Teknisk museum reklamerer for sommeraktiviteter på hjemmesiden sin.

Nordmenn har lagt verdier og prinsipper på hylla i møtet med islamismen – og vender seg vekk når det ubehagelige kommer for nært. Enda verre er det at mange møter det nye og ukjente med en totalt ukritisk holdning og velger å innlemme symboler som representerer kvinneundertrykkelse i den norske hverdagen.

Teknisk museum har tatt et slikt valg. Deres reklame for sommeraktiviteter er illustrert med et bilde av tre yngre barn, hvor av den ene lille jenta har på seg en hijab som dekker både hår og hals. Det er åpenbart at Teknisk museum ønsker å nå familier med minoritetsbakgrunn med bildet, men forstår de ikke symbolikken? Ved å innlemme en en 7-8 årig jente med hijab i bildet, så er de også med på å normalisere bruken av det omstridte plagget. 

Det er ikke første gangen offentlige eller halv-offentlige virksomheter bruker småjenter med hijab i sin markedsføring. På et bilde til barne- og ungdomsbiblioteket på Tøyen i Oslo sin hjemmeside bar to av tre yngre skolejenter hijab.

Samtidig er debatten om bruk av barnehijab i skole og barnehage stilnet, mens anklager om rasisme er mange. Da er bedre å bøye av og normalisere for å skape ro og fred inntil videre i kongeriket. 

Så gjenstår det å se hvor mange småjenter med hijab som finner veien til Teknisk museum i sommer for blant annet å lære mer om «klima2+» på det sommeråpne museet.

Forhåndsbestill Islamismen i Sverige her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.