Foto:Arnd Wiegmann/Reuters/Scanpix
Store internasjonale merkenavn går foran i en kampanje for at Facebook skal sensurere hardere. Det er et merkelig fenomen at store kommersielle selskaper engasjerer seg politisk.
Fanen de seiler under er at de vil stoppe hat. Men det er noe hat som er stuerent. En av redaktørene for Washington Post skrev i helgen at hvite kvinner skal være glad for at de bare kalles «Karen» og at ikke svarte tar hevn. Black Lives Matter sensureres ikke.
Rundt 200 selskaper har foreløpig sluttet seg til den såkalte #StopHateForProfit-kampanjen. Blant dem er kjente merker som Coca-Cola, Levis, Starbucks og Unilever.
Tirsdag sluttet også Adidas, Puma og Volkswagen seg til boikotten, som så langt har ført til fall på 500 milliarder kroner i Facebooks markedsverdi.
– Hatefulle ytringer, diskriminerende kommentarer og poster med farlig desinformasjon må ikke få spre seg uten å bli kommentert, og de må få konsekvenser, understreker Volkswagen-gruppen.
Politiseringen kan komme til å slå tilbake på merkevarenavnene.
Det står alltid en akademiker klar til å gi en begrunnelse for sensuren.
– Vi ser endelig et stigende press for å få sosiale medier-plattformer til å ta ansvar for hva som deles og slutte å fremme hat og vold for profitt, sier professor i kommunikasjon ved Boston University, Michelle Amazeen.
– Sosiale medier må ta dette seriøst, ellers vil det påvirke bunnlinjen deres, understreker hun.
Facebook-sjef Mark Zuckerberg opplyste fredag at selskapet skal slå hardere ned på innlegg som bryter plattformens retningslinjer.
Men med ytterligere sju milliarder annonsører, er det likevel usikkert hva boikotten vil koste Facebook, hvor små og mellomstore bedrifter utgjør en høy andel av annonsørene.
Det de i virkeligheten vil er å tvinge frem en innstramming av ytringsfriheten. Det skjer allerede på bred front i USA og andre vestlige land.