Jåttå jernbanestasjon. Sørtoget som driftes av Go-Ahead. Stavanger 15. desember, 2019. Foto: Jan Kåre Ness / NTB / Scanpix
Dersom de rødgrønne partiene vinner stortingsvalget høsten 2021, kan anbudskonkurransene på togstrekningene i Norge bli stanset.
Det bekrefter Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Miljøpartiet De Grønne og Rødt overfor Aftenposten.
I slutten av juni utsatte Jernbanedirektoratet konkurransen om trafikkpakke 4 blant annet på grunn av koronapandemien.
Pakken omfatter lokal- og regiontogtrafikken rundt Oslo og skulle etter planen tildeles høsten 2021.
Øyner håp
Om planen hadde blitt fulgt, ville konkurransen vært vanskelig å stoppe selv om det skulle bli rødgrønt flertall på Stortinget etter valget i september neste år.
Nå utsettes konkurransen, slik at konkurransegrunnlaget skal være klart i første kvartal neste år og kontrakten tildeles tidlig i 2022.
Dermed øyner Ap, Sp og SV en mulighet for å stanse og reversere all konkurranse på jernbanen som de måtte få mulighet til.
– Jeg sier det samme nå som jeg har sagt før: Det som kan stoppes, skal stoppes, sier Aps Sverre Myrli til avisen.
Også MDG og Rødt bekrefter at de er imot konkurranse på jernbanen.
– Vi er kritiske til konkurranseutsettingen av norsk jernbane og generelt imot ytterligere oppstykking, sier Une Bastholm i MDG.
Forsvarer konkurranseutsettingen
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener opposisjonen på venstresiden har en tilnærming til saken som virker lite gjennomtenkt. Han sier en stans i anbudene vil koste samfunnet dyrt.
– Jeg kan ikke utelukke at det vil være mulig å stoppe konkurranseutsettingen av trafikkpakke 4. Men det vil være svært uklokt å gjøre det, sier Hareide i en skriftlig kommentar til NTB.
Hareide viser til erfaringene fra trafikkpakke 1, 2 og 3, som han mener har vært svært gode.
– Bare disse pakkene har spart samfunnet vårt for opp mot 12 milliarder kroner, sier samferdselsministeren.
– Dette er en reverseringspolitikk som er svært kostbar for samfunnet, advarer han.