Skjermbilde fra serien «Atlantic crossing».

NRKs storsatsning «Atlantic crossing» får rundjuling i Kringkastingsrådet. NRK anklages både for å snu opp ned på historien og for å være ute av kontroll. Serien beskrives som «fake historie».

Den svært påkostede serien beskriver den norske kongefamilien under den 2. verdenskrig, med særlig fokus på kronprinsesse Märtha.

Serien har fått sterk kritikk for å være historisk ukorrekt, blant annet ved at Norges rolle i krigen blåses opp til å være noe helt annet enn den faktisk var.

Kampanje har omtalt saken, og forteller at den anerkjente historiker og kongehusekspert Tor Bomann-Larsen er blant de fremste kritikerne av det som vises.

«Det sentrale begrepet her er «fake historie», sier Bomann Larsen, ifølge Kampanje.

De fortsetter, og det beskrives et NRK som rett og slett har mistet kontroll og styring over hva de selv holder på med:

NRK investerte 70 millioner i serien, som totalt kostet minst 157 millioner å lage. Bomann-Larsen har tidligere sagt til Dagbladet at NRK er ute av kontroll.

«De mangler tilsynelatende kontroll både på sine egne millioner og egne intensjoner. At det fortelles mye rart om krigen er en ting, men at statskanalen produserer det for enorme summer er ikke bra. Det er alvorlig for dem», sier Bomann-Larsen til avisa.

Bomann-Larsen presiserer sine innvendinger mot det som er produsert:

«- Jeg har fått en enorm tilbakemelding fra norsk historikermiljø og norsk presse, og fra helt alminnelige borgere, som føler seg ført bak lyset», sier Bomann-Larsen.

Han fyrer løs mot NRK:

«- Dette er dårlig historisk arbeid», legger Bomann-Larsen til, og trekker frem en rekke konkrete eksempler fra flere episoder av serien.

Han mener nordmenn forledes til å tro at norske aktører hadde hovedrollene i krigens drama.

«- Dette er pedagogisk sett forledende for nordmenn, som selvfølgelig bygger seg opp en historiefortelling gjennom dramaserier. I utlandet er dette en pinlig lansering av norsk nasjonalsjåvinisme, som setter oss i et underlig lys – men NRK står altså som garantist for dette.

Det er produsert for NRK. I mine øyne og i manges øyne, så står NRKs troverdighet her på spill. Veien fra fake history til fake news er meget kort. Historien og samtiden henger sammen, hele veien. Så det blir interessant å se hva NRK vil gjøre for å gjenreise sin troverdighet», avslutter han.

Også andre medlemmer av Kringkastingsrådet uttrykte seg ifølge Kampanje kritisk til NRKs historiefremstilling. Vebjørn Selbekk er en av dem:

«- Ta kritikken inn over dere. Det handler om vår nasjonalarv, ting vi er stolt og opptatt av. NRK har ikke gjort en god nok jobb. Det har de mulighet til neste gang», sier Selbekk.

Rådsmedlem Ove Vanebo (tidligere formann i Fremskrittspartiets Ungdom og statssekretær i justisdepartementet, nå advokat) sier at han synes det er problematisk at NRK ikke har klart formidle skillet mellom fiksjon og historie på en god  måte, men han kjenner seg ikke igjen i at serien rokker ved NRKs troverdighet.

NRKs dramasjef Ivar Køhn forsvarer seg mot kritikken. Han understreker at serien er inspirert av virkelige hendelser, noe det også opplyses om i hver episode:

«- Dramaserier som viser historiske hendelser, blir ofte anklaget for å være historieforfalskning, med påfølgende debatt om fiksjon og sannhet», sier han.

Køhn fortsetter:

«- Nytt i år er at kritikerne ikke bare vil debattere historieforfalskning i innholdet, men også beskylder selve mediekanalen for å spre historieforfalskning med en skjult agenda. Finnes det faktagrenser for fiksjonelle serier? Jeg vil si et prinsipielt nei», sier Køhn og fortsetter:

«- Serien er først og fremst en fiksjonsserie, og ikke ute etter å etablere en ny og falsk sannhet», slår Køhn fast.

 

Kjøp julegaver fra Document Forlags utsøkte utvalg her!


Vi trenger ditt bidrag: 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.