Konkurransetilsynet varsler bøter i milliardklassen til de tre dominerende butikkjedene i landet. Illustrasjonsbilde av selvbetjent kasse i matbutikk. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Konkurransetilsynet varslet tirsdag at Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 vil bli ilagt gebyrer på 21 milliarder kroner for å ha «samarbeidet på en måte som kan ha ført til høyere dagligvarepriser».
Det er samarbeidet om såkalte prisjegere Konkurransetilsynet har slått ned på.
Kjedene har vært enige om å gi prisjegere tilgang til hverandres butikker for å hente inn omfattende prisinformasjon, og har også aktivt fulgt opp denne enigheten. Konkurransetilsynets foreløpige vurdering er at kjedene har brukt informasjonen fra prisjegerne til å koordinere prisingen, og at dette kan ha ført til høyere dagligvarepriser for forbrukerne. Samarbeidet har pågått siden 2011.
– Vi ser svært alvorlig på denne typen koordinering, og har derfor varslet at vi vurderer å ilegge overtredelsesgebyr. Kjedene har gitt uttrykk for at de har benyttet informasjonen til å konkurrere hardt. Konkurransetilsynets foreløpige vurdering er imidlertid at dagligvarekjedene har brukt prisinformasjonen til å begrense konkurransen. De har i en rekke tilfeller brukt informasjonen på en slik måte at det kan ha løftet prisene, sier konkurransedirektør Lars Sørgard.
«De tre store» har tilnærmet full kontroll på varehandelen i Norge. Norgesgruppen ASA er Norges største handelshus, og de får også det høyeste gebyret, på 8,8 milliarder kroner.
Oversikten for 2019 viser at Norgesgruppen, med butikker som Kiwi, Meny, Joker og Spar, er den klart største aktøren, med 43,7 prosent av markedet – en økning på 0,5 prosentpoeng fra 2018. (E24)
Norsk dagligvarehandel omsatte ifølge Nielsen for 178,4 mrd i 2019 (Nielsen, Dagligvarefasiten 2020). SSB oppgir en omsetning på 187 mrd. Dette inkluderer blant annet kiosker og er noe bredere definert enn det Nielsen samler inn fra de norske dagligvarekjedene. (NHO Service og Handel)
Nest største aktør er Coop, som med butikker som Coop Prix, Obs og Extra har en markedsandel på 29,5 prosent. De ilegges et gebyr på 4,8 milliarder kroner.
Rema 1000 er landets største enkeltkjede, men må nøye seg med en markedsandel på 23,2 prosent. De har fått varsel om en bot på 7,4 milliarder kroner.
Konkurransetilsynet presiserer at vurderingene som presenteres i varselet er foreløpige, og at det ikke er truffet endelig vedtak i saken. Selskapene har frist til 15. april 2021 for å inngi sine merknader til varselet.
Norgesgruppen har allerede varslet at de ikke vil godta boten.
– Vi avviser kategorisk at bransjenormen og bruken av prisjegere er brudd på konkurranseloven. Vi mener at prisjegervirksomheten har ført til lavere priser og vært bra for forbrukerne, sier Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen, til NTB.
Senterpartiet positive
Politikerne må vurdere om mer kan gjøres for å skjerpe konkurransen og sikre mer åpenhet i dagligvarebransjen, mener næringskomiteens leder.
Konkurransetilsynet varslet tirsdag til sammen 21 milliarder kroner i gebyrer til Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 for prissamarbeid.
– Dette er en svært alvorlig sak, og jeg er glad for at Konkurransetilsynet ser dagligvarekjedene i kortene, sier Senterpartiets Geir Pollestad til NTB.
Han mener kjedene har for stor makt over maten vår, og at både forbrukere og matprodusenter lider under at kjedene tar en for stor del av overskuddet.
– Vi må gå en ny runde for å se om det er mer vi kan gjøre for å skjerpe konkurransen og sikre mer åpenhet, sier Pollestad, som leder næringskomiteen på Stortinget.
– Overtredelsesgebyrene som er varslet, er historisk høye. Det viser hvor mye penger som ligger i dagligvaremarkedet, og hvor viktig det er med konkurranse for både forbrukere og matprodusenter.
Virke kritiske
Virke dagligvare reagerer på at Konkurransetilsynet varsler 21 milliarder i gebyrer til Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 for en praksis de har visst om i ti år.
Virke dagligvare er kritisk til at Konkurransetilsynet kommer med en så alvorlig reaksjon på en avtale de har blitt informert om fra starten og ikke har hatt dialog med dagligvarekjedene om, skriver organisasjonen i en pressemelding.
− Det er sjokkerende at Konkurransetilsynet kommer med en så alvorlig reaksjon på noe de har vært kjent med hele veien. Det er skuffende at Konkurransetilsynet har avvist bransjens ønske om dialog, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Hun sier flere av kjedene har prøvd å få til dialog med Konkurransetilsynet om prisjegerpraksisen etter tilsynets razzia i 2018, uten å få respons.
Samarbeid kan ha ført til høyere dagligvarepriser (Konkurransetilsynet)
Kjøp bøker fra Document Forlags utsøkte utvalg her!
Finn flere titler på forlagssiden!