MDG vil jage bort bensin- og dieselbiler fra deler av Oslo, på sikt fra hele byen. Nå demrer det for byrådspartner Ap at dette bilhatet kan koste dyrt å bli med på. For hvor mange Ap-velgere ønsker en slik ekstrem politikk?
MDG i Oslo har med begeistring tatt imot muligheten fra regjeringen til å innføre såkalt fossilbilfrie bysoner. Dette er en god anledning for partiet til å demonstrere sin totalitære vilje til å overkjøre vanlige mennesker for at partiet skal nå sine fantasi-mål.
Avisa Oslo omtaler saken om de fossilfrie sonene:
Byråd for miljø- og samferdsel Lan Marie Berg (MDG) satser på å få den første på plass i 2023, og har tidligere vist til sonene omfattet av bilfritt byliv som i første omgang aktuelle, før byrådet utvider ordningen.
Bilfritt byliv omfatter i utgangspunktet Kvadraturen i Oslo sentrum.
Prosjektet skal imidlertid også utvides til Tøyen og Grønland. Byråd Berg har overfor Avisa Oslo ikke avvist at disse delene av byen kan være aktuelle for de første fossilfrie sonene.
MDG har fått det for seg at det å fjerne disse bilene, skal gi bedre luft og ikke minst være et viktig bidrag til å begrense påståtte menneskeskapte klimaendringer.
Men ifølge Miljødirektoratet har utslipp fra privatbiler knapt nevneverdige betydning for osloluften. Påvirkningen kommer i hovedsak fra svevestøv og tungtransport, og MDGs påstander om fossildrevne privatbiler og luftkvalitet er usanne.
Heller ikke den påståtte klimaeffekten gir mening. Biltrafikken i Oslo utgjør ca. 1 prosent av Norges totale CO2-utslipp, mens Norges totale CO2 utslipp igjen utgjør 0,3 prosent av verdens utslipp . På godt norsk kalles en slik mengde «ingenting». Det er symbolske verdier uten praktisk betydning for noe som helst.
I Oslo har Arbeiderpartiet lenge diltet etter MDG, og ukritisk støttet påfunn som sykkelveier, utemøbler, massiv rasering av parkeringsplasser osv. Enorme summer er på ubegripelig uforsvarlig vis sløst bort av MDG, med Ap (og SV) bevisstløst på slep.
Men nå ser det ut til at Oslo Ap endelig kan ha våknet. Partiledelsen innser at denne galskapen er i ferd med å bli mer enn partiets velgere vil tolerere. Partiet vaker på rundt 20 prosent oppslutning i Oslo, og har i realiteten ikke råd til å tape en eneste stemme.
At den populære Jan Bøhler forlot Ap og gikk til Senterpartiet, gjør ikke saken bedre. For i Oslo Senterpartiet er man kritiske til den beboerfiendtlige Ap-politikken, og et betydelig antall Ap-velgere kan følge Bøhler over til Sp.
Svært mange Ap-velgere bor i sentrumsnære bydeler, og har intet ønske om å bytte ut sine utmerkede bensin- eller dieselbiler.
Så nå prøver en små-nervøs ledelse av Oslo Ap å forhindre at disse sonene legges til områder der det bor en del Ap-velgere, som Grønland og Tøyen.
– Grønland og Tøyen bør ikke være en del av sonen når dette starter, sier imidlertid leder for Oslo Ap, Frode Jacobsen til Avisa Oslo.
Slike soner vil nemlig få følger man i Oslo Ap åpenbart ikke har kommet på før nå:
Dermed ville mange beboere måtte byttet ut bilene sine på kort varsel. Dette til tross for at ikke alle har like god råd, slik opposisjonspartiene FNB, Rødt, Frp og Sp har påpekt i sin kritikk av de fossilfrie sonene, skriver Avisa Oslo.
Miljøpolitisk talsperson Andreas Halse i Oslo Ap lufter flere bekymringer omkring MDGs rabiate planer for tett bebodde deler av Oslo, som Tøyen og Grønland:
– Noen eier kanskje en sju-åtte år gammel bil, som fortsatt har noen år igjen. Det vil ikke nødvendigvis være noe bra miljøregnestykke hvis veldig mange skal bytte over til elbil samtidig, fortsetter Oslo Aps miljøpolitiske talsperson.
Oslo Ap er tilsynelatende fortsatt «positivt innstilt» til fossilbilfrie soner. Man våger enda ikke slå i bordet og si nok er nok til byrådspartner MDG. Ap´s underdanighet overfor mikropartiet MDG er påfallende.
Men for byens befolkning er det en liten oppmuntring i at Ap vil begrense disse sonene, i første omgang til områder der knapt bor noen velgere (Kvadraturen i indre sentrum).
Kan det være lov å håpe at Ap omsider vil ta frem en viss lojalitet overfor egne velgere, og si blankt nei til mer tøv fra byrådspartner MDG?
Har du ennå ikke lest den?
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!
Vi setter stor pris på din støtte: