Trafikkaoset på Røa i Oslo skulle omsider løses med en lenge planlagt tunnel. Men det rødgrønne byrådet sa plutselig stopp. Pengene er brukt opp på sykkelveier. Nå rases det mot de rødgrønne. Mange har fått mer enn nok, og det brukes temmelig sterke ord.
Røa-krysset vest i Oslo har lenge vært en stor flaskehals i trafikken. Derfor er det planlagt en tunnel under krysset, noe som ville gi en markant bedring. Både lokalbeboere, næringsdrivende og trafikanter på vei videre mot Bærum har lenge ventet på en slik løsning.
Nå skulle den til slutt komme, etter mange års venting.
Men dessverre for beboerne, her som så mange andre steder i Oslo, så har byen et rødgrønt byråd som prioriterer alt mulig annet enn det befolkingen faktisk trenger og ber om. MDG spiller her en sentral rolle.
Derfor ser det nå ut til at hele dette prosjektet er utsatt på ubestemt tid.
Akersposten har omtalt saken:
«Endelig var det satt i gang et forprosjekt for Røatunnel, med seriøse aktører i arbeid i forbindelse med anbudet. Så sørget byrådet for å redusere budsjettet for tunnelen så mye at Bymiljøetaten måtte avlyse anbudskonkurransen.»
Reaksjonene på denne oppsiktsvekkende helomvendingen har vært preget av stor frustrasjon, ifølge Akersposten:
«Blant dem som fikk denne kortfattede beskjeden, var rådgivningsselskapet Sweco.
– Jeg blir helt stum, sier administrerende direktør i Sweco», Grete Aspelund, til bygg.no.
Også fra borgerlig side i lokalpolitikken er man oppgitt over det rødgrønne byrådet.
Nicolay Øyen Langfeldt har vært Høyres forhandlingsleder i Oslopakke 3-forhandligene. Har er meget krass i sine uttalelser om beslutningen:
«– Hva i helvete er det her? Ikke bare er det brudd på Oslopakke 3 fra 2016, det er også brudd på et bystyrevedtak fra i sommer», sier Langfeldt.
Han mener det rødgrønne byrådet nå bare må sette i gang med å gjennomføre det som er vedtatt, og heller ta penger fra den storstilte sykkelsatsningen, der det som kjent ruller ut milliarder av kroner:
«– Dette stemte også byrådet for. Så om det ikke er penger, så skal det komme penger fra sykkelsatsingen som inngår i lokale veitiltak og programområdet Oslo», er Øyen Langfeldts umiddelbare reaksjon til Akersposten.
Også tidligere mangeårig forhandlingsleder for Høyre, Eirik Lae Solberg, er sterkt kritisk:
«– Byrådet gjør tydeligvis det de kan for å ødelegge Oslopakke 3, og viser at de ikke er til å stole på.
Det er fortsatt mulig å redde samarbeidet, men da må byrådet snu. Raymond Johansen må begynne å sette byens interesser foran å løse interne problemer i byrådet», sier Lae Solberg til Akersposten.
Flere anleggsbedrifter har nedlagt mye ikke-betalt anbudsarbeid i prosjektet, noe som nå fremstår som forgjeves og bortkastet:
«Sweco er ett av flere selskaper som har konkurrert om anbudet som ble lyst ut i sommer. Flere av de ansatte skal ha måttet avlyse sommerferien for å få tilbudet i havn før fristen, skriver Akersposten.
– Men dette handler også om at beboerne i området sitter og venter på en løsning som nå blir ytterligere utsatt», sier Grete Aspelund i Sweco til bygg.no
Det er også kraftige reaksjoner fra Rådgivende Ingeniørers Forening. Fungerende administrerende direktør, Ari Soilammi, opplever det som useriøst av Oslo kommune:
«– Vi finner det ganske paradoksalt at det ikke bevilges penger til byggeprosjekter som gir stor samfunnsnytte og ringvirkninger for alle næringer», sier Soilammi.
Bymiljøetaten ved kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien sier til bygg.no at etaten ikke har noe valg når de har fått redusert budsjettet for prosjektet i perioden 2021–2023.
Det er ikke etaten, men det rødgrønne byrådet, som har ansvaret i saken. Det er de som har foretatt den typen budsjettmessige prioriteringer som gjør at det i stedet benyttes enorme summer på unødvendige sykkelfelter, utekontorer og andre påfunn ingen har bedt om.
Oslo minner mer og mer om en fullstendig vanstyrt by. De samme partier og krefter som har ansvaret for dette, ønsker seg regjeringsmakt fra neste høst. Da kan fort flere enn Oslos innbyggere få oppleve på kroppen hva det vil si å ha slike myndigheter.
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!