Høyst sannsynlig var Kyss-Koran-kampanjen et stunt som ble satt i scene av en muslim bosatt i Spania. Det var altså ikke nok et utslag av grenseløse svensker som ikke kan bøye seg dypt nok.
Bildet som brukes har ukjent opphav, men siden som promoterte kampanjen er fra en muslim bosatt i Spania.
Siden det ikke finnes andre holdepunkter for at kampanjen er autentisk, kan man gå ut fra at den er et påfunn. Men det at den kunne gå viralt viser at den kunne ha skjedd. Som sådan er den interessant.
Bildet av den svenske politikvinnen som kneler sammen med BLM-demonstranter hadde et element av underkastelse. Var det så usannsynlig at de samme menneskene ville sette i gang en kampanje for islams hellige bok, som reaksjon på «stygge» dansker? Det er tross alt ikke så mange år siden en del svensker satte på seg hijab i solidaritet, sogar menn.
Når historien er gått viralt er det fordi svensk underkastelse er blitt et fenomen, noe folk fascineres og skremmes av. Det er ikke akkurat god Sverige-reklame.
Men alt kommer an på øynene som ser. Et sted satt det en pro-muslim og fant ut at situasjonen kunne utnyttes til islams fordel. Dette er psykologisk krigføring i internetts tidsalder: Med enkle grep kan man lage en kampanje og hvis den virker plausibel vil den «fly». Det gjorde denne historien. Bare på Document ble den delt over 10.000 ganger på noen timer.
Vi ser konturene av et massepåvirkning i hittil ukjent skala. Islamister ville koble seg på George Floyd.
Bestill Kent Andersens bok om klimasaken her!