Foto: Jens Meyer/AP/Scanpix
Teknologigiganten Apple mottar årlig mellom 8 og 12 milliarder dollar fra Google for å bruke Googles søkemotor som standard, ifølge USAs justisdepartement.
Apple har ikke utviklet sin egen søkemotor og tilbyr ikke denne type søketjenester selv.
Siden 2005 har Apple hatt Google som standard i sin Safari-nettleser. Til gjengjeld har Apple fått en betydelig prosentandel av Googles omsetning på annonser som kommer på søk på Apples enheter.
Ifølge dagens avtale mellom selskapene, som gjelder for flere år, må Apple bruke Googles søkemotor som standard i tjenestene Safari, Siri og Spotlight.
For denne tilgangen til Apples enorme brukerbase betaler Google en tilsvarende enorm pengesum. Beløpet er anslått å ligge mellom 8 og 12 milliarder dollar per år, ifølge USAs justisdepartement. Dette tilsvarer mellom 74 og 111 milliarder kroner.
Summen utgjør rundt 15–20 prosent av Apples nettoinntekter på verdensbasis.
Avtalen er omtalt i justisdepartementets søksmål mot Google. Justisdepartementet og 11 delstater anklager Google for monopolvirksomhet og mener selskapet har misbrukt sin dominans på internettsøk til å begrense konkurranse.
– Selskapet har opprettholdt sin monopolmakt gjennom utestengende praksis som er skadelig for konkurransen, sier USAs visejustisminister Jeffrey Rosen.
Google kontrollerer rundt 90 prosent av globale internettsøk og tjener penger på annonser knyttet til søkene. Både politikere og forbrukerorganisasjoner har lenge anklaget Google for å misbruke sin dominerende posisjon i markedet når det gjelder nettsøk og markedsføring til å hindre konkurranse og håve inn inntekter.
Nettleserne Safari og Chrome, som begge bruker Googles søkemotor som standard, utgjør nesten 90 prosent av nettleserbruk på mobiltelefoner i USA.
Med unntak av Microsoft har også de fleste nettlesere på datamaskin Google som standard. Chrome utgjør rundt 60 prosent av dette markedet i USA. Deretter følger Apples Safari (16 prosent), Microsofts nettlesere Edge og Internet Explorer (15 prosent til sammen) og Mozillas Firefox (7 prosent).