Også IKEA vil bli «klimanøytrale», og deres bidrag er blant annet å fjerne kjøttet fra kjøttbollene. FrP-Hoksrud er oppgitt over det han ser på som nok et politisk korrekt påfunn knapt noen har bedt om.
IKEAs kjøttbolle-middag har lenge vært svært populær hos kundene. Ifølge Dagbladet selges det enorme mengder kjøttboller i kafeene hos IKEA-varehusene.
«En porsjon kjøttboller med poteter og fløtesaus er for mange synonymt med et besøk på Ikea. Den svenske møbelkjeden serverer en milliard svenske kjøttboller hvert år, 825 000 av dem i Norge», skriver Dagbladet.
Men nå har IKEA fått det for seg at kjøttboller er enda bedre uten kjøtt. I hvert fall skal det være mer «bærekraftig».
«- Vi har introdusert noe som vi har kalt for plantebolle, som er helt vegansk. Den skal smake helt likt som den tradisjonelle kjøttbollen, og den skal være en erstatning for kjøttbollen», sier Gudrun Lægreid, pressekontakt i Ikea Norge, til Dagbladet.
Det oppgis at de nye plantebollene er laget av erteprotein, poteter, løk, hvete og eple.
Grunnen til endringen er at IKEA mener disse kjøttbollene skal ha betydning for jordas klima. Det er uklart om noen hos IKEA selv virkelig tror på det, eller om det er noe man først og fremt gjennomfører i håp om å score «goodwill-poeng» i offentligheten.
«- Plantebollen har et mindre klimafotavtrykk enn det kjøttbollen har, sier Lægreid til Dagbladet, uten at dagbladet ber henne konkretisere det med noen tall eller annen dokumentasjon.
Det opplyses at man ikke vil fjerne «vanlige» kjøttboller helt, i hvert fall ikke ennå.
Ifølge Dagbladet reagerer IKEA-kunde og stortingsrepresentant Bård Hoksrud (FrP) sterkt på det som skjer:
«Rasende på Ikeas nye «kjøttboller»
Dagbladet skriver videre:
«Tidligere landbruks- og matminister Bård Hoksrud mener Ikea går altfor langt.
– Altfor mange selskap skal være så politisk korrekte i dag. Blant de verste på politisk korrekthet er Ikea som gjør mange brå beslutninger og lar det gå utover kundene sine. Denne gangen gjelder det kjøttbollene deres», sier Bård Hoksrud til Dagbladet.
Det berettes at Hoksrud liker å spise kjøttboller på IKEA, og at han ikke forstår motivasjonen bak påfunnet:
«- Det gjør litt vondt for en tidligere landbruks- og matminister at man tar slike valg mot vanlige folks vilje.»
Her er Hoksrud inne på noe vesentlig. For det oppgis ikke at det skal ligge et massivt krav fra kundene bak en slik endring. Trolig har knapt en eneste kunde noensinne uttrykt ønske om å få erteprotein-kjøttboller i stedet for nåværende produkt.
Dagbladet avdekker da også at saken er basert på en ren gjetning om hva kundene vil ha, IKEA «tror» noe:
«- Vi tror at også kundene våre ønsker å leve mer bærekraftig. Vi gir dem valget mellom planteboller eller kjøttboller, og vi er ganske sikre på at de færreste kan smake forskjell. For å nå målet om å bli klimapositive i 2030 må vi alle gjøre noen endringer og Ikea endrer mye for å nå målet vårt. Det å introdusere planteboller er bare en av mange tiltak fremover», sier Lægreid.
Nå er antagelig løsningen til å leve med både for Hoksrud og andre IKEA-kunder, så lenge man fortsatt kan velge vanlige kjøttboller. Men faren er at når først «klima-alternativet» er innført, kan det opprinnelige produktet fjernes med et pennestrøk rundt neste sving. Det er en typisk utvikling i slike saker.
En del kunder vil reagere på hvordan IKEA deltar i et politisk korrekt skuespill. IKEA skal «bidra» til noe viktig man har hørt politikere og aktivister snakke om i mediene. «Bedriften tar ansvar», som det heter i festtalene.
Bedriftene stiller sjelden kritiske spørsmål ved substansen og realiteten i det man plutselig skal «prioritere». Det ansettes «bærekraftsmedarbeidere», og man dilter etter i håp om å bli akseptert og likt.
Hvis det skulle settes opp et regnestykke for «klimaeffekt» i form av reduserte CO2-utslipp som følge av kjøttbolle-stuntet, ville tallene blitt så mikroskopiske at de neppe er målbare overhodet. Virkningen på klimaet befinner seg på et fantasiplan. Ingen seriøs forsker vil hevde noe annet.
IKEA er dessverre ikke alene om denne typen sprell til ære for mediene og høyrøstede aktivistgrupper av tenåringer i alle aldre. Det blir mer og mer av slike symboltiltak uten betydning. Eksempelvis er dette tema i mye av reklamen som kjøres, i budskap bedriftsledere formidler osv. Alle er «grønne» nå, alle «tar ansvar». Enormt av penger og krefter kastes bort på dette.
Mange kunder blir irriterte. Andre bryr seg ikke. De fleste av oss vil bare ha best mulig produkter og service, til best mulig pris. Hva om bedriftene heller brukte sin sine ressurser på å gi oss det?
Lær alt om klimasaken og hysteriet rundt den. Kjøp Kents bok her!
Støtt oss i dag – du også: