Muslimsk Dialogforum delte ut roser til Sian og pressen i etterkant av dialogmøtet. Foto: Document 

Muslimsk Dialogforum (Mdf) og Stopp islamiseringen av Norge (Sian) møttes til dialogmøte i Drammen lørdag ettermiddag. Dialogen skled over i debatt, og til tider ble det noe varmt.

Det var Mdf-leder Yousuf Gilani som inviterte Sian til middag, i etterkant av gjentatte Sian-demonstrasjoner i byen.

– Hvis Sian virkelig vil lære om den ordentlig islam, så er de hjertelig velkommen til å ta kontakt med meg, så skal jeg arrangere et møte, akkurat som jeg gjorde med Vigrid i sin tid, sa Gilani til Byavisa i juni.

Middag ble det ikke, men det ble et friskt dialogmøte på Drammen bibliotek. Løftet klarte Gilani imidlertid ikke å holde: Mdf måtte flere ganger konstatere at de snakket ut fra sin opplevelse som muslimer, og ikke på vegne av islam som religion. Thorsen påpekte dette og sa at Sian var der for å diskutere islam, ikke muslimer og deres personlige tolkninger.

– Det han kaller ordentlig islam, er jo ikke islam. Han sa selv, i en samtale vi hadde, at han har lest den norske Koranen. Han har altså lest en sminket og hvitvasket koran. Han har heller ikke peiling på Sunna. Du kan ikke forstå Koranen dersom du ikke vet hvem, hva og hvor verset ble åpenbart. Han har definert sin egen versjon av islam, og det går helt fint, så lenge Norge er et sekulært samfunn, sier Sian-leder Lars Thorsen til Document.

I panelet satt Sian-leder Lars Thorsen, sekretær Fanny Bråten, Sian-nestleder Ellen Due Brynjulfsen, Mdf-leder Yousuf Gilani, leder av Jamiah Drammen moske Sajid Mukthar og leder i Tyrkiske foreningers hovedorganisasjon Hatice Lük. Ordet ble styrt av Lars Petter Soltvedt.

Spørsmålene var sendt inn og avklart på forhånd. Svarene som ble gitt av Mdf, var bearbeidet i samarbeid med skriftlærde muslimer i Norge. Organisasjonen hadde også med seg mufti Malik Muhammad Awais.

Se debatten nederst i saken

Temaene berørte sharialovgivning, terror i Norge, kvinneundertrykkelse og menneskerettigheter. Alle sa seg enig i at menneskerettigheter er viktig, men debatten utartet da Thorsen påpekte at Kairo-erklæringen inneholder en avsluttende setning om at sharia står over verdslig lovgivning.

Mukhtar fremhevet at muslimer har levd i sameksistens med nordmenn siden slutten av 60-tallet, men at det har blitt problematisk de senere årene.

– I løpet av alle disse årene har det vært tre terrorangrep i Norge, og alle disse har vært mot muslimer. Vi er glade i Norge, som gir oss ytringsfrihet og religionsfrihet. Alle skal ha religionsfrihet. Så det avkrefter Sians påstander, sa Mukhtar, uten å redegjøre for hvilke terrorangrep han henviser til.

Bombingen av Noor moske i 1985 og angrepet på Al-noor islamsk senter i Bærum i 2019 utgjør to av dem, men det er uklart hvilket det tredje skulle være.

Thorsen bestred påstanden om at det ikke har vært utført terror av muslimer i Norge og henviste til flere knivdrap utført av muslimer mot nordmenn. Men i motsetning til Frankrike, som omtaler bestialske knivdrap som terror, har ikke Norge den samme tradisjonen.

Dialogen skled over i debatt ved flere anledninger. Den mest opphetede skjedde da Lük uttalte at det ikke var kvinneundertrykking i islam, og pekte på seg selv som eksempel. Det endte med at hun fikk hjemmelekse av Bråten: Å lese «Det store sviket» av Wenche Fuglehaug.

– Hun snakker som om hun ikke har peiling på hva teologien sier. Bare fordi hun ikke kjenner noen, så er det ikke sånn. I Tyrkia blir det drept ei dame av partneren sin hver eneste dag, sier Thorsen til Document i etterkant.

– Familievold er fire-fem ganger hyppigere i den muslimske gruppen, som i den øvrige befolkningen. Æreskonseptet er en del av tankegodset i islam, og det er straffefritt å drepe sine egne barn og barnebarn når de opptrer «uislamsk». Om det er kultur eller religion, det vet ikke jeg, men de er overrepresentert, fortsetter Thorsen.

– Østre Toten kommune måtte femdoble budsjettet på familievernkontoret etter at de fikk en bølge av muslimske innvandrere etter 2015. Flere vers i Koranen sier at man kan mishandle familiemedlemmer. Da blir det tåpelig å si at nordmenn også mishandler familiemedlemmer. Muhammed er konteksten i Koranen, så det hjelper ikke å trekke inn norsk kontekst. Man kan ikke prate seg vekk fra problemet ved å trekke inn kontekst. Islam er en lovreligion.

Tross uenighetene og at det gikk noe varmt innimellom, var begge parter enig i at dialogmøtet var en god begynnelse.

– Dette var bra, det er dette vi trenger for å reflektere innover, sa Gilani avslutningsvis.

– Det var veldig bra. Det jeg sitter igjen med, er en god dialog og debatt. Det var til tider friskt, og det må det være skal man løse opp i et såpass betent problem som islam – og da må vi ta opp ubehagelige problemstillinger. Men jeg lurer fremdeles på hva broen vi skal bygge skal være myntet på. De hoppet bukk over hva brobygging faktisk er, resonnerte Thorsen etter dialogmøtet.

Mufti Malik Muhammad Awais, tilskuer under dialogen, var også fornøyd med resultatet:

– Det var et godt møte, og vi har tatt initativ til å forstå hverandre. Vi er åpne og burde gjøre dette for fred og harmoni, og vi er veldig positive og håpefulle, sier han til Document.

Mutfi Malik Muhammad Awais. Foto: Document 

– Tror du det blir flere dialogmøter?

– Ja, vi vil gjerne ha flere møter. Men vi må møte hverandre med intensjon og motivasjon om å forstå hverandre, og da tror jeg det blir veldig bra.

 

 

 

 

Vi selger bøker av Hege Storhaug! Både enkeltvis og som bokpakke til superpris.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.