Folk raser, mens politikerne er fornøyde med seg selv:  Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) og byrådsleder Raymond Johansen (Ap) er ansvarlige for den stadig mer kontroversielle utbyggingen av sykkelveier i Oslo.   Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

I Oslo bare fortsetter det rødgrønne byrådet med å fjerne parkeringsplasser i byen.  Det kan bety kundestopp og nedleggelser for en rekke butikker. Men byrådet turer frem, og ignorer alt av innspill og protester. De vet nemlig best.

Det rødgrønne byrådet, som på mange måter kan se ut til å være styrt av klimaekstremistene i MDG, kjører på videre med sitt svært så merkelige korstog mot bilen. De har åpenbart fått det for seg at de kan «redde verden» ved å gjøre det mest mulig vanskelig for Oslos innbyggere å benytte bil i hverdagen.

På denne måten raseres tusenvis av p-plasser, og det bygges i stedet et omfattende nett av rødmalte sykkelveier rundt om i hele byen.  Disse veiene går på kryss og tvers, ofte på steder der få i utgangspunktet sykler.

Blant livsfjerne politikere i det rødgrønne byrådet lever det tydeligvis en forestilling om at det kun er mulig å sykle på steder der det er bygget egen sykkelvei til titusenvis av kroner per meter.

Men det er svært få som har etterspurt disse sykkelveiene. Derfor ligger de da også i stor grad mer eller mindre ubenyttet hele døgnet – hele året.

Oslo er ingen «sykkelby», uansett hvor mange manipulerte tall MDGs «informasjonsmedarbeidere» i kommunen legger frem om «økt sykling».

Kostbare sykkelveier inngår i MDGs symbolpolitikk, men brukes av ytterst få. Her fra et område ikke langt fra butikken som omtales i denne saken. 

I mange bomiljøer har det vært hissige protester og beboeraksjoner når hardt tiltrengte p-plasser er fjernet. Folk har rett og slett ikke noe sted å gjøre av sine biler lenger. Byrådet viser en oppsiktsvekkende arrogant holdning til byens lokalmiljøer, og ignorerer innbyggernes opplevelser og synspunkter.

Men det er ikke bare beboere som får problemer når p-plasser erstattes av unødvendige sykkelveier. Dette går også hardt utover byens næringsdrivende.

Nemitek forteller om en baderoms- og rørleggerbutikk som nå står i fare for å måtte legge ned. Kundene har ikke noe sted å parkere lenger, og da uteblir de. Man handler heller på et kjøpesenter utenfor byen.

For uansett hva virkelighetsfjerne MDG-politikerne innbiller seg, er det faktisk ikke så enkelt å ta med seg et dusjkabinett eller et baderomsmøbel på sykkelen eller på bussen. De kunne med fordel prøve selv.

Ringside Rørleggerbedrift er et eksempel på en butikk som får trøbbel, ifølge Nemitek:

«… nå forsvinner alle parkeringsplassene. Noen andre parkeringsmuligheter for kundene, det finnes ikke. Nye sykkelveier kan føre til kroken på døra for butikken til Ringside Rørleggerbedrift.»

Daglig leder Kenneth Skogsrud sparer ikke på kruttet når han intervjues av Nemitek:

– Kommunen bare driter i å høre på klagene, sier daglig leder Kenneth Skogsrud.»

Skogsrud beskriver en situasjon som angår mange små og store butikker i Oslo:

«– Det er synd for byen og for alle som driver butikk, sier Skogsrud.

Den 300 meter lange General Birchs gate i Oslo skal få sykkelfelt på begge sider. Resultatet er at 65 parkeringsplasser blir borte og at Ringside-kundene ikke får noe sted å parkere, forklarer Nemitech.

«– Vi er tilhengere av sykkel, men man må også legge til rette for næring hvis man ønsker en levende by. Vi kan ikke sitte på fortausrestauranter alle sammen, sier Skogsrud.»

Document har ved flere anledninger omtalt det rødgrønne sløseriet med offentlig midler i Oslo, og hvilken fiasko det hele viser seg å være:

«Dette påfunnet er det byens innbyggere som må lide for: Samtidig som sykkelfeltene bygges, har Oslo måttet skjære ned på helse, eldreomsorg, vedlikehold osv. Samtidig er byens gjeld økt i foruroligende grad.

Vi har likevel bare sett begynnelsen. For nå har byråd Lan Berg fått mer stormannsgale planer enn noensinne. Til Dagbladet sier hun:

«Vi lover at vi skal bygge et eget nett med «supersykkelveier» i Oslo».

Nemitek forteller at man har kontaktet kommunen for å høre hvordan næringsdrivende skal forholde seg til de mange tiltak som gjør det vanskelig å parkere.

«De spørsmålene har ikke bymiljøetaten svart på», skriver Nemitek.

Arrogansen er til å ta og føle på.  Hvor mange rødgrønne velgere vil være med på å støtte denne hensynsløse poltikken ved neste valg, når de ser hvordan deres bomiljøer og nærbutikker rammes?

Sykkelprosjektet bør stille og rolig avvikles.

Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]

Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

Støtt oss fast med Paypal:


 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.