Donald Trump har gjort bilindustrien til symbol på amerikansk patriotisme. Made in the USA. Her på omvisning med CEO for General Motors Mary Barra (fra v.), på the American Center for Mobility, et testsenter for førerløse biler i Ypsilanti Township, Michigan. Foto: Jonathan Ernst/Reuters/Scanpix
Mye tyder på at Donald Trump er i ferd med å skrote den grønne klima-tvangstrøya som er tredd ned over amerikansk og vestlig industri og næringsliv. Det er svært gode nyheter for amerikansk bilindustri og amerikanere flest, men setter hele klima-industrien i harnisk fordi det truer deres maktposisjon og hegemoni.
Det var avisen The Independent som nylig meldte om den kommende snuoperasjonen. The Independent er paradoksalt nok ikke uavhengig, men heller et rent propagandaorgan for den mektige klimaindustrien som målbærer at Trump gjør dette fordi han er besatt av å ødelegge Obamas ettermæle. Problemet er at kravet om lavere CO2-utslipp til bilindustrien har blitt en planøkonomisk tvangstrøye som truer med å undergrave hele bilindustrien. Dét kan ikke en president som jobber for USA akseptere.
USA har vært på klima-kjøret i lang tid, og betaler dyrt for det
President Obama var dypt involvert i klima-kampanjen, og i juni 2015 innførte hans administrasjon presidentens «21st Century Clean Transportation Plan», som innebar et «grønt skifte» i retning av utslippsfri energi og «grønnere» biler, og fra modell-år 2026 skulle nye og enda strengere regler for CO2-utslipp innføres.
Alt dette ligger nå an til å bli skrotet, og det er nok et grusom slag for klima-industrien og aktivistene i USA, som jo kom i harnisk i 2017 da Trump annonserte at USA ikke lenger ville være en del av Paris-avtalen fordi den «underminerer amerikansk økonomi, og setter USA i en permanent ufordelaktig posisjon». Noe som beviselig er sant.
På grunn av avtalens utforming, kan imidlertid ikke USA implementere opphevingen for fullt før 4. november 2020 – som tilfeldigvis er én dag etter valgdagen i 2020. Og med det i bakhodet forstår man hva som står på spill: Hvis Trump vinner valget, vil USA sannsynligvis fravike alle klima-restriksjoner, på lik linje med Kina, og hele Paris-avtalen kollapser.
Hvis Trump taper, vil Biden sannsynligvis gjeninnføre et klima-regime likt det vi ser i Europa, hvor man ønsker å innføre et «nullutslipp samfunn», med teknologi som ikke har denne evnen, eller som er så kostbar at den vil ruinere samfunnet. Da vil Paris-avtalen overleve. Så viktig er klimasaken: Den er overgripende, og en maktplattform alle må bøye seg for. Dette er det viktig å forstå. Men du forstår ingenting av dette hvis du bare følger NRK og gammelmedia.
En studie i mainstream medias hodeløse klima-aktivisme
The Independent følger et langvarig narrativ fra venstresiden om den onde og destruktive president Trump, som er både dum, hevngjerrig og farlig, og som har ett eneste mål: å skade andre.
Slik sett blir artikkelen en studie i det blinde og stupide Trump-hatet som har spredd seg i vestlige mainstream-medier. De har sluttet å tenke, og marsjerer med fakler og høygafler i en mobb, noe som ikke bare gjør MSM overflødige, irrelevante og til sin egen verste fiende, men også til en trussel mot demokratiet, ettersom de aktivt villeder publikum.
Seth Gladstone, mediesjef for miljøgruppen Food & Water Watch, sa til The Independent: «Midt i en overveldende folkehelsekrise som spesifikt angriper menneskets pusteevne, søker Trump-administrasjonen å stoppe standarder som er ment å forbedre luftkvaliteten.» Han fikk ingen kritiske spørsmål til denne uttalelsen, og det er typisk for den hodeløse aktivismen man ser rundt klimatiltak som er helt frakoblet virkeligheten. CO2 er nemlig ikke forurensning: Kullsyre er en luktfri, usynlig og harmløs del av luften vi puster ut, og derfor har ikke CO2-kutt noe med «luftkvalitet» å gjøre. Det er bare hjernedød propaganda.
«Det grønne skiftet»: en anti-vestlig overgang fra sunn konkurranse til usunn planøkonomi
Årsaken til at Trump ønsker å oppheve klima-restriksjonene, er naturligvis nøyaktig som han sier: De er en tvangstrøye som undergraver vestlig industris økonomi, konkurranseevne og frihet til å utvikle seg ut fra tilbud og etterspørsel, som er grunnlaget for hvordan sunn bedriftsøkonomi og næringspolitikk fungerer.
I stedet har vestlige politikere innført ekstremt kostbare begrensninger og diktatoriske krav som i praksis fungerer som kommunistisk planøkonomi: Politikerne bestemmer hvordan bilene skal utformes, hvilke egenskaper de skal ha, hvor mye som skal produseres, og hva folk skal kjøpe. Og bryter bilfabrikkene disse reglene for «flåteutslipp», blir de straffet med ødeleggende høye bøter. Det er nesten som i Sovjetunionens glansdager. For hvis du svever i den villfarelse at Porsche hadde lyst til å bruke milliarder på å bygge en helt ny fabrikk for sin elektriske Taycan, så tar du skammelig feil.
Denne overgangen fra kundestyrt til politikerstyrt produktutvikling var i ferd med å brekke ryggen på Tysklands viktigste industri, bilindustrien, og det allerede før Kina-syken slo til for fullt. Det er resultatene av denne ødeleggende klimapolitikken som gjør at Trump velger en annen vei. Å gjenta andres kostbare tabber er bare idiotisk. Dét kan anti-nasjonale politikere som Erna Solberg & Co få holde på med
Trump vil forsvare fremtiden og friheten til velgerne som har valgt ham
Trump er en nasjonal politiker som føler ansvar for sitt eget land, dets egne borgere, landets egen industri og egen økonomi, slik valgte politikere faktisk har en plikt å gjøre. Han ser hvordan klimapolitikken ødelegger for vestlige land, og styrker land som Kina, India og u-land – altså konkurrenter som er fritatt for klimabegrensninger og bygger kullkraftverk og fossilbiler så fort de kan. Slik skjevhet er ikke akseptabel. Det er selvutslettende.
Denne enorme skjevheten gjør også den pågående «klimakampen» til et gigantisk selvbedrag: Selv om CO2-kutt skulle ha noe for seg (og det har det ikke), vil man aldri oppnå noen globale kutt så lenge verdens mest folkerike stater ikke deltar. Dette selvbedraget ser ikke MSM eller vestlige klimahysteriske politikere, men Trump ser det.
Det blir en spennende valgdag i USA.