Avtalen om Oslopakke 3 ble undertegnet 6. juni i 2016. Da var det enighet om at bare korte deler av E18 blir bygget ut. Bomringen ble vesentlig dyrere å passere. Nå ligger det an til ny kødannelse fra politikernes side. Her fra E18 ved Strand i Bærum. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
Samferdselsminister Knut Arild Hareide har havnet i trafikkproblemer. Han truer nå med at Oslo-kameratene Raymond og MDG må garantere for E18-prosjektet, for at staten skal betale sin del av Fornebubanen. Distrikts-Vedum har tatt parti for Oslo, mens Støre har parkert seg selv på sidelinjen.
Få om noen veistrekninger i Norge er mer belastet med mer kø enn E-18 gjennom riking-kommunene Asker og Bærum. Utbedringen av den vil utvilsomt bli Norges dyreste veiutbygging noensinne; til nå er summen oppe i over 40 milliarder kroner. Hvis den da blir noe av.
I 2016 ble det enighet om Oslopakke 3. Det vil si enigheten fantes på Stortinget. MDGs suksess ved kommunevalget i Oslo i 2019 – deres frontfigur Lan Marie Berg fikk flest personlige stemmer – la bokstavelig talt hindringer i veien. Hindringer Hareide har gjort sitt beste for å løse.
Oslo-kameratene i AP og MdG vil jo helst ikke ha biler i Oslo i det hele tatt, så de fikk med seg sine venner i det nye storfylket Viken på å kreve statlige lån til en ny Fornebu-bane, for at de – kanskje – skulle kunne gå med på utbyggingen av E-18.
Oslo-representant Støre så på bil
Selv om Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap) ble skuffet, ble det ny enighet på Stortinget torsdag 18. juni. Aps stortingsgruppe gikk også med på en 4,3 kilometer lang utvidelse av E-18 fra Lysaker til Ramstadsletta i Bærum til den nette prislapp av 17,4 milliarder kroner. Det vil si, Støre var mer opptatt av bil enn å flagge sin egen mening:
– Stemte du selv for denne veien?
– Jeg var ikke i det møtet da det ble stemt, sier Støre.
– Men ville du stemt for?
– Oslo-representantene stemte som Oslo Arbeiderparti har gjort, de har vært mot. Men jeg er leder av partiet og jeg medvirker til at når sånne saker kommer til behandling, og det er bred oppslutning, så tar vi det til avstemning og det ble et klart resultat, sier han, som selv representerer Oslo på Stortinget, og legger til:
– Men jeg var på besøk hos bilprodusenter på Raufoss da dette skjedde. (Nettavisen)
Tut og kjør
Dermed så det ut til at Oslo og Viken måtte gi seg. Et ‘nei’ ville koste dem 11,4 milliarder kroner til kollektivtiltak, gang- og sykkelveier, dersom de dropper økonomisk garanti for ny E18, og ikke inngikk byvekstavtale og bompengeavtale. (VG)
Trusselen så ut til å virke, helt til mandag. Da kom Senterpartiets leder, selveste Distrikts-Vedum, ut i veibanen med en skikkelig råner-skrens:
– Her blir det brukt i overkant av 40 milliarder kroner for at folk skal komme raskest mulig på hytta fredagskvelden og at forretningsadvokaten skal ta sin store Tesla til jobben, istedenfor å ta toget, sier Vedum til VG.
Onsdag kveld svarte Hareide på kronikkplass i VG. Med overskriften Vedums U-sving på E-18, viste Hareide at også han behersker råningens kunst.
Det er ikke mye galt med E-18-utbyggingen. Den vil gi byutvikling, bedre kollektivtrafikk, et moderne sykkelveinett og en langt bedre fordeling av gjennomgangstrafikk og lokaltrafikk. Problemet er at utbyggingen skjer i Bærum.
Det skal Trygve Slagsvold Vedum ha. Han er tydelig og ærlig. Som han sier til VG er han imot prosjektet fordi det hjelper folk å komme til hytta eller forretningsadvokaten til å komme på jobb. Vedum er blitt motstander av prosjektet fordi han har oppdaget at det ligger i Bærum – det passer ikke Sp å være for store prosjekt så tett ved Oslo-gryta – og særlig ikke i Bærum. (VG)
Men ikke før hadde Hareide svart Vedum, kom en ny finte fra sykkelkameratene i Oslo og Viken:
Oslo kommune og Viken fylkeskommune inngikk onsdag kontrakter med dem som skal bygge den nye T-banen til Fornebu, ifølge Dagsavisen. De hadde da bedt samferdselsminister Knut Arild Hareide om en avklaring innen tirsdag kveld om regjeringens støtte til prosjektet.
– Da det ikke kom noe svar, anser vi at vi har fått det vi trenger for å gå videre, sier Oslos byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad (MDG), til Dagsavisen. (NTB)
Her trodde de nok at de hadde tatt innersvingen på Hareide. Men, nei.
Svaret kom imidlertid torsdag. I et brev sendt til byrådet, som NTB har fått tilgang til, svarer Hareide at et lokalt vedtak om en lånegaranti til E18-utbyggingen er en forutsetning for at regjeringen kan støtte Fornebubanen.
– Det er nå opp til lokale parter å stille en nødvendig lånegaranti for E18-prosjektet, slik at dette kan realiseres. Staten står ved sine forpliktelser. Nøkkelen til å få realisert Fornebubanen ligger derfor nå hos lokale myndigheter, skriver Hareide i sitt brev.
Onde, men kanskje også realistiske, tunger blant mine venner i riking-kommunene Asker og Bærum tror aldri det vil bli enighet om noen full opprusting av E-18. De advarer om råkjør for konsulentselskapene i veibransjen, og tror ingen har kontroll på utgiftene. Derfor tror de sluttsummen vil bli altfor høy til at Norge har råd til å betale.
Problemene står i kø, ikke bare på E-18.
Kjøp T-skjorter til bilkøene her!