorde at omsetningen i norsk dagligvare økte med 17 prosent i fjor. Norgesgruppen økte sin dominans ytterligere.

I alt omsatte norske dagligvarebutikker for 208,8 milliarder kroner i 2020, ifølge Dagligvarerapporten til analyseselskapet NielsenIQ. Det er en økning på 17,1 prosent fra 2019 da omsetningen var på 178,3 milliarder kroner.

Økningen kommer etter at grensehandelen i 2020 stupte, mange serveringssteder holdt stengt, færre reiste utenlands og flere måltider ble spist hjemme som følge av hjemmekontor.

Norges største dagligvaregruppering, Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi, Meny og Joker, økte sin markedsandel med 0,4 prosentpoeng og hadde ved årets utgang 44,1 prosent av dagligvareomsetningen i Norge. Samtidig tapte konkurrenten Coop markedsandeler i koronaåret. Coop gikk ned 0,1 prosentpoeng og hadde 29,3 prosent av markedet. Rema 1000 endte på 23,2 prosents markedsandel, noe som er uendret fra 2019.

 

Kjøp Asle Tojes siste bok her! 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.