Kuer og sauer på beite i Vik, Sogn og Fjordane. Foto: Berit Keilen / NTB scanpix
Veganisme fører på sikt til alvorlig feilernæring hos de fleste som prøver det, skriver biologen Ulf Ullring.
Han henviser til at Norsk vegansamfunn i et innlegg i Nationen hevder at veganisme ikke er en diett, men et livssyn: – Og, vil jeg legge til, en spiseforstyrrelse, skriver Ullring, også i Nationen.
Veganisme er en fysiologisk ekstremøvelse som på sikt fører til alvorlig feilernæring hos de fleste som prøver det. Ingen tradisjonelle samfunn i menneskets historie har noensinne vært veganske.
Mange frafalne veganere advarer mot kostholdet, skriver Ullring.
Lierre Keith, en radikal amerikansk miljøforkjemper, skadet sin helse alvorlig gjennom langvarig veganisme, og tok deretter et grundig oppgjør med veganismen gjennom sin bok «The Vegetarian Myth». To andre frafalne veganere, Diana Rodgers og Robb Wolf, prominente figurer i dagens internasjonale ernæringsdebatt, har nettopp gitt ut boka «Sacred Cow: The case for (better) meat: Why well-raised meat is good for you and good for the planet», og snart kommer dokumentarfilmen med samme navn. Her gjennomgår de med vitenskapelig grundighet hvorfor veganisme er en dårlig idé og hvorfor produksjon og inntak av rødt kjøtt er både godt for din helse og for miljøet, inkludert klimaet.
Veganisme har blitt et motefenomen som idealiseres også av ikke-veganere, blant annet av folk som burde vite bedre, slik som folk innen ernæring, helse og miljø, skriver biologen.
Han henviser til EAT-Lancet-rapporten til Gunhild Stordalen & co., som framstiller kjøtt som et helse- og miljøproblem og hevder at man bør spise så plantebasert som mulig.
I motsetning til dette mener Ullring at animalsk føde er ernæringsmessig mer fullverdig kost for mennesker enn planteføde. Alle skapninger har et indre instinkt for å søke best mulig ernæring for seg selv. Også mennesket, skriver han.
På ett punkt er Ullring enig med veganerne:
Vi må revurdere vårt forhold til husdyrene. Vi må i større grad respektere grisens «grishet», kuas «kuhet» og kyllingens «kyllinghet», som bonden Joel Salatin sier. At de altså får leve et liv mest mulig i tråd med sin natur. Men så skiller jeg igjen lag med veganerne: En naturlig død for våre husdyr er å bli drept og spist. Det er rett og slett deres rolle i naturen. Et etisk høyverdig forhold til husdyr er ikke å la være å spise dem, men å sørge for at de kan leve sunne fullverdige liv i tråd med sin natur den tida de lever, og deretter sørge for at de får en rask død uten smerte og lidelse. Det er de nemlig ikke garantert om de slippes fri for å leve et helt vilt liv.