Lars Gule. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Lars Gule hevder at Einar Gelius leverer «en sminket utgave av SIANs islamofobe hat». – Det er en drøy påstand og et eksempel på hersketeknikk av verste slag, svarer soknepresten.
Debatten startet da Gelius stilte følgende spørsmål i en kronikk i Dagbladet: – Hvorfor er frykten for islam så stor i Norge, og i Europa?
Gelius ønsket seg en åpen, ærlig, konkret og usminket debatt om hvordan islam skal forstås og tolkes i vår tid. Han fikk svar av Lars Gule, som mente at Gelius leverer «en sminket utgave av SIANs islamofobe hat».
– Det er ikke bare en drøy påstand, men et eksempel på hersketeknikk av verste slaget, svarer Gelius i dag.
Han gjentar sitt spørsmål: Hvorfor er frykten for islam så stor i Norge, og i Europa?
Gelius’ utgangspunkt var regjeringens handlingsplan mot diskriminering av og hat mot muslimer. Gelius tror ikke at nordmenn flest er hatefulle mot andre mennesker, og mener handlingsplanen heller burde stilt spørsmålet: Hvorfor er frykten for islam så stor både i Norge og i Europa?
Jeg tror at frykten for islam ikke kan forstås uten at vi samtidig ser hvordan islam framstår i det offentlige rom. Hvordan praktiseres og tolkes islam i dag? Selvsagt finnes det mange forskjellige svar på spørsmålet, men det som preger nyhetsbildet, er ofte et svært negativt bilde av islam.
Ett slikt bilde har den dansk-kurdiske forfatteren Sara Omar vist oss. Gjennom sine bøker har hun fortalt uhyrlige historier om æresdrap, voldtekt, muslimske gledesekteskap, pedofiliringer, psykisk og fysisk vold. Koranen har lært meg hva jeg faen ikke skal finne meg i, sier Omar. Denne kritikken av islam kommer altså innenfra, fra én av dens egne. Ser ikke Lars Gule at det er nettopp slike historier som Sara Omar forteller, som skaper frykt for islam?
Islams regler om frafall fra troen og islams syn på kvinners rettigheter og homofile strider mot mange av våre mest grunnleggende menneskerettigheter. Dette vet Lars Gule utmerket godt, skriver Gelius.
Kristendommen har gjennom århundrene gjennomgått store endringer fordi religionen gjenspeiler på mange måter den historiske utvikling. Når samfunnet endrer seg, har også kristendommen endret seg. Men forståelsen og tolkningen av islam har omtrent stått på stedet hvil i 1400 år.
Gelius viser til to islamske «fyrtårn»: Iran og Saudi-Arabia, som er blant verdens verste diktaturer. Praktiserer disse to landene noe vi kan definere som ekte og sann islam? spør Gelius:
Hvis det er den type islam som praktiseres i Iran og Saudi-Arabia som er toneangivende også for muslimer i Europa, ja, da skjønner jeg at frykten for islam øker på vårt kontinent.