Norwegian er hardt rammet av koronakrisen. Her tar et av selskapets fly av fra Oslo lufthavn i forrige måned. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Norwegian presenterte mandag detaljene i forslaget til redningsplan. Blant annet omfatter det å gjøre om opptil 85 prosent av gjelden til egenkapital.

I en børsmelding heter det også at selskapet planlegger en emisjon på 400 millioner kroner.

Ifølge Dagens Næringsliv ber flyselskapet leasingselskapene om å redusere sine krav med minst 500 millioner dollar.

Generalforsamling

Det holdes en ekstraordinær generalforsamling i selskapet 4. mai, og allerede 30. mars holdes et møte med obligasjonsholderne.

Selskapet jobber med å oppfylle vilkårene som må til for å utløse statlige lånegarantier i Norge. Norwegian kan få tilgang til opptil 3 milliarder kroner, men må blant annet få lettelser i rentene fra kreditorene og sikre seg bedre egenkapital.

Norwegian-sjef Jacob Schram opplyste i en pressemelding 8. april at selskapet var dialog med obligasjonseiere og andre kreditorer.

– Vi har også allerede begynt arbeidet med «Nye Norwegian», og det vil fortsette med full styrke de neste ukene, sa Schram.

Svensk og dansk konkurs

For en drøy uke siden begjærte fire bemanningsselskaper som Norwegian har brukt til å ansette piloter og kabinpersonale i Sverige og Danmark, seg selv konkurs.

Ved stengetid fredag ble Norwegian-aksjen omsatt for 5,80 kroner. Siden nyttår har aksjeverdien falt nesten 85 prosent.

Selskapet er i likhet med resten av flybransjen kraftig rammet av koronakrisen. Passasjertallet for mars var 1,15 millioner, en nedgang på 61 prosent sammenlignet med mars i fjor. 10. mars ble om lag 15 prosent av den planlagte kapasiteten redusert. 16. mars ble kapasiteten redusert med opptil 85 prosent, og fra og med 25. mars ble de fleste avgangene kansellert.




Kjøp Peder Jensens bok her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.