– Tilbakemeldingen fra Strasbourg er at man går for hardt ut. Barnevernet reagerer for hardt, og er ikke fleksible nok når det kommer til å arbeide med de biologiske foreldrene. De settes ofte på sidelinjen, sier barnevernsforsker Asgeir Falch-Eriksen ved NOVA. (Vårt Land – betalingsmur)
Under Stoltenberg II var både Inga Marte Thorkildsen (SV) og Audun Lysbakken (SV) barneministre. Føringene som ble lagt for norsk barnevern i denne perioden strider mot rettspraksis Norge er forpliktet å følge av den europeiske menneskerettsdomstolen. Foto: Erlend Aas / NTB Scanpix
– Det er grunnlag for å hevde at minst 60% av omsorgsovertakelsene har vært unødige, og dermed ulovlige. Det blir ca. 32 000 barn siden 1955. Det bør utløse erstatningskrav i milliardklassen, sier barneverngransker Jan Myhre til Document.
Forretningsutvikler og innovatør Jan Myhre har gransket omsorgsovertakelser i norsk barnevern, og funnet påfallende tallmateriale. Document har snakket med Myhre i etterkant av barnevernssakene Norge har blitt felt for i Menneskerettsdomstolen i Strasbourg.
Aldri gransket
– Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) har hatt og har mange saker mot Norge og det norske barnevern til behandling. Men barnevernets menneskerettsbrudd er ikke noe nytt. De har pågått siden øyguttene (Bastøy skolehjem), via taterne og frem til i dag. På nytt blir de tatt fatt i av EMD. Denne gangen følger media mer med.
– Man skulle tro at med Barnevernloven av 1953 ville det bli bedre siden utgangspunktet i loven var at foreldrene har ansvar for barnet og skal gi nødvendig omsorg. Myndighetenes primære rolle skulle være forebygging og hjelpetiltak. Men dessverre er tusener på tusener av unødige og dermed ulovlige omsorgsovertakelser blitt vedtatt siden den gang.
– Hvor mange vet ingen siden dette aldri er gransket. Helsetilsynet og Riksrevisjonen har gransket så og si alle sider ved barnevernet, og kommet med knusende kritikk av praksis og saksbehandling.
– Men de har aldri gransket grunnlaget for samværsvedtak og omsorgsovertakelser objektivt, grundig og redelig.
Myhre påpeker at i den gjennomgangen av 106 barnevernssaker som Helsetilsynet gjorde nylig, kom det frem alvorlig svikt i barnevernet. Kun barnevernets syn som ble gjennomgått – de innhentet ikke opplysninger fra andre utenom barnevernet.
– Det er naturlig å vurdere kvaliteten på en tjeneste ved å studere brukertilfredshet. Her har man ikke engang undersøkt om brukerne fremstilles på en sannferdig måte, skriver Kari Bjørnaas i DN.
– I tillegg trekker rapporten bastante konklusjoner, men uten grunnlag – konklusjoner som så blindt blir gjentatt av den sittende barneministeren. Så lite er altså skjebnen til disse barna og deres familier verdt; at all redelighet kastes over bord.
54 184 omsorgsovertakelser
Det er umulig å finne korrekt statistikk over antall omsorgsovertakelser før 1987.
Siden barnevernet, som granskingene viser, gjør så mange feil på alle områder, er det ikke sannsynlig at de gjør alt rett når de vedtar omsorgsovertakelse. Fagfolk og advokater har i mange år ment at det er for mange omsorgsovertakelser i Norge. Nå har også barnepsykologen Magne Raundalen og professor Willy-Tore Mørch langt om lenge kommet til det, i intervju med Dagbladet. Men hvor mange «for mange» snakker vi om?
Myhre mener det er grunnlag for å hevde at minst 60% av omsorgsovertakelsene har vært unødige, og dermed ulovlige. Det blir ca. 32 000 barn siden 1955.
– Ved å innhente tall fra SSB, BUFdir og Sentralenheten for fylkesnemndene, har jeg beregnet at fra 1955 – 2019 ble det foretatt 54 184 omsorgsovertakelser. Sannsynligvis er det noen tusen flere, siden tallene særlig på 50- og 60-tallet er usikre.
Unnskyldning og erstatning
Det tok 70 år før taterne fikk sin unnskyldning og noen smuler i erstatning. I denne barnevernsskandalen snakker vi om mange flere personer, og mye mer penger. Er det derfor politikerne ikke løfter en finger for dem som urettmessig har blitt ofre for ulovlige omsorgsovertakelser?
Omfanget er enormt. Barneverngranskeren mener man må følge de samme prinsipper som man nå gjør ved håndtering av NAV-skandalen.
– Alle som mener deres vedtak om omsorgsovertakelse var feil, etter Barnevernloven kom i 1953, melder det inn og får saken gransket. Så må man få unnskyldning og oppreisning i form av økonomisk erstatning, sier han til Document.
Jan Myhre mener det må komme en gjenopptakelseskommisjon for barnevernssaker, der alle de som meldte seg kunne få vurdert sin sak.
