Virkeligheten i Nord-Norge er ikke alltid så godt tilpasset elbiler. Men Posten bestiller dem likevel . Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB.
Fra 2014-19 prøvde Posten i Vadsø elbiler. Så ga man opp, bilene fungerte elendig under vinterforhold. Men dette var raskt glemt, for nå går man i gang igjen. Det er viktigere å være «grønn» enn at posten skal frem.
Det er NRK som forteller om Postens ikke spesielt vellykkede bil-eksperiment i den værharde finnmarksbyen Vadsø.
I fem år brukte Posten i Vadsø elbiler til å kjøre ut brev og regninger. Men ikke alle var like fornøyde. Nå skal likevel Posten nok en gang bli elektrisk, beretter NRK.
Det var blant annet tilbakemeldinger fra sjåførene som fikk Posten til å gi opp sitt elbil-forsøk her i nord. Postbudet Tor Hirsti sier det rett ut:
– På vinteren var de helt hjelpeløse. De sto fast på flatmark.
Han hadde en rute på 20 kilometer der han skulle levere post i Vadsø og omegn.
Hirsti presiserer:
– Om sommeren hadde bilen god nok rekkevidde, men om vinteren var det verre.
Hirsti forteller til NRK at de på de kaldeste dagene måtte skru av varmen for at batteriet skulle holde.
De elektriske postbilene kom til Vadsø i 2014. Utfordringer som dårlig rekkevidde, mangel på merkeverksted i nærheten og kulde som tærte på batteriene førte til at den siste av de to bilene ble sendt tilbake i 2019.
Marianne Romsdal, distribusjonsleder for Øst-Finnmark begrunner det hele slik overfor NRK:
– Da vi hadde prøvd ut bilene, syntes vi rett og slett ikke de var gode nok.
Postbud Hirsti ble ifølge NRK veldig glad da han fikk ta i bruk sin gamle firehjulstrekker.
Gleden ble imidlertid kortvarig for Hirsti og andre postbud i Vadsø, for nå kommer elbilene tilbake. Denne gangen med påstått «mye lengre rekkevidde». Mange har imidlertid erfart at elbilers oppgitte rekkevidde, er noe ganske annet enn hva man opplever i praksis under norske vinterforhold.
Ifølge NRK er Hirsti derfor spent på hvordan de vil fungere på vinterføre i nord.
Marianne Romsdal har tro på at det i fremtiden vil være mulig for Posten i Nord-Norge å bli fossilfri, hvis det kommer elbiler med godt nok batteri som klarer seg på de lengste rutene.
– De må ha batterikapasitet til å holde i åtte timer og kjøre 30 mil. Kommer vi dit kan vi være helt hundre prosent elektrisk i fremtiden.
Pressesjef Kenneth Pettersen forteller at Posten har som mål å fase ut fossile kjøretøy og erstatte disse med grønne alternativer. Før jul bestilte Posten 70 nye elektriske varebiler til distribusjon.
– I våre planer har vi satt et tak for bestilling av fossile varebiler i byer i 2022 og utenfor byer i 2023.
NRK beretter at den fornybare delen av Postens bilpark i dag er på en fjerdedel, og at det er et stykke igjen Posten kan bli «hundre prosent grønn».
Det er så sin sak å ønske seg både biler, trailere, anleggsmaskiner, båter og fly som har all verden av batterikapasitet. Slik at de kan fungere på linje med fossildrevne alternativer. Noe helt annet er hvordan disse ønskene og målene harmonerer med virkeligheten.
Basert på dagens teknologi og hva man kan se komme i overskuelig fremtid, er dette rene fantasier og politiker-svada. Det er noe blant annet Kent Andersen har gått grundig igjennom i sin bok Klima antiklimaks, en redegjørelse som ikke er blitt faglig imøtegått av noen troverdig faginstans. (Boken kan bestilles under artikkelen, og er vel verdt å lese for alle som ønsker å sette seg bedre inn i saken).
Norge er som kjent et land med «mye vinter», ikke minst i de nordligste fylkene. Mange vil derfor mene det er underlig at Posten i liten grad tar høyde for slike realiteter, men forsetter å delta i en «grønn lek» uten forankring i faktiske forhold «på bakken».
Det ville muligens være en god ide å lære av erfaringene fra Vadsø, lytte til egne sjåfører, og konkludere med at dette ikke er liv laga under slike forhold.
Denne typen mangel på forankring i virkeligheten er dessverre noe Posten har til felles med en rekke andre virksomheter, både offentlige og private. Trangen til å logre for politikerne og vise seg frem som «grønne», overskygger viljen til å utføre virksomhetens grunnleggende oppgaver på best mulig måte.
Resultatet er fallende effektivitet og regularitet, noe det først og fremst er kundene som må betale prisen for.
Har du ennå ikke lest den?
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!
Vi setter stor pris på din støtte i det nye året: