Byutviklingen i Oslo preges av dramatiske omlegginger, i regi av det rødgrønne byrådet. Svært lite av det som skjer, innebærer noen forbedring for innbyggerne og de tilreisende. Det meste blir tvert imot tristere og gråere, byen blir mer og mer død og øde.
Gradvis gjøres byen utilgjengelig for normal samferdsel. Dette skjer ved blant annet ved at gater innsnevres eller stenges helt, tusenvis av p-plasser fjernes, og prisen for å benytte de gjenværende plassene økes dramatisk.
Resultatet er at gatene ligger stadig mer øde og golde, uten spor av det «yrende bylivet» blant annet MDGs samferdelsbyråd Lan Berg så ofte fantaserer om. Det begynner å bli en stund siden hun og hennes partifeller befant seg i virkelighetens verden.
Bilen (og spesielt bilene i Oslo) fremstilles som syndebukken for det meste som er galt i verden. Det er ingen overdrivelse å kalle det et brennende hat mot bilen. Det er noe bortimot sykelig over det.
Ikke bare innbyggerne blir ofre for vanstyret i Oslo. Også næringslivet rammes hardt. Kundene gir opp å besøke forretningene, de kommer ikke frem og får ikke parkert.
Nylig meldte Oslo-avisen Ao (betalingsmur) om nok en markant og vel innarbeidet sentrumsforretning som måtte gi opp.
Stengte dørene etter over 70 år på Grønland,
skriver avisen i overskriften, og fortsetter: – Byrådet og Oslo kommune tvinger butikkene ut av sentrum
Så fortelles det en historie som beskriver utviklingen:
Etter å ha solgt barnevogner og barneutstyr på Grønland siden krigens slutt, har Barnevognhuset Rudo flyttet til Strømmen.
– Handelen i Oslo sentrum kommer til å dø ut, mener daglig leder Roar Helgesen.
– Byrådet og Oslo kommune har bestemt at folk ikke skal få handle i Oslo, og med politikken sin tvinger de butikkene ut av sentrum, mener han.
Helgesen forklarer hvorfor det ikke er noen «løsning» å gjøre som de livsfjerne politikerne i byrådet ser for seg, nemlig å bruke sykkel eller buss på handleturen:
– Våre kunder kjøper store, tunge varer som det ikke egner seg å ta med seg på en buss. De er avhengige av bil, men når alt av parkeringsplasser forsvinner, og det i tillegg er bomringer rundt hele byen, blir det vanskelig – og dyrt, legger han til.
Et annet eksempel finner man ironisk nok kun et steinkast fra rådhuset der byrådet sitter og koker i hop denne ødeleggende politikken, og er omtalt av Aftenposten (betalingsmur).
Det handler om den tradisjonsrike matforretningen Fenaknoken på Fritjov Nansens Plass, få meter fra det rødgrønne byrådets politiske lekeplass i rådhuset. Aftenposten innleder saken slik:
Midt blant øde næringslokaler, rett ved Oslo rådhus: En utrydningstruet nabo har svært klare romjulsråd. Til byrådet.
Erik Bræk i Fenaknoken forteller:
– Her samler vi det beste fra norsk matkultur. Jeg pleier å si at butikken var den største i sitt slag. Nå er den trolig verdens minste. For fem år siden begynte kommunen med trafikkreguleringene som legger sentrum dødt. Flere og flere gode kunder forsvinner.
Han håpet i det lengste, men det var ingen hjelp å få fra byrådet. Til slutt måtte Bræk og Fenaknoken gjøre som så mange andre forretninger i byen:
– I fjor var vi nødt til å flytte. Politikerne rett rundt hjørnet, i Rådhuset, kunne i hvert fall ha sett ut av vinduet, fremholder Eirik Bræk i Fenaknoken.
Sengespesialisten Hästens, rett ved siden av rådhuset, flyttet også nylig, til Skøyen vest for sentrum.
Fasiten er klar. Det går ikke lenger å drive forretning i en by styrt av politikere som tror man kan leve av lekeapparater og grønn svada.
MDG er førende for denne rabiate politikken, men støttes av sine tafatte byrådspartnere i Ap og SV, partier som er for feige til å si stopp.
Velgerne bør også merke seg hvordan såkalt borgerlige bystyrepartier som Venstre og Høyre unnlater å ta et kraftig oppgjør med det som foregår. Deres passivitet gjør dem medansvarlige, det samme kan sies om regjeringen.
Det er kun partiene FrP og FNB som tydelig har protestert.
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!
Ytringsfriheten er under press, hjelp oss med å forsvare den: