Migranter i en gummibåt kommes til unnsetning av en redningsbåt fra skipet «Ocean Viking» i Middelhavet den 11. august 2019. Illustrasjonsfoto: Anne Chaon / AFP / NTB.

Den italienske NGO-en Mediterranea Saving Humans har kjøpt et norsk skip for 800.000 euro som fra april skal patruljere farvannet nord for Libya. Skipet vil ha plass til opp mot 1000 migranter ombord, skriver La Repubblica.

Roma-avisen kan avsløre at skipet, som er gitt navnet «Mare Jonio 2», i øyeblikket befinner seg ved et verft i Bremen, inntil nylig i hemmelighet, hvor det i januar skal utstyres med topp moderne hjelpemidler med tanke på søk- og redningsarbeid i Middelhavet.

Det tidligere oljeservicefartøyet er 72 meter langt, og vil bli det største NGO-skipet som noensinne er satt inn i migranttrafikken i Middelhavet, med en kapasitet om langt overstiger «Ocean Vikings». Skipet vil normalt ha plass til å innkvartere 700 mennesker ombord, som ved behov kan utvides til 1000.

Skipet får fem boligcontainere og et eget sykehus med 12 sengeplasser, og søkearbeidet vil bli assistert av to radarer, droner og et fjernstyrt svevende luftfartøy med kameraer som også kan brukes om natten.

Av annet ekstra materiell finnes to 8,6 meter lange gummibåter med en toppfart på 40 knop, som vil øke sjansene for at NGO-en når frem til migrantbåter som ønsker transport til Europa, før den libyske kystvakten kan avskjære dem i forsøket.

La Repubblica har fått innsyn i arbeidstegninger som viser hva slags tilpasninger som gjøres med skipet før det skal settes i trafikk.

Driften av skipet vil koste 100.000 euro i måneden og kreve et mannskap på 36 personer, opplyser den italienske avisen.

Migranttrafikken i det sentrale Middelhavet har vært beskjeden i de siste månedene, og uten assistanse fra NGO-er.

Med det nye skipet til Mediterranea Saving Humans ligger det an til konfrontasjoner med italienske myndigheter om 700–1000 migranter ad gangen til våren.

 

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» fra Document Forlag her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.