I senere tid har MDG slitt på meningsmålingene, og har notert rekordlave tall. Ifølge en av Norges mest erfarne valgforskere kan det skyldes at MDG rett og slett har gått for langt. De har tråkket over velgernes tålegrense.
MDG har det siste året hatt en synkende trend i meningsmålingene. Oppslutningen har vært helt nede i 1,8 prosent i en IPSOS-måling fra januar i år.
Mest dramatisk er det for MDG, som helt faller ut av Stortinget med 1,8 prosent. Partiet har ikke vært målt så lavt hos Ipsos siden mai 2013, het det i NTBs sak om denne målingen.
Selv om slike målinger går opp og ned, er det en klar trend å se for MDG: Det går nedover. Den «grønne» bølgen i sin mest ekstreme form, slik den er representert av MDG, kan synes å være på retur.
Nettavisen har omtalt utviklingen for partiet, og påpeker at nedturen for MDG sammenfaller med koronaepidemien:
Resultatene står i kontrast til målingene rett før koronaviruset slo til for fullt i Norge i mars i fjor, da MDG lå mellom 5 og 7 prosent på de fleste målingene, skriver Nettavisen.
Valgforsker og professor Bernt Aardal ved Universitetet i Oslo mener ifølge Nettavisen at koronaepidemien kan overskygge det MDG prøver å formidle, folk får andre ting å bry seg om:
– Det blir jo ofte at i krisetider så går man for det sikre. Sånn sett kan det ha litt med tidene å gjøre også, at det ikke har vært så lett for MDG å få fram klimabudskapet på samme måte som det var tidligere, sier han til Nettavisen.
Bernt Aardal omtaler MDG som et «ettsaksparti». Det vil si et parti som stort sett er opptatt av én eneste sak, nemlig den såkalte klimakrisen, som ikke gjør seg gjeldende andre steder enn i medieoppslagene.
Når man skal forklare MDGs tilbakegang, er det trolig også et poeng at det er vanskelig å selge inn et budskap om «global oppvarmingskrise», samtidig som Norge opplever kaldt, stabilt vintervær uke etter uke. Det har ikke vært så kaldt på mange år, noe som rimer dårlig med bombastiske spådommer fra «forskere», politikere og ukritiske medier om at det nå skulle vært slutt på både snø og vinter her i landet.
Det gjør ikke saken enklere for «varme-predikantene» at det er kulde og ikke krisepreget varme som også preger store deler av verden for øvrig.
Få velgere vil være intenst opptatt av en krise de ikke ser noe til. Hverdagen og livet er fullt av andre, reelle problemer å bekymre seg om, som økonomi, jobb, utdanning, helse og familie.
Aardal trekker fram at velgerne nå kan være lei av stadig mer radikale «klimatiltak», slik MDG har stått i spissen for. Folks tålegrense kan rett og slett være nådd:
– Vi ser at det er en del motstand og misnøye med en del av de tiltakene for særlig trafikk og parkering, som MDG og byrådet i Oslo står for. Det er jo veldig inngripende tiltak for den enkelte borger, og det er litt interessant. For det er et felt som det er forsket veldig lite på, og som er vanskelig å forske på, hvor tålegrensen går for den enkelte borger når det gjelder slike inngrep, sier han til Nettavisen.
Valgforskeren viser til bompengeopprøret i 2019, hvor det ifølge ham «tok fullstendig fyr», som ga Folkeaksjonen nei til mer bompenger en boost i kommunevalget.
Nettopp MDGs opptreden i Oslo kan vise seg å bli et problem for partiet over hele landet. Den type rabiate tiltak MDG har presset frem i Oslo, er det svært få velgere rundt om i landet som vil ønske i sine egne kommuner. Dette er poltikk for fanatikere, ikke for de brede lag av fornuftige velgere.
Det er i særlig grad miljø- og samferdselsbyråd Lan M. Berg som har hatt ansvar for det mange opplever som MDGs uforstand i Oslo.
Dermed kan partiet oppleve at den smilende Berg går fra å være en velgermagnet i visse Oslo-miljøer til å bli det motsatte når hun fra høsten av går inn i rikspolitikken. Hun er blitt selve symbolet på alt det negative mange forbinder med MDG. Det spørs om det er et godt kort på hånden for et parti som vil prøve å snu en fallende trend.
Har du ennå ikke lest den?
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!
Støtt Document
Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]
Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]
Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981
Vårt Vipps nummer er 13629