Mange bedrifter prøver desperat å opptre så politisk korrekt som mulig, spesielt når det gjelder «mangfold». Likevel er det fort gjort å gå i baret. IKEA prøvde så hardt de kunne å være politisk korrekte, men endte opp med å få rasisme-kjeft likevel.
Stadig flere bedrifter har funnet ut at de har et «samfunnsansvar» og vil gjerne henge seg på diverse politisk korrekte strømninger.
Målet er antagelig delvis å «bli likt», men kanskje først og fremst å unngå å bli skyteskive for hissige og hysteriske grupper av venstrevridde aktivister i samfunnet.
Både klima, bærekraft og pride/identitetspolitikk er typiske temaer for denne merkelige måten å bruke (sløse bort) bedriftenes markedsbudsjetter på.
Men det aller heteste temaet er alt som har med mangfold og flerkultur å gjøre. Det brukes store summer på å vise hvor genuint opptatt man er av det fantastiske mangfoldet, enten bedriften selger mobilabonnementer, banktjenester, kjeks, hygieneartikler, møbler eller hva som helst.
Tanken synes å være: Bare folk ser hvor flinke vi er på mangfold, så kjøper de nok dusjsåpen vår.
Dette mangfolds-engasjementet kommer gjerne til uttrykk ved at det meste av markedsføring for bedriften i påfallende grad inneholder personer av ikke-norsk etnisk opphav. De skal være virksomhetens identitetsbærere «inn i den nye tid».
Jo flere med bakgrunn fra Afrika, Midtøsten og Asia man klarer å presse inn i sine reklamefilmer og annonser, jo større «mangfolds-troverdighet» tror man tydeligvis bedriften vil oppnå.
Det presenteres et univers av oppkonstruerte «norske familier» av folk fra andre verdensdeler. Der sitter de så i sofaen, rundt frokostbordet, lager middag, spiser iskrem osv., og koser seg i den flerkulturelle hverdagen bedriftene prøver å innbille oss er «veldig vanlig».
Men dette er en virkelighet knapt noen kunder kjenner seg igjen i. Det er en absurd, politisk korrekt karikatur som de fleste antagelig bare himler med øynene av. Hvorfor er næringslivet så opptatt av å drive med dette?
Men det er ikke alltid nok å pøse ut budskap fulle av «riktige» personer. Utrolig nok kan en bedrift gå i nettopp den fryktede rasisme-fella, selv om man for harde livet prøver å unngå det.
Nettopp dét fikk nylig IKEA i Sverige erfare.
IKEA er en bedrift som babler både på inn- og utpust om mangfold og flerkultur i nær sagt enhver forbindelse, ikke minst i sin nesten komisk «korrekte» reklame.
I Sverige lagde IKEA nettopp en katalog der en mann er avbildet med noen møbler. Mannen har, ikke overraskende, afrikansk utsende. «Typisk svensk mann i 2020», med andre ord. Da burde jo alt være bra.
Men nei, skulle man sett. Her er det visst begått et «rasistisk overgrep» av dimensjoner.
Expressen skrev om saken og henviser til Business Insider:
Ikea har dragit in sin katalog för 2021 för korrigering – sedan det påpekats att en bild kan anses vara rasistisk. Det skriver Business Insider.
Bilden föreställer en svart man iklädd en T-shirt med siffror på ryggen.
Tall på ryggen? Hva er problemet? Det er da temmelig vanlig på T-skjorter? Leserne får svaret:
Samma siffror som fängelseintagna har på sina kläder.
IKEA var raske med å «legge seg flate» og beklage sin grove feil. Katalogen ble trukket tilbake og bildet fjernet. Det ble handlet nærmest i panikk.
Vi förstår att bilden kan tolkas som att den förstärker negativa rasistiska stereotyper. Vi är djupt ledsna för det och försäkrar att det inte var avsiktligt, säger en talesperson för Ikea till Business Insider.
Nå er katalogen republisert, med nytt bilde. Selvsagt er det fortsatt en mann med afrikansk bakgrunn, noe annet skulle jo tatt seg ut i Sverige. Men nå er han uten «rasistiske» tall på ryggen. Da er forhåpentligvis alt greit.
Eller vent nå litt: Ser ikke denne mannen egentlig litt undertrykt ut, da? Er han kanskje et symbol på slaver som monterer møbler for hvite koloniherrer? Hm.
Vi får se hvor lang tid det tar før også denne versjonen trekkes tilbake.
Vi selger bøker av Hege Storhaug! Både enkeltvis og som bokpakke til superpris.