Klepp kirke. Foto: Kent Skibstad / NTB
Sp-veteran og Klepp-politiker Arild Børge Skjæveland mener barn blir radikalisert på bedehuset. Arild Børge Skjæveland er inne i sin tiende periode i Klepp kommunestyre og mener kristenfolket i kommunen kan sammenlignes med Russlands president Vladimir Putin. Det skriver Dagen. Skjæveland mener konservative kristne er radikaliserte, og sier:
Noen kaller seg for konservative kristne, men jeg har kommet til at jeg heller vil kalle dem radikaliserte.
Sp-veteranen med ni perioder bak seg i kommunestyret har ifølge Dagen brukt mye tid til å tenke på det omdiskuterte høringsforslaget han ledet arbeidet med å utarbeide. Forslaget som det kristne miljøet i kommunen frykter skal frata dem den kommunale støtten.
Han mener de konservative menighetene burde ha mistet støtten fra kommunen for lenge siden på grunn av manglende demokrati:
Jeg mener administrasjonen har gjort en feil i flere år, for det har alltid stått i kommunens retningslinjer at mottakerne må være demokratiske organisasjoner.
Skjæveland mener også at barna og ungdommene blir radikaliserte, og tenker at det er en radikaliseringsprosess de prøver å stoppe:
Den siste tiden har jeg tenkt mye på om det egentlig er det de blir. Er det radikaliseringsprosessen vi prøver å stoppe? Det kan være det.
Jeg har vokst opp i dette miljøet og har fulgt med på utviklingen i de kristne miljøene. Det er ikke alltid at kjærligheten står i første rekke.
Jeg har ingen problem med trosfriheten i dette. Dersom bedehusene ikke hadde vært så homofobiske, men heller hadde tro på demokratiet, hadde de visst at de homofile ikke kommer til å ta over styringen:
På spørsmål fra Dagen om det ikke er å dra det litt langt å sammenligne bedehusfolket med Russlands president Vladimir Putin, svarer Skjæveland:
Svette bønnekjellere er ganske innesperrende de også, skal jeg si deg.
Uttalelsene faller samtidig med at skoler i Oslo avbryter samarbeidet med den kristne lærerhøyskolen NLA med begrunnelsen at klassisk kristen tro er etisk betenkelig. Det er ingen tvil om at det er diskrimineringslovgivningen som dyrker fram og legitimerer slike uttalelser. Spørsmålet er om Senterpartiet er fortrolige med at vår kristne kulturarv utsettes for en type hets man tidligere reserverte for totalitære bevegelser. Det er som man har glemt at denne kristendommen var en del av virkelighetsoppfatningen til store deler av det norske folk fram til ganske nylig. Altså: De menighetene Skjæveland kritiserer, mener det samme nå som for 50 eller 100 år siden. Kan man kalle det radikalisering når man mener det samme som man alltid har gjort? Kanskje Skjæveland burde se seg selv i speilet og spørre hvem det er som har forandret seg? Kan det være de som mener at også kvinner kan ha penis, og at juridiske menn kan føde, som egentlig er vår tids radikale?