Fra havnen i Tripoli den 15. april 2020. Foto: UNHCR Libya / Twitter.

Som rapportert av NTB har Europarådet kritisert europeiske land for å bruke koronapandemien som begrunnelse for ikke å drive redningsarbeid i Middelhavet.

Den kritikken er ikke uventet, men den mest oppsiktsvekkende informasjonen som er gitt i den forbindelse, er at migranter er blitt returnert til Libya etter å ha nådd den maltesiske søk- og redningssonen:

51 flyktninger og migranter, som var reddet i farvann som patruljeres av fartøy fra Malta, ble onsdag returnert til Libya.

Sin vane tro har NTB diktet opp «flyktninger» i meldingen sin, en terminologi som er helt upassende, gitt at migranter reiser frivillig fra land hvor det ofte ikke er noen krig, til Libya i et håp om å komme seg til Europa. Deretter oppholder de seg i det nordafrikanske landet i kortere eller lengre tid – av og til i årevis. Noen risikerer åpenbart umenneskelig behandling, men det er ingen mangel på migranter som aksepterer en slik kalkulert risiko.

Men mysteriet består: Hva slags hendelsesforløp gjorde at migrantene ble tatt med tilbake til Libya?

La Repubblica skriver at de 51 migrantene (og fem som hadde omkommet, sannsynligvis av dehydrering) ble satt i land på havnen i Tripoli fra en fiskerbåt.

I en melding fra Associated Press (AP) heter det at de i forkant at ilandstigningen i Tripoli hadde befunnet seg ombord på et libysk kystvaktfartøy, som formodentlig lot fiskerbåten fra migrantene til kai. Men hvordan havnet de der etter først å ha befunnet seg i farvann som Malta normalt patruljerer?

Ifølge FNs migrasjonsbyrå var det et kommersielt skip som overlot migrantene, sudanere og eritreere, til Libyas kystvakt:

The migrants were handed over to Libya’s coast guard after being rescued Tuesday night by a commercial ship in Maltese territorial waters, the International Organization for Migration said.

Operasjonen var koordinert av Malta:

The Maltese government said in a statement Wednesday that its Rescue and Coordination Center coordinated the rescue of the migrants who entered Malta’s waters after a few days in Libyan waters.

It said the Maltese military carried out flights to pinpoint where the boat was located, and called nearby vessels to assist. The statement said the migrants were assisted by a commercial vessel.

Identiteten til skipet som transporterte migrantene fra Maltas søk- og redningssone til det libyske kystvaktfartøyet, er ikke kjent.

La Repubblica bemerker at et portugisisk skip kalt «Ivan» var i nærheten av migrantbåten mens den befant seg mellom Malta og Lampedusa. Sannsynligheten tilsier at besetningen på skipet som i praksis tvang migrantene tilbake til Libya, ikke er veldig taletrengt.

Den aktuelle migrantbåten er en av fire gummibåter med migranter som har drevet i Maltas søk- og redningssone i dagevis. To andre kom seg til Sicilia på egenhånd, mens en spansk NGO tok seg av den tredje.

NGO-en Alarm Phone anklager Malta for å bære ansvaret for migrantene som har omkommet.

 

Støtt Document

Du kan enkelt sette opp et fast, månedlig trekk med bankkort: [simpay id=»280380″]

Eller du kan velge et enkeltbeløp: [simpay id=»282505″]

Du kan også overføre direkte til vårt kontonummer 1503.02.49981

Vårt Vipps nummer er 13629

Støtt oss fast med Paypal:


 

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» fra Document Forlag her. Nå satt ned fra 399 til 250 kroner!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.