Oslo-byrådet har fått mye kritikk, ikke minst for hemningsløs pengebruk på kostbare utemøbler og andre, underlige påfunn. Noen av utemøblene er i dag omplassert for å brukes av geiter (!). Nå kalles den rødgrønne politikken så fullstendig mislykket at den hører hjemme på en revyscene.
Bystyrepolitiker Cecilie Lyngby fra partiet Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB) i Oslo er så lei av det hun ser som rødgrønn fiasko-politikk i hovedstaden, at hun nå tar frem storslegga. I en artikkel i ABC Nyheter denger Lyngby løs på det rødgrønne byrådet i Oslo så det virkelig gnistrer.
Blant annet tar hun for seg hvordan byrådet bruker fellesskapets penger, og hva de faktisk oppnår av resultater for byens befolkning med sin pengebruk. Ett eksempel er de tidligere mye omtalte og kraftig kritiserte utemøblene. På det feltet fortsetter åpenbart byrådet bare i samme spor som før:
«Byrådet i Oslo skal plassere ut mengder med utemøbler i hovedstadens gater for å skape maksimalt trøbbel for bilistene. Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) har ikke lært et fnugg av den velkjente utemøbel-fiaskoen til en halv million kroner», skriver Cecilie Lyngby i ABC Nyheter.
Hennes omtale av nettopp utemøblene er nådeløs, og bør muligens gi en vond smak i munnen for byrådet:
«Byrådets største utemøbelfiasko så langt er byggingen av to utekontoret som ingen brukte. I dag er det ene utekontoret blitt en benk i en bakgård i Oslo. Det andre utekontoret til 250.000 kroner er redesignet til et leskur for geitene på Bogstad hovedgård.»
Det er knapt så man tror det man hører. Dette er altså politikere som er valgt inn for å lede og ivareta landets hovedstad. Slik forvalter de velgernes tillit. Er det rart at det oppstår noe som heter politikerforakt?
Lyngby er oppgitt og frustrert over hvordan byrådet gjør hverdagen og livet stadig mer komplisert for Oslos innbyggere – og for besøkende fra andre steder:
«Det radikale grønne byrådet anført av MDG, Ap og SV bruker alle knep i boka for å gjøre Oslo nærmest ufremkommelig for bilistene. Det går klart frem av byrådet nye gatenorm som bestemmer hvordan våre gater skal se ut. Byrådet har laget denne nye normen, fordi Veivesenets gatenorm er ifølge Raymond Johansen for positiv til bilen.»
Ifølge Cecilie Lyngby har det ene påfunnet overgått det andre med tanke på å sabotere for en naturlig flyt og fremkommelighet i hovedstaden. Sykkelfeltene som anlegges «overalt» i byen (og som bare i liten grad brukes) er ofte omtalt, som en ekstremt kostbar og nærmest totalt meningsløs ide. Document har omtalt dette tidligere.
Nå nevner Lyngby også tiltak som benker, bord, stoppestøtte for sykkel, avfallsbeholdere, askebeger, sykkelstativ, stammevern, vegetasjonsbeholdere, lysmaster og reklamevitriner. Alt dette er saker byrådet bruker store beløp på, og som Lyngby knapt kan se noe som helst av fornuft i. Hun bruker blant annet uttrykket «fullstendig fiasko» i sin beskrivelse.
Hun er i tillegg frustrert over hvordan trafikken i byen stadig strupes til å gå i «sneglefart». Ifølge Lyngby er byrådets mål en fartsgrense på 15 km/t i deler av byen.
«Byrådet går også til angrep på fartsgrensene og vil ha den så lav som mulig. Byrådet pynter seg med fyndord som «god trafikksikkerhet og et aktivt byliv der myke trafikanter opplever at de er prioritert», for å begrunne 15 km i timen.»
15 kilometer i timen er er svært sakte, og vil i praksis gjøre all normal trafikkavvikling så å si umulig i en moderne by. Men nå ser ikke forståelse for samferdsel og trafikk ut til å være noe sentral kunnskapsfelt for de som i dag styrer med nettopp samferdsel i det rødgrønne byrådet.
Cecilie Lyngby mener det er lite realisme å få øye på i byrådet:
«… byrådet (har) for lengst avslørt at det meste det driver med innenfor samferdsel, er ren symbolpolitikk», sier hun.
Mye av politikken som føres av de rødgrønne i hovedstaden, er begrunnet i målsetninger knyttet til klima og luftkvalitet. Ifølge Lyngby er dette helt grunnløst.
«Oslo har hverken luftproblemer eller klimautfordringer», hevder Lyngby.
Hun og partiet FNB er ifølge ABC Nyheter overbevist om at det rødgrønne byrådet med den nye gatenormen de vil innføre, nå er i ferd med å legge Oslo øde for folk flest. Slik Cecilie Lyngby ser det, har mye av denne politikken sitt utspring i hvordan de rødgrønne i Oslo ser på bilen:
«De rødgrønnes hat mot bilen og forelskelse i sykkelen når stadig nye høyder som burde være en fest for landets revyscener», avslutter Cecile Lyngby i FNB.
Da er det vel bare å se om Oslos revykunstnere kan komme opp med noen gode Raymond Johansen-parodier?
Det ser ut til å være nok stoff å ta av.