– I tiårsperioden 2009 – 2018 ble 14 215 barn adskilt fra sine ved omsorgsovertakelse. Langt de fleste startet med akuttvedtak. Om man legger til grunn at 60% av disse vedtakene var feil, blir det 8 529 barn bare i det tidsrommet. Som nevnt; ca. 32 000 barn siden 1955.
Erstatningsbeløpet vil kunne bli enormt. Her er det jo snakk om erstatning ikke bare til barna, men foreldre, søsken og kanskje besteforeldre som er mer eller mindre rammet. Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) avsa nylig en dom om 20 000 Euro (200 000 kr.) i erstatning til et foreldrepar. Disse hadde «bare» fått for lite samvær med sitt barn. Et galt vedtak om omsorgsovertakelse er mye verre.
– Frode Berg fikk, uten å be om noe, 4,3 millioner i erstatning fra staten. For ofrene for barnevernet kan det totalt være snakk om erstatningsbeløp i hundremilliardersklassen. Ett eksempel: Dersom hvert av de 32 000 barna siden 1955 utløser tre millioner i erstatning, blir det totalt 96 milliarder milliarder kroner, sier Myhre.
Indikasjoner på at 60% av omsorgsovertakelsene har vært ulovlige
Myhre har funnet en rekke indikasjoner på at over halvparten av omsorgsovertakelsene i Norge har vært ulovlige:
1. EMD har dømt Norge i 7 av 9 saker hittil – 78%.
Med andre ord sier EMD at Norge tidligere burde gjort mer av det de nå gjør i Kongsberg, Færder, Alta og Røyken – redusere omsorgsovertakelsene.
2. Tall fra Ankestyrelsen, Danmarks øverste klageinstans og praksiskoordinerende myndighet på velferdsområdet, viser at annenhver forelder som har klaget på at deres barn var blitt tvangsfjernet akutt fra hjemmet siden 2016, har fått avgjørelsen opphevet.
3. Et tilsyn som Fylkesmannen i Oppland gjennomførte med Land barneverntjeneste viste at de brøt loven i 89 prosent av sakene de behandler.
4. Kongsberg barneverntjeneste reduserte antallet akuttvedtak med 90% «over natten». Hva gjorde de? Endret holdningene og derved praksisen ved kontoret. De inviterte familiene til å hjelpe. Hovedprinsippet skulle være at barnet først og fremst skulle få hjelp fra nær familie. (Akuttvedtak er ikke det samme som omsorgsovertakelse, men praksisen, i hvert fall før de seneste par årene, var at langt de fleste barnevernssaker startet med akuttvedtak, og endte med omsorgsovertakelse).
5. I en nylig rapport om barnevernet i Bergen fant utvalget til dels alvorlige avvik i hele ni av de ti sakene de har sett på. Rapporten var klar:
- Det skjer saksbehandlingsfeil uten at barnevernet merker det, noe utvalget mener er et problem for barns rettsikkerhet
- Barnevernet har fattet mange vedtak uten at vedtakene er begrunnet
- Mange ansatte i barnevernet har lite erfaring og kort utdannelse, og de får ta viktige avgjørelser alene
6. Tingretten i Norge samlet omgjorde 27 prosent av barnevernets vedtak etter behandling i fylkesnemnda (basert på nasjonale tall fra perioden 2006-2014). Med de nye dommene fra EMD forventes det at prosenten vil stige. Førstelagmann Marianne Vollan sier til Dagbladet at:
Samtykke i noen flere saker vil være naturlig fordi dommene fra EMD gir nye retningslinjer for tolkingen av menneskerettskonvensjonen, slik at dommerne i lagmannsretten ser behov for korrigering av tingrettens dom.
7. Advokat Kvilhaug, som bl. a. kom med innspill til NOU 2000:12 Barnevernet i Norge, har gjort en undersøkelse av omsorgsovertakelser. Han hevder at minst 80% av omsorgsovertakelsene kunne funnet sin løsning i hjemmet, eller vært henlagt uten hjelpetiltak.
8. Advokat John Haga skriver dette i Dagen:
I 2017 ble ifølge NRK 1583 barn tatt ut av sitt hjem ved akuttvedtak. Ifølge SSB ble i samme år 2937 personer nyinnsatt i varetektsfengsel. Den voksne befolkningen er om lag fire ganger større enn antallet barn. Dette innebærer at «varetekt» mot barn benyttes dobbelt så hyppig som mot voksne.
Jan Myhre er oppgitt over hvordan samfunnet nesten konsekvent viker unna barnevernets arbeid.
– I rettferdighetens navn burde noen jobbe med dette. Jeg har spurt noen advokater. De har enten ikke svart, eller har ikke tid. Får håpe det ikke er enda en indikasjon på at skjebnen til disse barna og deres familier er lite verdt, sier Myhre til Document.
Les også: – Med Inga Marte som barneminister ble antall omsorgsovertakelser doblet