Det ligger en dyp symbolikk i dette bildet. Det kommunistiske flagget vaier på halv stang til ære for de som døde i korona-epidemien. 4. april var datoen for Quingming-festen hvor de døde skal minnes. Regimet presterte å hylle legene som forsøkte å slå alarm om epidemien, men ble arrestert. Mao er fortsatt den største husguden. Foto: Aly Song/Reuters/Scanpix
Ytre venstresidens reaksjon på koronakrisen er betegnende for den forvirrende tankegangen som gjør seg gjeldende på det hold.
SV og Rødt er misfornøyd med Stortingets kontantstøtte til et kriserammet næringsliv. De støtter selve opplegget, men er sur fordi Stortinget ikke har nedlagt forbud mot at statsstøttede bedrifter utbetaler utbytte til eierne.
Holdningen viser hvor lite venstresidens evangelister forstår av samfunnet hvor de misjonerer. Derfor illustrer vi spørsmålet om utbytte med et eksempel fra Bømlo, et hverdagseksempel ville tidligere Venstre-leder Odd Einar Dørum ville ha kalt det.
Det dreier seg om en liten bedrift i en kommune hvor folk er vant til å stå på egne bein og ikke andres. Bedriften lever av å levere til oljeindustrien, men nå er inntektene borte og virksomheten vil bli omfattet av Stortingets tiltak for ikke å ende i skifteretten.
Så forteller daglig leder og majoritetseier at bedriften er nødt til å betale utbytte for at eierne blir i stand til å betale formuesskatten. Det gjelder ikke bare ham selv, men også en pensjonist i familien som skjøt inn penger for å få bedriften etablert. Hun er minstepensjonist og får hun ikke aksjeutbytte for fjoråret, vil hun når formuesskatten er betalt ikke ha noe å leve av. Skatten tar hele minstepensjonen og vel så det.
Dette er tilfelle for tusener av småbedrifter, hvor aksjeutbytte må til for at eierne skal kunne gjøre opp for seg, men som broilere fra hovedstadsmiljøenes røde laboratorier ikke forstår – eller vil forstå.
Så leser vi i Klassekampen at hele koronaen er kapitalismens skyld. Professor Noam Chomsky ved MIT i Boston fremholder at pandemien avslører ”den nyliberale kapitalismens grusomhet”. Og en annen raddisguru, professor Joseph Stiglitz ved Columbia-universitetet i New York omtaler koronaen som «Enda en spiker i liberalismens likkiste» og mener pandemien har drept «illusjonen om det frie marked».
Hallo! For vår del kjenner i ingen, absolutt ingen som er tilhenger av det frie marked. I alle markedsøkonomiske land er markedet regulert. Kapitalismen er et fenomenalt produktivt og verdiskapende system, men trenger reguleringer for å sikre at konkurransen fungerer og for å få til en sosial fordeling av de verdiene som skapes.
Det er naturligvis en banal og latterlig avsporing å hevde at koronaen er en følge av kapitalismen og av liberalismen, hva nå det siste betyr. Koronaen skyldes derimot en grunnleggende systemfeil i Kina – et totalitært land med kapitalistisk økonomi.
Feilen, som har utviklet seg til en global katastrofe, skyldes kinesernes handel med levende dyr. I fattig-Kina som har vært preget av sult i uminnelige tider, spiser folk det de kommer over av kjøttholdige skapninger. De spiser hunder og katter, slanger og rever. Hvis bikkja kokes lenge nok, blir den et spiselig supplement til ris og grønnsaker.
Det er her, mener ekspertene at, viruset har sitt opphav. Og så gjorde makthaverne feil nr. 2: De la lokk på all informasjon om virusutbruddet – slik totalitære stater pleier å gjøre. Først etter en måned ble det tillatt å fortelle om epidemien.
Nå meldes det at Peking-myndighetene har omklassifisert hunder og katter fra å være husdyr til å anses som kjæledyr – og dermed gjort legalt uspiselige. Myndighetene i Shenzhen, der elendigheten startet, har allerede forbudt kjæledyr som menneskeføde.
Men røde raddiser i Norge vil nok fortsatt mene at katastrofen er et resultat av et kapitalistisk system. Da er det jo litt pussig at elendigheten oppsto i det landet som store deler av den norske venstresiden i årevis lå på knærne for og tilba.
Viruset hadde kanskje ikke oppstått om Kina fortsatt hadde vært ledet av en Mao Zedong-kopi?