Dommer Amy Coney Barrett på vei til et møte med senator Lindsey Graham (R-SC) 29. september 2020. Foto: Demetrius Freeman / REUTERS /NTB scanpix
Kandidaten Amy Coney Barrett er ekstremt godt kvalifisert som ny dommer i amerikansk Høyesterett, men fremstilles i norske medier som «sterkt konservativ». Det er ikke ment som et kompliment, skriver professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, Janne Haaland Matlary i en kronikk i DN.
Professor Matlary, som selv er katolikk, skriver:
Hun er nemlig katolikk, og såkalt «konservativ katolikk», alternativt «sterkt konservativ». En mulig enda verre kombinasjon er «sterkt konservativ katolikk». Verre kan det neppe bli.
Men det er 1,3 milliarder katolikker som mener at staten ikke skal ta liv, særlig ikke ubeskyttet, ufødt liv, ei heller gjennom dødsstraff og aktiv dødshjelp og mange andre er enig med katolikkene i dette. Normale, humane standpunkter blir gjort til noe ekstremt av norske hovedstrømsmedier.
Mange medier hisser seg også opp over at Trump utnevner en ny dommer nå, rett før valget. Men professoren spør retorisk:
Tror virkelig noen at en demokrat ville latt være å utnevne en dommer?
Janne Haaland Matlary tror Amy Coney Barrett vil fortsette å skille mellom sin tro og rettsvitenskap, og gir henne det beste skussmål, både som menneske, katolikk og jurist:
Barrett har fem barn, ett med Downs syndrom, og to adoptivbarn, og har altså en fantastisk karriere – alt dette i en alder av 48 år. Hun var inntil i fjor professor i jus ved University of Notre-Dame, et av USAs aller beste katolske læresteder og hvor jeg selv var gjesteprofessor i fjor. Her holder man frem det unikt katolske ved at vitenskapen dyrkes så langt som mulig; kun det beste er godt nok – mens de verdier man fornemmer på campus er de antikke og kristne dyder – nestekjærlighet, toleranse, storsinn, etc. Kristendommen har alltid fremmet kunnskap og samtidig insistert på at formålet med undervisning også er å kultivere mennesket. Barrett har blant annet skrevet at når katolsk lære kolliderer med jusen, hverken kan eller skal katolikken påtvinge jusen sitt syn. Men katolikken kan vise hva hun står for ved sitt eksempel.
Det er godt vi har akademikere som skriver om en annen virkelighet enn den vi finner i det generelle, norske mediebildet.